Myggläget Jämtlandsfjällen just nu

Javisst. Kanske formulerade mig otydligt. Är det ovanligt mycket mygg även på kalfjället nu? (när de inte blåser undan förstås).

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tack så jätte mycket allihop för alla svar.
Är just kommit hem igen från Lunndörrsfjällen och Vålådalen, och kan meddela att myggsituation generelt är så, att det är många mygg lokalt, så det känns som om det är ett rejält myggår, som vissa här också säger. Särskild knot var det helt hemskt med i Vålådalen.
Djungelolja, Mygga etc. hade ingen effekt tyvärr.

Lånar tråden ett tag - då jag ska upp till Storulvån och knalla lite om en dryg vecka - och funderar lite på vilka turer vi vill knalla. Hur är myggläget kring Storulvån just nu? Någon som vet? Hur ser det ut mot sylarna? Jag antar att det är bättre ju längre bort mot Sylarna man kommer, på grund av minskande växtlighet och mer vind?

Någon som gått där nyligen?

Återupplivar en gammal tråd. Hur är läget 2021 i fjällen. Här nere på platten har det
ju varit mer mygg än nånsin. Så vad är era erfarenheter i år?

Återupplivar en gammal tråd. Hur är läget 2021 i fjällen. Här nere på platten har det
Jag tycker det är som vanligt - gott om mygg. :D

Nyss åter från tur kring bl a Holkendurrie. Värst var det när jag gick i vindstilla dalgång längs Miesehkejohke i gassande solsken. Ju mer jag försökte ta mig upp på höjd istället, ju mer svettades jag - och ju större blev molnet kring mig. Det blev fram med djungeloljan, som hade ok effekt. (Vet inte hur bra det är att olja in huden i solen? Jag brukar ha på under kläder och ibland på tyget istället för på mig, om jag har kläder jag inte är så rädd om. Det har dock aldrig gett fläckar.)

Kom precis hem från sex dagar i främst Bunnerfjällen och myggläget har varit klart överkomligt, inget speciellt alls (även om jag kliar på några fula bett på halsen när jag skriver detta ;)). En blåsig natt sov jag utan myggnät men hade fått sova ostörd även på några fler. US622 funkade som försvar när de gav sig på mig.

Har just avslutat en vandring i Lunndörrsfjällen och är förvånad över hur lite mygg det var.
Gick från Nordsätern och därifrån och upp till Storådörren var det ganska mycket mygg men så fort vi lämnade dalen (och ån) och började få lite höjd såg vi knappt en mygga. Tronndalen t.ex. var helt myggfri i de södra delarna (och människofri också för den delen).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips