Tresticklan eller Glaskogen?

Hej!

Jag och min pojkvän ska ut och vandra och tälta några dagar efter midsommar och vi väljer nu mellan Tresticklan och Glaskogen. Vilken rekommenderar ni och varför?

Vi är ute efter den där rofyllda vildmarkskänslan. Vi slår gärna läger vid sjöar och badar och fiskar.

:)

Vi måste också få tag i kartor över det område vi väljer. Är det gröna kartan som gäller då eller har ni andra tips? Och funkar gröna kartan om vi vill gå över in i Norge vid Tresticklan?

Supertacksam för svar!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hej. Tycker Glaskogen är ett bättre val med lite mer möjligheter till att pussla ihop olika rutter. Tresticklan är ganska begränsat med få leder. Svårare terräng i Tresticklan om man vill lämna spåret. Ett alternativ i området kan vara Torrskogsleden. Googla och du skall finna.

Utekartan och Outdoorkartan finns, emellertid lite halvdassig skala för dessa områden. Här Västkuststiftelsen fyllt på "lådan" vid Råbocken i Tresticklan så finns utmärkta kartor gratis, förvisso i papper.

Har vandrat både i Glaskogens naturreservat (år 2004) och Torrskogsleden (år 2011, om d e den utanför Bengtsfors Skipjack menar, känner ej till nån annan). Jag tycker varken nån av dom gav vildmarkskänsla. Vid åtminstone 2 tjärn läng torrskogsleden finns vindskydd, men dom e små och inte särskilt inbjudande. Fick trollskogskänsla endast längs med ett parti på ca 1 km på torrskogsleden, resten kändes som granodlingar. Tjärnen var ok, men badade mest för att ha fått d gjort.
Glaskogen hade fina vindskydd vid sjön, väldigt inbjudande, men själva skogen var kalhyggen varvat med granodlingar. Då var leden dåligt markerad och vi gick fel på partierna som var på grusvägar, trots (dålig) karta, ej terrängkarta eller liknande. Däremot kan man hyra kanadensare på åtminstone ett ställe vid Stora Glasjön och det ger nog en trevligare upplevelse - men sjön är rätt stor och blåser det så blir det obekvämt.
Tresticklan känner jag ej till, än. Har läst att d e väldigt kuperat och därmed antagligen mer vildmarkskänsla (än Glaskogen och Torrskog) då man inte brukar avverka i samma takt i så kuperad terräng.
Torrskog har ett byalag, Torrskogs byalag, som du kan få mer info från om d e intressant. Finns en bygdegård där med café oxå.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips