Kustnära eller mysig sjö en timma från Sthlm

Hej,

vi tänkte göra en trevlig vandring lör 19e nov på sådär 3-4 timmar sen tälta. Gärna utmed kusten eller genom skog och mark och sen slå läger vid en fin sjö. Har någon tips på en sådan sträcka? Finns det eldplats och möjligen ved vore det toppen. Ca en timma med bil från Sthlm vore ett bra avstånd för resans start.

Tacksam för alla tips!

Mvh nybörjarna

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Någon speciell sträcka på S-leden eller R-leden?

Tack för tipset.

Gick S-leden etapp 11-12.1 för ett par helger sedan.

Mvh Mickr

När det gäller Roslagsleden vill jag slå jag ett slag för området N/NO om Åkersberga, det
har massor av sjöar i varierande storlek. Har du tur kanske du får höra vargarna yla också!

På Sörmlandsleden har jag bara vandrat på de delar som ligger närmast huvudstaden - Nackareservatet, Tyresta, Paradiset. Alla har varit fina men men de två sistnämnda (motsvarande ungefär etapp 3-5) är väl i huvudsak de som bjudit på den största vildmarkskänslan.

Roslagsleden!

Stort tack.

Med det sagt tror jag vi satsar på vargar! Sjörikt också i alla storlekar låter ju toppen. Något ställe du rek att utgå ifån/parkera bilen vid? Köper man en karta eller är det snittslad bana som Sörmlandsleden?

Mvh Micke

Mmmm, området vid Åkersberga är verkligen mysigt. Om jag får lägga mig i skulle jag rekommendera att parkera vid Domaruddens friluftsgård. Roslagsleden är snitslad med oranga prickar, men jag skulle ändå rekommendera en karta, för inte alla sjöar ligger vid stigen. Åtminstone två har eldstäder.

Oops, ser nu att du troligen är ute just nu... Tja, då ligger väl svaret kvar för näste man. :)

Tyresta har jag tipsat om i tidigare trådar.

Ta tex. bilen ut mot Vissvass och ställ bilen vid Parkeringen vid Mörkdalen/Sisshammar. Följ grusvägen till skylt eldplats vänster, så har du en fin tältplats med eldstad precis vid havet.
Från tältplatsen är det ca 600 meter till Lillströmträsk som är vackert, och det känns som att man är i de djupaste skogar fast du är 200 meter från havet :)

http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?Sh...e&SearchType=4

Du kan läsa och se bilder om platsen här:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=66822&highlight=tyresta

Sen har du ju hela Tyresta nationalpark att utforska...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips