Myggmedel, hunger & Keb

Hej!

Jag skall gå mellan Abisko-Nikkaloukta någon gång runt 10 juli, men har inte fjällvandrat förut och vill gärna ha synpunkter på myggmedel! I mina unga dagar som scout gnuggade vi på friskt med bäckolja, men den har försvunnit (pga av att den är ganska giftig, har jag hört).

1) Vad är bäst nu för tiden?

2) Hur ser utbudet av frystorkat mm ut på fjällstationen längs sträckan? Kan man alltid köpa på sig lite proviant, eller bör man säkra tillgången redan hemifrån?

3) Är det rusning för toppturer till Keb den här tiden? Jag är lite rädd att man inte kommer med i gruppen pga platsbrist och surt måste knata iväg för att hinna med tåget. Tips? Bör man lägga på några extra dagar som man ev. kan spendera runt fjällstationen för att försäkra sig om att komma upp?

/Robin
 
Halloj!
2) Man säger väl att "Varannan fjällstuga har proviant" på den sträckan
Spana in den här sidan: http://www.svenskaturistforeningen.se/kungsleden.htm
Där kan du bl.a. se vilka stugor som har proviant. Var visst fler än varannan stuga;
ja: STF Abisko Turiststation
ja: STF Fjällstuga Abiskojaure
ja: STF Fjällstuga Alesjaure
nej: STF Fjällstuga Tjäktja
ja: STF Fjällstuga Sälka
nej: STF Fjällstuga Singi
ja: STF Kebnekaise Fjällstation

3) Skall du klättra eller vandra upp? Om du skall vandra upp kan du knalla själv utan att behöva vara med i grupp.

edit: lade till mer info om provianten.
 
Senast ändrad:
Hej,

1) Mygg medel överlåter jag till andra att svara på mer utförligt. Djungelolja inköpt på ÖB fungerar för mig.

2) Kolla in STF's hemsida för mer exakt utbud (stuga för stuga - fjällstationer finns bara i Abisko och sedan i Kebne - ex finns det försäljning i Alesjaure- och Sälka stugan), det finns ex inte Real turmat - mer fokus på . "Blåband-torkat mat", konserver. potatismos, hårdbröd, soppa (och lite godis/choklad) m.m..Men du behöver inte ha med mat för hela turen. Helt Ok utbud.

3) Först och främst är det en väder fråga - speciellt i början av juli. Oavsett om du går i en grupp (skall bokas senast en dag i förväg - grupperna har ett max antal) eller om du själv går västra leden; - vädret är A & O. Skall du gå västra leden (en längre vägen men fungerar på egen hand om du tar följe med erfaren grupp) är det direkt kopplat till väderlek. Jag gick upp min tio-åriga son i ganska dåligt väder: men vi har bra erfarenhet, startade tidigt på morgonen och var beredda på att vända om.

Du kan behöva minst två dagar (helst tre) för Kebne - att vänta in "vädret" och även då; berget/fjället bestämmer. Kan bli så att du får vänta tills nästa år.

Hoppas du kommer upp (men ta inga risker).
 
Jodå, beckolja finns .....

..... åtminstone blandad med djungelolja, och då heter den Nordic Summer. Väldoftande och effektiv! Jag har under mina vandringar bl.a. mellan Abisko och Nikkaluokta aldrig behövt smörja mig mot mygg och knott. Det finns ibland mycket mygg i björkskogen t.ex. mellan Kebnekaise och Nikkaluokta. Medan man vandrar är det sällan några problem, men det kan vara värre under rasterna. Även MyggA lär vara effektivt (roll-on eller stick), och så Djungelolja, förstås.

Fråga 2 är jag lite osäker på. Jag är tältvandrare och har med mig allt från start. Det lär vara så att man kan proviantera i ungefär varannan fjällstuga. Om du går in på www.svenskaturistforeningen.se/ så kan du där klicka på och läsa om varje fjällstuga.

De guidade toppturerna går bara när vädret är tillräckligt bra. Ibland är det inställt flera dagar i rad, så planera in flera dagar i Kebnekaise om du vill vara någorlunda säker på att komma upp. Blir det dagar över så gör en dagstur till Tarfala som verkligen är värt ett besök, liksom t.ex. Singivagge. Det finns gott om guider på fjällstationen och jag har för mig att om väldigt många vill gå upp så bildar de flera grupper som startar med ca en halvtimmes mellanrum.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
JTTTOTW Någon i Kvickjokk som säljer Myggmedel? Fjällvandring 2
Patrik-78 Bästa myggmedel? Fjällvandring 35
Jonahf Avon "Skin so soft" som myggmedel. Fjällvandring 1
Jonik Myggmedel och antihistamin Fjällvandring 19
andrevs Vitlök som myggmedel Fjällvandring 12
Paltmannen Myggmedel och stark sol Fjällvandring 2
svartöra Alternativt myggmedel Fjällvandring 0
lnilsson Schas Myggmedel Fjällvandring 0
Egel Myggmedel Fjällvandring 13
Myggmedel? Fjällvandring 13
Vilket myggmedel är bäst Fjällvandring 7
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Tundraman KEB freeride Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
skystunt Söker toppbestigare Keb 7/11-20 Fjällvandring 4
HasseQ Tidig bild på Keb ? Fjällvandring 0
solohiker Önskas tips för långvandring, Keb - SF - Padjelanta - Sarek Fjällvandring 5
Fock_it Vistas Tarfala Keb Fjällvandring 5
dmchris Aktuellt snö och lavinläge kring Abisko/Keb? Fjällvandring 4
Janost Tältplatser Cievrralahku, Kuopervagge(Keb), Kaskasavagge ? Fjällvandring 3
Huggg Keb, västra leden lavin? Fjällvandring 8
HikingMike Vandringstips Keb->Sarek->Aktse Fjällvandring 5
Kristian Viktim Triangelrutt Nikk-Keb-Alesjaur-Vistavaggi-Nikk Fjällvandring 7
Kryddost Abisko - Vistas - (ej via Keb) Nikkaloukta Fjällvandring 2
vilding Tältplats på vägen upp till Keb Fjällvandring 2
haiwa Keb till Nikkaluokta på södra sidan om Laddjujavri Fjällvandring 1
Påveen Keb classic vinter Fjällvandring 0
fekki Hur lång tid tar det att gå Keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 7
Yäni Alternativ till Keb? Fjällvandring 10
ostlundemma Sällskap till keb och kaskasapakte Fjällvandring 2
Karolina P Familj fast på Keb Fjällvandring 11
Micro553 Rutt Keb - låter det rimligt? Fjällvandring 28
Mattias33 Keb-kaitumjaure Fjällvandring 1
varg1 Tälta mellan Keb sydtop och Singi Fjällvandring 11
Micro553 Förslag på rutt inkl Keb - inkl lite prylförslag Fjällvandring 14
fruluftsadam Keb - Abisko Fjällvandring 4
LodurX Utrustning för topturen på Keb? Fjällvandring 6
Zaine Abisko- Nikka + Keb 31:a juli- 9 aug Fjällvandring 6
marmit Nordiska toppar Fjällvandring 6
Michael Jönsson Höstvandring Vistasdalen-Nallo-Keb. Hjälpande hand önskas! Fjällvandring 22
Polarnatt Keb östra leden + kamvandring Fjällvandring 2
37varmt östrs leden keb Fjällvandring 0
Karolina P Journalist vandrar kring Keb Fjällvandring 9
Pesson86 Keb vecka 32 Fjällvandring 2
Fjällvinden Tjuvar å banditer på Keb Fjällvandring 3
daniel_axel Duolbanjunjecohkka? (Keb) Fjällvandring 2
Morgan Snöläget på Keb Fjällvandring 14
Jotun Sarek & Keb på 10 dagar - rimligt upplägg? Fjällvandring 21

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.