Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jag har svårt att tro att autobelay kommer att dominera i framtiden. Det är lika värdelöst att klättra med autobelay som att clogga (topprepsola), och det av flera anledningar. En viktig anledning är att det är kul med sällskap, pepp och beta. En annan är att det är svårt att jobba in något utan en aktiv säkringsman. Och djag är ändå en ganska folkskygg gubbe...
Jag har svårt att tro att autobelay kommer att dominera i framtiden. Det är lika värdelöst att klättra med autobelay som att clogga (topprepsola), och det av flera anledningar. En viktig anledning är att det är kul med sällskap, pepp och beta. En annan är att det är svårt att jobba in något utan en aktiv säkringsman. Och djag är ändå en ganska folkskygg gubbe...
Sen kan jag tycka att det är bra att de finns. Tycker att Solna kunde ha en till eller ta den som de har på utbildnongsväggen och sätta den lite roligare.
Autobelay är väldigt trevligt om man är flera som klättrar bredvid varandra. Jag tror jag aldrig har haft det så socialt och roligt när vi har varit flera stycken på autobelay.
I framtiden kommer säkert saker som drag uppåt, eller att man alltid blir nedsänkt, att bli lösta. Jag tänker mig dagens autobelay som en första generationen, och att i framtiden kommer de fungera annorlunda.
Dominera lär de inte göra men är ett bra verktyg de dagar ingen annan har möjlighet att klättra eller dagar när fokus inte ligger på maxnivå. Autobelays är ett utmärkt vertyg för att träna lång styrkeuthållighet och teknik som inte går att öva på boulderväggarna. Enformigt och inte speciellt roligt men effektivt.
Mina fjällvandringar börjar alltid med en idé som mynnar ut i en tänkt rutt. Rutten hänger alltid ihop med en tänkt tidsplan, som innebär att dagarna ...
1 kommentar
Det här inlägget handlar om mina första åtta turer i Sarek. Hur allt började och hur vissa vägval kunde göras då men inte idag. Ni får läsa om och se ...
5 kommentarer
68 dagar, 125 000 höjdmeter och ett dagligt slit på 12–20 timmar – det är matematiken bakom en expedition som var lika delar uthållighetsprov som ett ...
1 kommentar
I somras gjorde jag en solovandring genom naturreservatet Kvikkjokk-Kabla fjällurskog. En fin tur i landets mest orörda urskog och vidare upp på det ...
6 kommentarer
Med start I Vaisaluokta (båt från Ritsem) vandrade jag en del av Nordkalottleden till Sulitjelma i Norge. Därifrån gick jag söderut genom Junkerdals ...
2 kommentarer