Mygghatt

Tänkte att det skulle vara bra med en mygghatt till sommaren så jag undrar om någon har någon erfarenhet av detta och kan föreslå någon bra modell.

Tittat på Fjällräven Marlin Mosquito Hat och något som heter Pinewood Mosquito Mygghatt.
 
Jag har en vanlig hatt och till den ett löst myggnät man drar över (tror myggnätet är köpt på ÖB för några år sen).
 
Jag kör med en som heter Outdoor Research bug bucket hat , mycket nöjd med denna, viks ihop till ett nätt litet paket i fickan, är no seeum mesh så den är helt knottsäker tillskillnad från billigare myggnät.
 
Keps med löst myggnät över fungerar utmärkt och är mer flexibelt än en mygghatt, se exempel:
http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=69029
Skall man vandra tar myggnätet i princip ingen plats eller adderar inte någon nämnvärd vikt (kepsen använder du ju ändå). Välj så mörk färg som möjligt på nätet så ser du lättare ut. Bra färdigsydda nät finns på frilufts- eller sportfiskebutiker.
 
Kan ju inflika att jag inte tycker keps funkar tillräckligt bra, myggen kommer lätt åt öronen och nackend genom nätet när det ligger emot. Därför fördrar jag hatt med brätte runtom så nätet kommer ut en bit.

Men sen är det faktiskt så att med hatt med brett brätte så klarar man sig rätt bra undan myggen, av nån anledning verkar de inte så pigga på att flyga in under brättet.
 
@nermander
Det beror helt på hur mycket hår man har. Jag är tillräckligt hårig för att nätet ska vara mer än en myggsnabelslängd från bakhuvud och öron, men visst, är man mer snaggad håller jag med om att fiskehatt är mer ändamålsenligt.

Sen håller jag visserligen med om brättet också. Det verkar som myggen låter bli öronen om de inte kan landa ovanpå huvudet och sedan promenera till dem.
 
stort tack :)

Kan ni förklara för en novis hur Er myggstrategi ser ut för en vandring under myggtider? ...typ matlagning, sova etc.
 
Jag kör med ett enkelt nät ovanpå keps noll till några gånger per år när det är riktigt illa och det har funkat bra trots att jag har 9 mm snagg på sidor och nacke. Brukar få riktiga bulor av de första myggbetten på kroppen men sen blir jag nästan immun tycker jag. Dock så kan det bli lite chockerande om man är van med i princip noll mygg och sen hoppar av tåget i Norrbottens inland :) Myggnät eller hatt är ett trumfkort om man vill ha det lugnt och skönt även om det är helvetiskt mycket mygg.

Jag har ingen strategi vad gäller mygg. Man vänjer sig snabbt. Skaffa ett bra myggmedel och myggsäkra kläder, t.ex. skjorta då de brukar kunna sticka genom tunna underställ och byxor utan sån där stretch så är det bara skallen och händerna du behöver ha myggmedel på.
 
Visst kan myggen vara klart irriterande, men jag är nog "vaccinerad" mot de svenska myggen efter alla år så jag får inga egentliga bett. Knotten är värre när de kryper runt överallt i huvudet och ansiktet än vad jag upplever myggen, om man råkar ut för dem:(
När jag sover är jag i tältet och där är det mygg- och knottfritt:)
 
Det värsta med myggen är ju inte att ha dem på huvudet, det är när man ska försöka sig på nån form av toalettbesök... Att se sina privata delar täckta av sisådär 300 myggor ger lätt lite panik:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mygghatt Kläder 1

Liknande trådar

  • Mygghatt

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.