Myter om klättring

Behovet kanske finns där ibland - men möjligheterna att skapa en sån standplats/ankare/säkring ska inte överskattas!
 
Men för att återgå till myterna, här är ett påstående man hör ibland som tack och lov inte är 100% sant:

Det går inte att hålla ett tungt fall med ATC.

Jag vet iallafall en klättrare som inte hade funnits bland oss om detta var sant.

Det här kanske är en myt som kan vara sann med vissa randvillkor?

Om man med ATC menar bara en sån gammaldags original ATC utan "extra bromsklyka" som i modernare ATC.
Om man samtidigt använder ett sportigt och modernt rep.
Om säkringsmannen är så uppmärksam som en del luttrade och GriGrivana elitklättrare kan tendera att vara.
 
Det här kanske är en myt som kan vara sann med vissa randvillkor?

Om man med ATC menar bara en sån gammaldags original ATC utan "extra bromsklyka" som i modernare ATC.
Om man samtidigt använder ett sportigt och modernt rep.
Om säkringsmannen är så uppmärksam som en del luttrade och GriGrivana elitklättrare kan tendera att vara.

Det är väl som med "myten" om behovet av jämviktad standplats.

Det förblir en myt tills det en dag plötsligt inte är det...
 
Om man dör i bergen så "dog man i alla fall medan man gjorde det man älskade", vilket på något vis skulle vara bättre än andra sätt att dö. Kanske mer kliché än myt...
 
Jag försöker få ner stamplatserna till en skruv, en kamsäkring eller en kil (men absolut två bultar!!), men har hittills inte säkrat upp någon på det viset, däremot kan det vara så (om min mamma läser det här är det inte så) att jag blir uppsäkrad på just en säkring, det gör mig absolut ingenting! (Om jag litar på personens förmåga att lägga säkringar, vill säga).

Att sedan börja tramsa med att jämvikta säkringar? Något jag förstår kom i början av 1990-talet? Någon som känner till äldre jämviktning? (Det här är ingen myt, bara faktafel/faktarätt, men det kan bli en myt om vi börjar tro på det). Ja, jag gör ett vanligt v-ankare med knut 99 % av alla gånger, men av helt andra skäl än jämviktning. (Ge kompisen förtroende för stamplats, ha tydliga inkopplingspunkter, ingen förlängning).


Chockbelastning! Att det blir chockbelastning när ett sliding-x-ankare tappar sin ena ankarpunkt anser jag är en myt. Ofta att det blir chockbelastning för att fallet blir 1 meter längre? Det stora problemet med att benen blir förlängda är att bromsen kanske är svår att nå? Eller att säkringsmannen dras med i fallet.
 
För övrigt är det väl så att om man inte bryr sig om, eller tror på nyttan av jämviktning, så förstår jag inte varför man dessutom ska behöva anse att chockbelastning inte är ett problem med sliding-x`?

Sliding-x är väl ett exempel på arrangemang för att erhålla jämviktning, och anser man att det är en myt, onödigt osv, så gör man väl inte sliding-x? Och då spelar det ingen roll att man sen inte tycker att chockbelastning är ett problem?

Personligen så tycker jag nog att jämviktning skulle vara fördelaktigt att erhålla, men jag inser enkelt att det i de flesta fall är väldigt svår att uppnå, åtminstone utan sliding-x eller snarlika arrangemang.

I någon mån är det väl kanske så då att man bör välja på att försöka uppnå jämviktning ELLER undvika chockbelastning. Båda dessa mål är åtminstone lätta att se fördelarna med.

Jag tror personligen att man oftast inte kan bedöma att en kil klarar en viss belastning med en sådan precision att jämviktning är specifikt motiverat. Det behövs ju i princip TVÅ säkringar som klarar lite mindre en erforderlig last, för att jämviktning ska behövas, och att jag kan bedöma att de klarar drygt halva den erforderliga lasten men INTE hela känns långsökt eftersom jag trots allt sälla har klart för mig vad erforderlig belassbarhet ens är!

Chockbelastning är ju helt enkelt den större last man kan få p g a ökad dynamisk last vid fall - i sin tur p g a ökad fallängd, och är lätt att inse nackdelarna med. Även här är det dock så att jag gärna bygger stand med två eller tre punkter som jag uppriktigt tror skulle klara ett fall var för sig.
Det är liksom det som ger mig positivt marginal istället för negativ. Jag inser att mina bedömningar ofta är rätt OK, men att de ibland faller på att lastriktningen på säkringen i vissa skeden av klättringen blir annorlunda än förutsett, och att säkringen då rycks ur sitt läge betydligt lättare än annars. Sen är det ibland bara allmänt svårt att inse vad klippan verkligen kommer att hålla för, därav min strävan mot redundans.

Jag tror att få av bedömningarna man gör har den stringensen att man kan betrakta dem som 100-procentiga, och då är redundans åtminstone en tröst. Gör man bara dåliga placeringar är det förstås dock så att redundans inte heller hjälper. Det enda som då skulle ha kunna gjort saken bättre vore väl möjligen en fantastiskt jämviktning.... ;-)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tankspridd Nybörjare klättring Klättring allmänt 2
Ri_Ga Multipitch Bultade Västragötaland? Klättring allmänt 3
Robin Lindblom Klättring västragötaland /bohuslän Klättring allmänt 2
Vildmarkare Bestiga Sarektjåkka’s 5 toppar med start vid Svarta Spetsen Klättring allmänt 3
Erik93 Guidebok klättring Sicilien (Di roccia di sole, 2015) Klättring allmänt 0
KrilleMedC Milstenar inom klättring Klättring allmänt 9
Erik93 Klättring Italien Juli (Varmt!!!) Klättring allmänt 5
GranenGran Tips present klättring Klättring allmänt 2
Noisek79 Klättring för sökning Gränna - hittelön Klättring allmänt 0
dmchris Klättring nära Hemavan? Klättring allmänt 0
Arytmica SRT-klättring (sele) Klättring allmänt 2
Fleixx Klättring i södra Skåne? Klättring allmänt 5
Jiggen Klättring Alperna Klättring allmänt 6
ante353 Styrketräning inför klättring Klättring allmänt 6
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
olivere Klättring vid bulk Klättring allmänt 2
Hagge17 Från vandring till klättring Klättring allmänt 3
olivere Klättring åldersgräns Klättring allmänt 6
Arytmica Petzl Vertex för klättring? Klättring allmänt 4
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
JallaJallas Klättring i Sälen? Klättring allmänt 0
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
michaelj Klättring i Kroatien Klättring allmänt 4
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
busnicke Klättring costa blanca. Klättring allmänt 6
Louisoh69 Börja med klättring? Klättring allmänt 12
Caroline Henriksson Skor och förberedelse för via ferrata-klättring Klättring allmänt 7
CarMaPal Testa klättring utomhus Klättring allmänt 8
henkaj klättring Schweiz. Klättring allmänt 5
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Polarnatt Reumatism, fingerleder och klättring Klättring allmänt 1
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
dmchris 3 månaders klättring - var? Klättring allmänt 4
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
Pallet Bästa dubbelrep för alpin klättring och is? Klättring allmänt 2
Djurmo Är detta en brant promenad eller klättring? Klättring allmänt 29
Corax Klättring som alternativ till droger, brott och våldsam död Klättring allmänt 3
Polarnatt Klättring och träning Klättring allmänt 8
Gabbi_ Klättring efter operation karpaltunnelsyndrom? Klättring allmänt 17
Ghost En bok om tränning inom klättring Klättring allmänt 0
everts1 Sollefteå - bouldering/klättring? Klättring allmänt 0
Chiroo Klättring inomhus Åkersberga Klättring allmänt 1
lyckegard klättring i Stockholm Klättring allmänt 6
Viktor Gyllenberg Klättring Norge, tips. Klättring allmänt 7
jonkandonkan Klättring Toubkal/Atlasbergen Klättring allmänt 6
Vildstjärna Klättring på Kullaberg Klättring allmänt 2
Lull Tips på klättring i Soca - Slovenien? Klättring allmänt 0
sorenh klättring i och omkring Skellefteå? Klättring allmänt 2
annakask Klättring på Malta Klättring allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.