Blött eller torrt år i Jämtlandsfjällen?

Hej!
Jag och sambon ska knata runt i Jämtlandsfjällen och tälta 10-12 dagar med avresa nästa söndag, jag har försökt hitta info gällande hur vädret varit hittills däruppe. Det verkar vara lite tidigt än så länge at få reda på hur vädret blir när vi är där eftersom de flesta prognoser bara sträcker sig två veckor, men det löser sig ju om några dagar. Vad jag nu undrar är alltså som sagt hur vädret varit tidigare i sommar, bör vi vänta oss väldigt blött och mycket vad eller vad tror ni?

Jag är även väldigt tacksam på tips på pärlor bland tältplatser och fiskeställen däruppe. Vi utgår från Storulvån och kommer även att avsluta där. Förmodligen går vi i en "cirkel" som omfattar Sylarna, helags, Gåsen samt lite avstickare. Vi stannar någon extra dag ibland och vill helst inte tälta på stationernas mark. Hans prio är fiske, min är att komma upp på Helags (i mån av väder och sikt såklart). Så tips på fina tältplatser och fiskestråk mottages varmt och tacksamt!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Vildmarksleden GBG hur blött/lerigt Vandringsleder 1
avslutat medlemskap1105 Blött på Sörmlandsleden? Vandringsleder 5
Jazzy Ett tokigt projekt eller inte. Vandringsleder 61
553344 Vandring sydvästra Sverige en natt - Kroppefjäll, Tresticklan, Tiveden eller Kinnekulle? Vandringsleder 10
Stamborg Stugvandring (likt fjällstugor) lite längre söder ut? (Eller andra alternativ) Vandringsleder 12
pirx höga kusten - kängor eller joggingskor? Vandringsleder 5
Erik Tholén Fyra-fem dagar i Härjedalen? Storvigeln eller Skarsfjället. Vandringsleder 8
Emil Stefansson Vilka leder i fjällen är i behov av fler stugor eller annan infrastruktur? Vandringsleder 30
hallonraden st olavsleden, tält eller hammock? Vandringsleder 3
macpasp Jämtlandstriangeln med- eller moturs? Vandringsleder 5
Kogoyo Sörmlandsleden från Eskilstuna eller andra startpunkter Vandringsleder 17
larsn1 Vandring/fiske Rättvik? Eller 4h från sthlm iallafall Vandringsleder 2
Tiran Tresticklan eller Glaskogen? Vandringsleder 3
Lenokka Bohus-eller Hallandsleden i augusti? Vandringsleder 0
Tomas Eklund Tips på fjällvandring i Sverige eller Norge i hyfsat flack terräng (dåliga knän) Vandringsleder 9
hovberget Vandring eller hajk i/utanför Umeå? Vandringsleder 1
Coachmike Roslagsleden eller Sörmlandsleden i nov? Vandringsleder 4
såg valet står mellan att gå Rallarvägen eller Rallarstigen. Vandringsleder 0
Blåbär55 Vandra i västra götaland eller omkring liggande län Vandringsleder 13
Christian1 Knalleleden och/eller Västgötaleden!? Vandringsleder 2
Coachmike Kustnära eller mysig sjö en timma från Sthlm Vandringsleder 6
Helmetrock En vecka, Bohusleden eller någon annan lokal led? Vandringsleder 28
nikbar73 Eld eller tältförbud? Vandringsleder 7
victor_dalarna Tips sökes på platser i eller runt Falun för tältande Vandringsleder 3
Christian1 Dagsvandring Göteborg Onsdag eller Torsdag? Vandringsleder 1
Natureguy Årrenjarka eller Kvikkjokk? Vandringsleder 10
johanna nr 1 Lögdeälven eller Öreälven? Vandringsleder 1
Axe Näske eller KÄL Vandringsleder 1
Cydone Söker "vildmark" i Olofström eller Växjö Vandringsleder 1
BJK Visingsö, bra eller....? Vandringsleder 2
bigfoot Kamera eller inte kamera? Vandringsleder 18
pergit Vandra i Wales eller ev. någon annanstans! Vandringsleder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.