När kan man börja vandra?

Nähä... Men om jag formulerar frågan så här:

När har ni, som tidigast, fjällvandrat i Sverige? Slutet av maj? Början av juni?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
tjonsson; sa:
Nähä... Men om jag formulerar frågan så här:

När har ni, som tidigast, fjällvandrat i Sverige? Slutet av maj? Början av juni?

Det beror på vilka fjäll du ska till ;)

Jag har vandrat vid Helags i början av Juni. Lite snöfält att passera här och där. Vi fick kallt väder +0 till +5 så det snöade på topparna. Men det var myggfritt. Inga problem att ta sig fram, till 90% snöfritt.

Längre norrut har jag inte varit så tidigt på sommarsäsongen.

Tack för ditt svar.

Min tanke är att vandra Artfjället så tidigt det bara går i år. Antar att jag då får lägga på någon vecka jämfört med Helags.

Hej

Jag har två år i rad nu gjort första vandringen i mitten av maj. Båda gångerna har det varit i Oviksfjällen, Jämtlandsfjällen. Det har varit övervägande mest barmark. Dock stora skillnader mellan åren. Har dock bekanta som gjort skidturer samtidigt runt Snasahögarna.

Våren är en härlig tid i fjällen med stora variationer.

Mvh

Jimmy

Jo, våren är en trevlig tid och jag antar att man i månadsskiftet maj/juni bör vara beredd på att vintern, med kort varsel, kan få för sig att återvända.

Jag har inte vandrat så tidigt någon gång, men jag föreställer mej att det kan vara vansinnigt blött och knepigt att ta sej över vårstinna jåkkar. Dessutom, vandra över långa snöfält är jobbigt och rätt boring tycker jag....

tjonsson; sa:
Min tanke är att vandra Artfjället så tidigt det bara går i år. Antar att jag då får lägga på någon vecka jämfört med Helags.

Vi gick i artfjället en vecka efter midsommar i fjol.
Oerhört vackert vårfjäll, men ganska besvärligt.
Barmark på sydsluttningarna, 50% snötäcke på nordsluttningar och i skugga.

Räkna inte med att kunna passera de större jokkarna.

GustavOh; sa:
Vi gick i artfjället en vecka efter midsommar i fjol.
Oerhört vackert vårfjäll, men ganska besvärligt.
Barmark på sydsluttningarna, 50% snötäcke på nordsluttningar och i skugga.

Räkna inte med att kunna passera de större jokkarna.

Så pass mycket snö kvar så pass sent... Hmmm, förra året var väldigt snörikt om jag inte missminner mig. I normala fall är det väl annars inte alltför vanligt att tala om vårfjäll en vecka efter midsommar? Mina egna tidigaste vandringar (månadsskiftet juni/juli) har i alla fall alltid erbjudit en fjällvärld i sommarskrud.

tjonsson; sa:
I normala fall är det väl annars inte alltför vanligt att tala om vårfjäll en vecka efter midsommar? Mina egna tidigaste vandringar (månadsskiftet juni/juli) har i alla fall alltid erbjudit en fjällvärld i sommarskrud.

Vi kom verkligen i brytningstiden.
I skyddade sydlägen var det sommar, där solen kom åt gick det från vår till sen vår och i skuggan av fjällen var det vårvinter. Årstidsskiftet pågick mitt framför ögonen på oss.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips