Kustnära eller mysig sjö en timma från Sthlm

Hej,

vi tänkte göra en trevlig vandring lör 19e nov på sådär 3-4 timmar sen tälta. Gärna utmed kusten eller genom skog och mark och sen slå läger vid en fin sjö. Har någon tips på en sådan sträcka? Finns det eldplats och möjligen ved vore det toppen. Ca en timma med bil från Sthlm vore ett bra avstånd för resans start.

Tacksam för alla tips!

Mvh nybörjarna
 
Någon speciell sträcka på S-leden eller R-leden?

Tack för tipset.

Gick S-leden etapp 11-12.1 för ett par helger sedan.

Mvh Mickr
 
När det gäller Roslagsleden vill jag slå jag ett slag för området N/NO om Åkersberga, det
har massor av sjöar i varierande storlek. Har du tur kanske du får höra vargarna yla också!

På Sörmlandsleden har jag bara vandrat på de delar som ligger närmast huvudstaden - Nackareservatet, Tyresta, Paradiset. Alla har varit fina men men de två sistnämnda (motsvarande ungefär etapp 3-5) är väl i huvudsak de som bjudit på den största vildmarkskänslan.
 
Roslagsleden!

Stort tack.

Med det sagt tror jag vi satsar på vargar! Sjörikt också i alla storlekar låter ju toppen. Något ställe du rek att utgå ifån/parkera bilen vid? Köper man en karta eller är det snittslad bana som Sörmlandsleden?

Mvh Micke
 
Mmmm, området vid Åkersberga är verkligen mysigt. Om jag får lägga mig i skulle jag rekommendera att parkera vid Domaruddens friluftsgård. Roslagsleden är snitslad med oranga prickar, men jag skulle ändå rekommendera en karta, för inte alla sjöar ligger vid stigen. Åtminstone två har eldstäder.

Oops, ser nu att du troligen är ute just nu... Tja, då ligger väl svaret kvar för näste man. :)
 
Tyresta har jag tipsat om i tidigare trådar.

Ta tex. bilen ut mot Vissvass och ställ bilen vid Parkeringen vid Mörkdalen/Sisshammar. Följ grusvägen till skylt eldplats vänster, så har du en fin tältplats med eldstad precis vid havet.
Från tältplatsen är det ca 600 meter till Lillströmträsk som är vackert, och det känns som att man är i de djupaste skogar fast du är 200 meter från havet :)

http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?Sh...e&SearchType=4

Du kan läsa och se bilder om platsen här:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=66822&highlight=tyresta

Sen har du ju hela Tyresta nationalpark att utforska...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ny kustnära vandringsled i Norrbotten Vandringsleder 0
Yve Kustnära leder Vandringsleder 12
Zeeke Ny kustnära vandringsled i Bohuslän och Östfold Vandringsleder 1
Jazzy Ett tokigt projekt eller inte. Vandringsleder 62
553344 Vandring sydvästra Sverige en natt - Kroppefjäll, Tresticklan, Tiveden eller Kinnekulle? Vandringsleder 10
Stamborg Stugvandring (likt fjällstugor) lite längre söder ut? (Eller andra alternativ) Vandringsleder 12
pirx höga kusten - kängor eller joggingskor? Vandringsleder 5
Erik Tholén Fyra-fem dagar i Härjedalen? Storvigeln eller Skarsfjället. Vandringsleder 8
Emil Stefansson Vilka leder i fjällen är i behov av fler stugor eller annan infrastruktur? Vandringsleder 30
hallonraden st olavsleden, tält eller hammock? Vandringsleder 3
macpasp Jämtlandstriangeln med- eller moturs? Vandringsleder 5
Kogoyo Sörmlandsleden från Eskilstuna eller andra startpunkter Vandringsleder 17
larsn1 Vandring/fiske Rättvik? Eller 4h från sthlm iallafall Vandringsleder 2
Tiran Tresticklan eller Glaskogen? Vandringsleder 3
Lenokka Bohus-eller Hallandsleden i augusti? Vandringsleder 0
Tomas Eklund Tips på fjällvandring i Sverige eller Norge i hyfsat flack terräng (dåliga knän) Vandringsleder 9
hovberget Vandring eller hajk i/utanför Umeå? Vandringsleder 1
Coachmike Roslagsleden eller Sörmlandsleden i nov? Vandringsleder 4
_kristin_ Blött eller torrt år i Jämtlandsfjällen? Vandringsleder 5
såg valet står mellan att gå Rallarvägen eller Rallarstigen. Vandringsleder 0
Blåbär55 Vandra i västra götaland eller omkring liggande län Vandringsleder 13
Christian1 Knalleleden och/eller Västgötaleden!? Vandringsleder 2
Helmetrock En vecka, Bohusleden eller någon annan lokal led? Vandringsleder 28
nikbar73 Eld eller tältförbud? Vandringsleder 7
victor_dalarna Tips sökes på platser i eller runt Falun för tältande Vandringsleder 3
Christian1 Dagsvandring Göteborg Onsdag eller Torsdag? Vandringsleder 1
Natureguy Årrenjarka eller Kvikkjokk? Vandringsleder 10
johanna nr 1 Lögdeälven eller Öreälven? Vandringsleder 1
Axe Näske eller KÄL Vandringsleder 1
Cydone Söker "vildmark" i Olofström eller Växjö Vandringsleder 1
BJK Visingsö, bra eller....? Vandringsleder 2
bigfoot Kamera eller inte kamera? Vandringsleder 18
pergit Vandra i Wales eller ev. någon annanstans! Vandringsleder 2
Coachmike Mysig eldstad och tälta vid sjö/hav nära Sthlm. Vandringsleder 8
shadowfire Mysig tältning vid västkusten? Vandringsleder 7
soljesp mysig stuga att övernatta i på västkusten? Vandringsleder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.