Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Myggläget Jämtlandsfjällen just nu
- Trådstartare FriFågel
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Tack så jätte mycket allihop för alla svar.
Är just kommit hem igen från Lunndörrsfjällen och Vålådalen, och kan meddela att myggsituation generelt är så, att det är många mygg lokalt, så det känns som om det är ett rejält myggår, som vissa här också säger. Särskild knot var det helt hemskt med i Vålådalen.
Djungelolja, Mygga etc. hade ingen effekt tyvärr.
Är just kommit hem igen från Lunndörrsfjällen och Vålådalen, och kan meddela att myggsituation generelt är så, att det är många mygg lokalt, så det känns som om det är ett rejält myggår, som vissa här också säger. Särskild knot var det helt hemskt med i Vålådalen.
Djungelolja, Mygga etc. hade ingen effekt tyvärr.
Lånar tråden ett tag - då jag ska upp till Storulvån och knalla lite om en dryg vecka - och funderar lite på vilka turer vi vill knalla. Hur är myggläget kring Storulvån just nu? Någon som vet? Hur ser det ut mot sylarna? Jag antar att det är bättre ju längre bort mot Sylarna man kommer, på grund av minskande växtlighet och mer vind?
Någon som gått där nyligen?
Någon som gått där nyligen?
Jag tycker det är som vanligt - gott om mygg.Återupplivar en gammal tråd. Hur är läget 2021 i fjällen. Här nere på platten har det
ju varit mer mygg än nånsin. Så vad är era erfarenheter i år?
Nyss åter från tur kring bl a Holkendurrie. Värst var det när jag gick i vindstilla dalgång längs Miesehkejohke i gassande solsken. Ju mer jag försökte ta mig upp på höjd istället, ju mer svettades jag - och ju större blev molnet kring mig. Det blev fram med djungeloljan, som hade ok effekt. (Vet inte hur bra det är att olja in huden i solen? Jag brukar ha på under kläder och ibland på tyget istället för på mig, om jag har kläder jag inte är så rädd om. Det har dock aldrig gett fläckar.)
Kom precis hem från sex dagar i främst Bunnerfjällen och myggläget har varit klart överkomligt, inget speciellt alls (även om jag kliar på några fula bett på halsen när jag skriver dettaÅterupplivar en gammal tråd. Hur är läget 2021 i fjällen. Här nere på platten har det
ju varit mer mygg än nånsin. Så vad är era erfarenheter i år?
Har just avslutat en vandring i Lunndörrsfjällen och är förvånad över hur lite mygg det var.
Gick från Nordsätern och därifrån och upp till Storådörren var det ganska mycket mygg men så fort vi lämnade dalen (och ån) och började få lite höjd såg vi knappt en mygga. Tronndalen t.ex. var helt myggfri i de södra delarna (och människofri också för den delen).
Gick från Nordsätern och därifrån och upp till Storådörren var det ganska mycket mygg men så fort vi lämnade dalen (och ån) och började få lite höjd såg vi knappt en mygga. Tronndalen t.ex. var helt myggfri i de södra delarna (och människofri också för den delen).
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg