Nästa säsong!

Man tackar för god vägledning! Har haft mina funderingar innan mitt inlägg, men det är skönt att dryfta detta i ett sånt här forum. Det får bli lite aktiviteter i snickarbo'n inför nästa säsong. Det blir till att göra en ny frambindning i aluminium modifierad for fastsättning av Birkaclips. Kommer först prova att limma på en kant bak på kängorna. Meddelar slutresultatet på denna sida.

/Benny

Skruva också

Alla som jag känner som modifierat vandringsskor har inte bara limmat vid skoklacken utan skruvat in några rostfria skruvar. En person gick till en skomakare med sina Berghaus GoreTex kängor och förklarade vad han ville ha, och skomakaren fixade små klackar fram och bak för 100 SEK (tror jag det var) Det skulle nog ta åtskilliga timmar att fixa detta själv utan de verktyg och maskiner skomakaren har. Skorna har används i flera år tillsammans med Skyllermarks Remless och klacken håller bra.

Jag har gjort en adapter fram till mina Almgrens för Birka tillsatsen. Jag håller nu på med bakbindningen på mina Skyllermarks Remless, och skon Berghaus för att få det att passa. Klackarna på mina skor är så smala att bakbindningen passar dåligt. Kanske är det smartaste att shimsa bakbindningen från hälbeslaget med några brickor och en lång skruv. Jag har ännu inte bestämt hur jag ska göra. Ett annat alternativ är att göra om hälbeslaget.

Per Brune

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Limning

Hej!
Är man osäker bör man gå till en skomakare man har förtroende för. Har man en idé klar för sig gör man det enkelt själv. Gummi mot gummi limmas lämpligen med kontaktlim. A och O vid limning är att:
-ytorna är uppruggade
-ytorna väl rengorda med sprit/aceton och torra innan limmet lägges på
-arbeta in limmet väl på ytorna
-ej belasta innan föreskriven torktid
För att få ytterligare fräs på kontaktlimmet kan man efter påstrykning värma t ex i ugn eller med varmluftspistol. Försök också att lägga på ett tryck. Vad gäller skruvning i t ex Vibramsula så tror jag personligen mer på att limma på en större yta då limmade ytor är starkast under skjuvbelastning och det är ju så de flesta snabbindningar belastar klacken. I ditt fall med glappande klack i sidled kan det nog vara en god idé att tillverka små mellanlägg av aluminium och limma dit för en permanent lösning eller skruva med små nätta masknskruv för en mer flexibel.

/Benny

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips