Näske eller KÄL

Hej!

Jag har sett några diskussioner om Skuleskogen. Vi har planerat att under en dag besöka parken med målsättningen att gå till slåttdalsskrevan och tillbaka. Vad jag förstår är det Näske eller Käl man ska utgå ifrån.

Med min stora respekt och tilltro till era goda råd undrar jag vilken väg ni rekomenderar för att gå dit, vilken väg har den finaste /mest dramatiska naturen? Vilken väg är lättast att gå?

Det ser ut som om man går efter kusten en bit från Näske, är det fin kust eller bara "transportsträcka"?

Det är bara nån dag till vi ska åka och jag skulle bli väldigt tacksam för ett snabbt svar på min fråga.

Vet någon vilken av vägarna som är torrast, eller är det spångat efter lederna?

En sista fråga.. ÄR det svårt att hitta till parkeringarna eller efter leden ( är det nödvändigt att skaffa en detaljerad karta för att kunna gå leden? Det jag hittar på nätet är http://www.vasternorrland.se/images/18.4f33c1106310ea4cd80006330/Skuleskogens+reservatskarta.png Har någon hittat en bättre karta att skriva ut?


Oj vad många frågor, hoppas någon orkar svara..
Tack på förhand!
 
Senast ändrad:
Hej hej!

Jag skulle utgå ifrån Käl. Sträckan från Näske är som jag upplever det rätt tråkig rätt så länge, man går nära vatten men det är träd i vägen och rätt så ung skog. Det finns i och för sig ett ställe med en hänglav som är väldigt sällsynt när Näske, men annars så ser jag Käl som en bättre utgångspunkt. Även om man går från Käl så är det en tråkig transportsträcka i början eftersom man då inte börjar i nationalparken.

Är ni bara ute en dag så är ju en tänkbar tur att gå från Käl upp till Slåtterdalsskrevan, gå vidare ner till Tärnättvattnet, följa skyltarna mot Näskebodarna (inte samma som Näske) och sedan följa kusten tillbaka till Käl. Alternativt är att gå upp till skrevan, och sedan återvända ner på samma håll, men gå bort mot Skrattaborrtjärn och sedan gå ner mot Ävdalsbäcken tillbaka till Käl. De inre alternativet är mer vild och mörk skog, medan det andra är mer kustnära och klapperstensfält. Sträckan upp till Slåtterdalsskrevan är brant den sista biten, men förutom det så är såklart rätt kuperat i de delar som inte ligger direkt vid kusten, medan de delar som är kustnära är mer snällare.

De är lätt att hitta i skogen med ett bra och tydliga skyltar. Det kan vara bra att veta var de olika "knutpunkterna" i skogen heter som skyltarna ofta pekar mot som "Skrattarborrtjärn", "näskebodarna" etc men någon avancerad karta behövs inte. Däremot så finns det en geologturistkarta som är detaljderad och gör besöket roligare ur rent geologisk synpunkt, den är också bra ur navigationssynpunkt. Kolla på Naturrum i Docksta, där har det säkert den. Det är inte några problem att hitta till Käl eller Näske, det är skyltat till nationalparken från E4:an.

God tur!

/Martin
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jazzy Ett tokigt projekt eller inte. Vandringsleder 62
553344 Vandring sydvästra Sverige en natt - Kroppefjäll, Tresticklan, Tiveden eller Kinnekulle? Vandringsleder 10
Stamborg Stugvandring (likt fjällstugor) lite längre söder ut? (Eller andra alternativ) Vandringsleder 12
pirx höga kusten - kängor eller joggingskor? Vandringsleder 5
Erik Tholén Fyra-fem dagar i Härjedalen? Storvigeln eller Skarsfjället. Vandringsleder 8
Emil Stefansson Vilka leder i fjällen är i behov av fler stugor eller annan infrastruktur? Vandringsleder 30
hallonraden st olavsleden, tält eller hammock? Vandringsleder 3
macpasp Jämtlandstriangeln med- eller moturs? Vandringsleder 5
Kogoyo Sörmlandsleden från Eskilstuna eller andra startpunkter Vandringsleder 17
larsn1 Vandring/fiske Rättvik? Eller 4h från sthlm iallafall Vandringsleder 2
Tiran Tresticklan eller Glaskogen? Vandringsleder 3
Lenokka Bohus-eller Hallandsleden i augusti? Vandringsleder 0
Tomas Eklund Tips på fjällvandring i Sverige eller Norge i hyfsat flack terräng (dåliga knän) Vandringsleder 9
hovberget Vandring eller hajk i/utanför Umeå? Vandringsleder 1
Coachmike Roslagsleden eller Sörmlandsleden i nov? Vandringsleder 4
_kristin_ Blött eller torrt år i Jämtlandsfjällen? Vandringsleder 5
såg valet står mellan att gå Rallarvägen eller Rallarstigen. Vandringsleder 0
Blåbär55 Vandra i västra götaland eller omkring liggande län Vandringsleder 13
Christian1 Knalleleden och/eller Västgötaleden!? Vandringsleder 2
Coachmike Kustnära eller mysig sjö en timma från Sthlm Vandringsleder 6
Helmetrock En vecka, Bohusleden eller någon annan lokal led? Vandringsleder 28
nikbar73 Eld eller tältförbud? Vandringsleder 7
victor_dalarna Tips sökes på platser i eller runt Falun för tältande Vandringsleder 3
Christian1 Dagsvandring Göteborg Onsdag eller Torsdag? Vandringsleder 1
Natureguy Årrenjarka eller Kvikkjokk? Vandringsleder 10
johanna nr 1 Lögdeälven eller Öreälven? Vandringsleder 1
Cydone Söker "vildmark" i Olofström eller Växjö Vandringsleder 1
BJK Visingsö, bra eller....? Vandringsleder 2
bigfoot Kamera eller inte kamera? Vandringsleder 18
pergit Vandra i Wales eller ev. någon annanstans! Vandringsleder 2
Myrek Skuleskogen/Käl Vandringsleder 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.