Närmaste harrfiske?

Jag har fått harr i Gysinge. Det är enda gången söder om polcirkeln för min del, men det är möjligt att det finns närmare ställen.
Det är fint i Gysinge, men mycket folk.
 
Vättern?

Vättern kanske kan vara ett alternativ? Jag har inte fiskat där själv men vill minnas att jag läste en artikel i Fiskejournalen som berättade om bra harrfiske där. Som sagt har jag ingen egen erfarenhet av Vättern så jag känner inte till vilka ställen man ska satsa på men det går säkert att finna info. Någon annan här på Utsidan kanske vet?
 
Jag har fått harr i Gysinge. Det är enda gången söder om polcirkeln för min del, men det är möjligt att det finns närmare ställen.
Det är fint i Gysinge, men mycket folk.


Väldigt intressant, hittade detta:

Gysingefisket har blivit mest känt för sitt trevliga harrfiske (Sveriges sydligaste strömmar med en naturlig harrstam). Fisket på harren är bäst från sensommaren och långt in på senhösten. Här finns också öring och beståndet förstärks genom återkommande utsättningar. Fisket i strömmarna sker från land och det är gott om ståndplatser för fisken.

Den du fick, var det på fluga?

Ps Vad fiskar ni harr med, använder man något förutom fluga?
 
Jo, det var på fluga. Jag har fått harr på annat, men det är inte många gånger över huvud taget.
Jag brukar alltid fiska harr på flugor på krok 10 eller 12.
 
Väldigt intressant, hittade detta:

Gysingefisket har blivit mest känt för sitt trevliga harrfiske (Sveriges sydligaste strömmar med en naturlig harrstam). Fisket på harren är bäst från sensommaren och långt in på senhösten. Här finns också öring och beståndet förstärks genom återkommande utsättningar. Fisket i strömmarna sker från land och det är gott om ståndplatser för fisken.

Den du fick, var det på fluga?

Ps Vad fiskar ni harr med, använder man något förutom fluga?

Man ska inte ha för stora förhoppningar på Harrfisket i Gysinge.
Visst finns det, men det är inte ofta man får.
Har på 5 turer fått en Harr, och jag har flugfiskat med framgång på andra ställen så det ligger
inte i tekniken.
Ska man lyckas där krävs lokalkännedom.
 
Sysslebäck(klaraälven) håller väldigt fint harrfiske... tror inte du hittar nåt så mycke närmare som är värt ett besök.
 
Har fått harr i Gysinge och i Bresiljeån (norra Gästrikland, nära Åmot). Det var mycket harr i Bresiljeån och lätt att få för mig som är typ värdelös på flugfiske. Använde klinkhammer på båda ställena.
Fast nu har jag slutat fiska med fluga. Det är för svårt. Meta gös är mycket roligare.
 
Vatten med inplanterat, hur har det gått???
Jag vet att i Eskilstuna ån vid Skjulsta så sattes det ut harryngel, har också hört om återfångster på 6-7 hg. Själv fiskat där men spin/mete/jigg inte fluga även om det är strömmande och fått 0.0 harr, däremot regnbåge vilket jag varit ute efter...

(sedan är en eller annan gädda och abborre ju bonus!)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
yakman Var finns närmaste öringsälv? Fiske 2
Fiskson Harrfiske över långhelg! Fiske 1
Jesjon Harrfiske vid kusten! Fiske 8
sunqen Harrfiske i Gysinge? Fiske 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.