Någon klåfingrig person...

Hade en intressant cykelincident i helgen. Min väns gamla kassa herrcykel försvann från trädgården, och tillkom gjorde en hyffsad mountainbike, olåst, som ingen har sett tidigare. Hum... den står fortfarande kvar. Blir till att knallar ner till polisen imorgon...
 
Re: Arg

niki; sa:
Ett tips om man inte vill få komponenter stulna från sin cykel man låst fast med dubbla mc lås från ABUS är att fylla i lödtenn i insexskruvarna. Det blir lite mer pill när man skall meka och måste plocka fram lödpennan och tennsugen, men man får behålla delarna.

simma lungt

Det där var ett riktigt vasst tips!

Konstigt nog fick jag aldrig några delar stulna under 3,5 år som bud.
Cykeln två gånger, ena gången tog jag tjuven på bar gärning, tur att han sprang fortare än vad jag kunde...
Andra ur cykelförrådet i huset, det var sista gången jag ställte en cykel där!
 
Stulna cyklar

Jag har också fått ett antal cyklar stulna, de flesta låsta med minst två godkända lås.
Det är lite som om man får skylla sig själv om man låter cykeln stå ute en natt.

Men man tappar ju tron på mänskligheten!

Det värsta var egentligen en gång när jag fick reflexerna på mina cykeltrampor stulna. Det är ju helt sjukt!!
 
Min Crescent ETC 700 blev av med barends och styrstamstopplock. Och så har något hänt med min SR Suntour axon dämpare.

Nu står cykeln i mitt rum, kan jag köpa originaldelar till den?
 
Lischke; sa:
Min Crescent ETC 700 blev av med barends och styrstamstopplock. Och så har något hänt med min SR Suntour axon dämpare.

Nu står cykeln i mitt rum, kan jag köpa originaldelar till den?

Självklart kan du köpa "orginal" delar.
Jag skulle dock inte haka upp mig så mycket på just texten på dom.
Det finns likvärdiga delar som är billigare, antagligen även från samma fabirk med annan text på.
 
Är det någon som har erfarenhet av dom cykellarm som finns på marknaden? Dom brukar gå att ropa in för några hundringar på tradera men är dom något att ha? Sedan undrar jag om någon vet hur försäkringsbolagen värderar en customcykel? Är rädd att det är väldigt svårt att få ut något om man kommer med en trave kvitton som det står cykeltillbehör på.
Visst är det förbannat tråkigt att man inte kan få ha sina cyklar i fred. Håller man på med både mtb och landsvägscykling och dessutom skall ha någon vintercykel och en brukscykel som man vågar lämna någonstans så börjar det bli himla trångt i lägenheten om man skall förvara alla cyklar där.
/En som har 7 cyklar att förvara.
 
Vem bryr sig om ett larm idag? Jag hade en mc med larm, den stals i alla fall. Larmen är nog mest till irritation för de som vistas i närheten. Cyklar är lätta att råka stöta till vid cykelställen så risken för falsklarm är stor. Ett par kilo extra lås fungerar nog bättre.
 
Det finns tre nyckelord som gäller då du vill behålla din cykel.
Ett bra lås (bygellås eller liknande) - Kunskap att använda det - Samt DICIPLIN.

Det gäller alltså att låsa fast cykeln i ett så pass rejält föremål att tjuven måste göra åverkan på låset.
Med de kraftigaste dyrkfria låsen på marknaden krävs att tjuven har kraftiga fördärvande verktyg med sig. Då tänker jag på t.ex. vinkelslip och skärbrännare.

För den som har tillgång till betongvägg, har ABUS en förträfflig väggögla för ca. 250 spänn, som man fäster bygellåset i. Tyvärr, så har Duells, som har agenturen på Abus, lagt väggvästet under MC-tillbehör, så din handlare kanske nte känner till det.

/Martin

http://www.cykelforum.se
 
Det finns i alla fall ett sätt till att bryta bygellåsen, annat än med elverktyg.
Jag tänker av naturliga skäl inte skriva vad det är på ett internetforum.

Vad gäller försäkring av cykel som förbättrats och fått delar utbytta så har jag aldrig hört om någon som haft problem med det. Bara man har kvitton, eller intyg från sin cykelhandlare om totalvärdet verkar det vara lugnt.
Däremot skriver försäkringsbolagen av cyklar och delar otroligt fort, 20%/år om jag inte missminner mig.
 
Den metod du inte vill tala om misstänker jag är kylspray. Jag vill bara säga att det är en myt. Om man skall använda kylning för att få ett lås sprött krävs det att hela bygeln är genomhärdad. Det är den inte på ett kvalitetslås.
SFF Gjorde för ett antal år sedan ett test just med kylspray. Inte ett enda lås fick de upp.
Jag vill se den tjuv som går omkring med en tunna flytande kväve för att sänka ned ett lås (med vidhängande cykel) för att kunna knäcka det.

Vad det gäller försäkringar:
De stora etablerade försäkringsbolagen ger två års nyvärde på cykeln.
Det tredje året kommer avskrivningen retroaktivt (30%). Sedan brukar avskrivningen ligga på 10%/år.
Detta kan variera lite mellan olika bolag.
Vad man däremot skall observera är att flera bolag har en självrisk på 25% dock lägst ett minimibelopp på 1000 eller 1500 kr beroende på bolag.
Vissa bolag har en fast självrisk, men då brukar det också finnas ett tak på ersättningsnivån.
Ett av de stora bolagen ger dig också bonusförlust, vilket kan stå dig dyrt om du är helkund.

/Martin

http://www.cykelforum.se

[Ändrat av Martin O 2005-11-28 kl 20:50]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Makrolon Någon/några att Cykla med i Tanumsområdet Mountainbike 2
appslapp Någon som kör bikepacking i gbg? Mountainbike 0
plaskis MTB kring Varberg, Frillesås / Åsa och därimellan, någon? Mountainbike 2
Albin_25 Någon att cykla med i Hammarkullen Mountainbike 1
MagArne Någon som cyklar single speed MTB? Mountainbike 8
petemimo finns någon barn/ungdoms verksamhet Mountainbike 3
Jörgen G Mountainbike butik i Helsingborg under 90-talet. Minns någon? Mountainbike 1
North1 Någon att cykla med i kungsbacka, gärna i Sandsjöbacka Mountainbike 0
Nizzy Någon med erfarenhet av Marmot Cerro Torre Jacka? Mountainbike 1
verducci Mörksuggejakten, någon i Karlstad som ska köra? Mountainbike 1
perlowdin Någon som vet vad som hänt med Happy Mountainbike 86
i4lean Finns det någon mer MTB tävling på västkusten i år? Mountainbike 4
QwiP Grönland, Nuuk någon?? Mountainbike 2
Charlottan Birkebeinerritten någon?! Mountainbike 0
Annis2 Någon som kör MTB kring Åkersberga? Mountainbike 1
petlow Någon som cyklat på Åland? Mountainbike 5
petlow Tjena hej, vet någon nån bra led??? Mountainbike 4
lgniklas Någon som har 29 tum? Mountainbike 8
DGR Saknar du någon Mountainbike 0
islagg Vet någon något om Pilatus? Mountainbike 0
Martin Gidlund Någon som prövat... Mountainbike 1
Thompaa Någon som ska till USA Mountainbike 0
Minuteman MTB i KARLSTAD, någon att cykla med Mountainbike 1
björnhedlund Någon som vet något om ProGear Mountainbike 0
Mans Har någon erfarenhet av Kenda-däck? Mountainbike 1
dirty harry Har någon erfarenhet av Tomas Fåglums cyklar Mountainbike 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.