Myggen i Sarek i år

oskarlin; sa:
Det är knott. De är snarare mindre varianter av bromsar eller hästflugor - de sticks inte, de bits.

Där ser man! Hela livet har jag trott att små mygg (som ofta hänger i svärm) va knott...

Men ja, knotten var förskräckliga i hettan i rouhtesvagge!

Både dom små flugorna och dom mindre i svärm är antagligen knott. Den mindre varianten är svidknott, även kallad bara "Svid".
Hade aldrig hört ordet "svid", fören jag prata med några från öst-sidan av Sverige. Här på västkusten säger man bara "knott". :cool:

Intressant diskussion.....

//Gustav\\

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Någon nyss hemkommen från Sarek som kan berätta om både knott- och myggfria marker? :)

Jag åker nämligen upp till Rapadalen om en knapp vecka och knottobservationerna i denna tråd verkar lite oroande.

tjonsson; sa:
Någon nyss hemkommen från Sarek som kan berätta om både knott- och myggfria marker? :)

Jag åker nämligen upp till Rapadalen om en knapp vecka och knottobservationerna i denna tråd verkar lite oroande.

Så länge det är lite vind är det inga problem alls. Jag hade bara problem med knott när det var 25°, solsken och vindstilla.

Sen när det började blåsa på försvann alla kryp

oskarlin; sa:
Så länge det är lite vind är det inga problem alls. Jag hade bara problem med knott när det var 25°, solsken och vindstilla.

Sen när det började blåsa på försvann alla kryp

Låter bra, men prognosen för nästa måndag säger vind från sydväst med hastigheten 1 m/s (!) för östra Jokkmokksfjällen.

Nu vet vi ju alla vilken tilltro man ska ha till långtidsprognoser för fjällområdet (eller prognoser överhuvudtaget, för den delen), men blotta tanken på en knapp kännbar bris i ett knottinvaderat Rapadelta kan nog skaka om den mest garvade av fjälluvar. Och om fjälluvar blir omskakade, vad blir då inte jag? :)

Men det är klart, fjällvärlden har alltid något spännande elände i beredskap, är det inte knott, så är det en veckas skyfall. Tricket är nog att sluta oroa sig och istället jobba upp lite stoicism.

Jag och min flickvän hade generellt inga problem med vare sig knott eller mygg. I Aktse, Rinim och Rapadalen fanns det såklart en del mygg/knott men det avhjälptes snabbt med lite myggmedel. Inget att oroa sig för med andra ord! Mygghuvan behövde vi absolut inte använda...

Vattenbeståndet var lågt och de flesta vad var inga problem. Vi hade lite strul vid Alep Vassjajåkåt (beslutsvånda) samt vid Alep Pastajåkkå där vi drog oss upp mot glaciären innan vi vadade.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips