Mygg- och jåkkfrågor Kebområdet

Hej!
Jag ska upp och vandra Keb - Singi - Sälka - Nallo - Unna Räita - Tarfala om en månad.
Behöver tips inför den turen, gärna av dig som gått nyligen i området:
Är det mycket mygg i år?
En annan fråga är, finns det några jåkkar på denna sträckan som är svåra (över kängskaftet räknar jag som svåra...)?
Snötäcken som man behöver gå över, funkar det i såfall med vanliga höga kängor?
Tacksam för tips om terräng etc då jag aldrig gått i dessa fjällen. Samt om det finns smarta vägar förbi svåra partier.

//Linda
 
Jojo-leden

Hej!

Det är en fin tur du planerar. Till en början går den ju den traditionella rutten, dvs Kungsleden mot Abisko.

I Sälkastugorna tar du av från leden och går mot Nallo, vilket inte heller bereder några större svårigheter. Nallo är en pärla i de svenska fjällen.

Det är den vidare färden som blir lite mer avancerad. Vet ej vilka "kvalifikationer" du har, men från Unna Räita och vidare är det ju den s.k. Jojo-leden som du planerar att gå.

Den är ju inte direkt någon enkel tur och kräver en del av vandraren.

Jojo-leden diskuteras mycket här i forumet. Gör en sökning och du får massor med information.

Mvh Bert
 
Fia Plingplong; sa:
Hej!
Jag ska upp och vandra Keb - Singi - Sälka - Nallo - Unna Räita - Tarfala om en månad.
Behöver tips inför den turen, gärna av dig som gått nyligen i området:
Är det mycket mygg i år?

Om du ska upp om en månad, vilket borde vara runt 20 augusti är det nog ingen fara med myggen. De brukar ge sig från mitten av augusti. Är det fortfarande varmt kan det vara en del mygg på lägre höjd t ex vid Nikkaluokta, men inte så farligt.


En annan fråga är, finns det några jåkkar på denna sträckan som är svåra (över kängskaftet räknar jag som svåra...)?

Längs den sträckan är det väl i princip bara ett vad som kan vara högre än kängskaften och det är när man lämnat Kungsleden och kommit in i Stuor Räitavaggi. Innan man kommer fram till sjön (om man går från sälka) passerar en jåkk som rinner ut från en stor glaciär (minns ej namnet nu då jag ej har kartan framför mig) och där kan det vara aktuellt att ta av kängorna. Jag har de två gånger jag passerat lyckats hitta en väg där man kan krångla sig över med ett par höga Lundhagskängor på fötterna, men det är på gränsen.

Tacksam för tips om terräng etc då jag aldrig gått i dessa fjällen. Samt om det finns smarta vägar förbi svåra partier.

Jojo-leden är som sagt den svåraste biten, och särskilt då det så kallade Pyramidenpasset som är det första passet från Unna Räita räknat. Det finns flera trådar som diskuterar hur man bäst tar sig över detta och många har lagt ut bilder som visar lämplig väg och hur det ser ut. sök på "jojo", "trepass" eller "pyramidenpasset" så hittar du nog mycket info.

Annars är det lite stenigt fram till Unna Räita från Stuor Räitavaggi, men inga egentliga svårigheter där.

En variant om du tycker jojoleden blir för besvärlig är att göra hela cirkeln runt Keb via Vistas, vilket är en mycket fin tur. via Tjeuralako kommer du också till Tarfala över ett pass som är lite lättare än jojoleden, om än brant och stenigt.


[Ändrat av ornskar 2004-07-20 kl 20:57]
 
Hörde på lokala nyheterna ikväll att ett 20-tal vandrare var "instängda" mellan översvämmade jåkkar i keb-trakten. Det har tydligen kommit ca 100 mm senaste dygnet...
 
Vi hade tur som gick ner därifrån igår (tisdag), det var riktigt blött på leden till Nikkaloukta. Regnet började i måndags kväll, typ. Aldrig roligt att tälta när precis allt är fuktigt, men å andra sidan har de ju en fin bastu på stationen :)
 
millimeter; sa:
Vi hade tur som gick ner därifrån igår (tisdag), det var riktigt blött på leden till Nikkaloukta. Regnet började i måndags kväll, typ. Aldrig roligt att tälta när precis allt är fuktigt, men å andra sidan har de ju en fin bastu på stationen :)

Bastun värmer som bäst just då! Underbart!
Så, jäkligt mycket vatten generellt just nu eller?

Fredric
http://www.glädje.nu
 
Hej!
Ni hade nog tur, det är inte så trivsamt när det är så blött. Bastu=schysst!! Vilken tur gick ni och hur många dagar var ni ute?

//Linda
 
fredric@citrus.nu; sa:
Bastun värmer som bäst just då! Underbart!
Så, jäkligt mycket vatten generellt just nu eller?

Tja, det verkar så. Läste i en annan tråd att bilvägen från Nikkaloukta (väg 870?) är avstängd, och även E10:an upp till Abisko från Kiruna är avstängd pga broras. Mamma och Pappa tänkte ta en sväng norrut efter vandringen, men ångrade sig och åkte till söderut mot Skuleberget istället.. Tur det! :)

Vi gick hem från Kebnekaise innan det värsta kom. Men promenaden till Nikkaloukta gick på fyra timmar inklusive båtturen på Laddjujaure (stavning?). Man sprang i rena ilskan över att vara sjöblöt liksom. ;)
 
Fia Plingplong; sa:
Hej!
Ni hade nog tur, det är inte så trivsamt när det är så blött. Bastu=schysst!! Vilken tur gick ni och hur många dagar var ni ute?

Vi var ute i fyra dagar, bodde vid fjällstationen tre nätter. Vi tältade, men betalade som tur var för att få duscha/basta och torka kläderna. Två dagsturer blev det, en upp i Tarfaladalen, men på grund av lathet startade vi ganska sent på dagen och gick därför inte hela vägen fram till stugan. Andra dagen gick vi längs västra leden mot Kitteldalen men mamma och pappa vände vid dalmynningen pga att regnet började falla. Jag och brorsan fortsatte bara några hundra meter upp i dalen innan vi gick tillbaka. Vi fick krångla en del för att komma över jokken som kommer ner från dalen där östra leden går upp. Men det var kul ändå, vi har aldrig varit i Kebområdet tidigare, så man slogs av skillnaden mot trakten kring Sylarna. Brantare bergsidor, man måste liksom hålla sig i dalarna.

När det regnar är tältning ett h-e. :/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pergite09 Tights & mygg Fjällvandring 18
uldall Myggrapport 2017 Fjällvandring 13
Axe Muddus mygg/ved Fjällvandring 4
erito Vålådalen Pyramiderna mygg? Fjällvandring 2
JackLynx800 Mygg på Fulufjället / vid Njupeskär nu Fjällvandring 1
Axe Jäkkvik; mygg? dagsturer? Fjällvandring 3
vedi mygg, kungsleden Fjällvandring 8
rennod mygg jämtjandstriangeln Fjällvandring 7
emmelie.cedergren Mygg... Fjällvandring 33
Ana1981 Mygg vid Grövelsjön i mitten av augusti? Fjällvandring 2
Grynet_Molvin Mygg 7-16 Augusti, Vindelfjällen vs Nikka-Salto Fjällvandring 11
josefkarlstrom 7-10dagar högfjäll jul-aug och inga mygg Fjällvandring 17
Efsch Abisko-Keb. imorgon -mygg? Fjällvandring 6
eyck Mygg-/vattenläget i Sarek? Fjällvandring 17
Vägslav Mygg runt abisko och keb Fjällvandring 20
Karpaterna.se Sarek mygg? Fjällvandring 4
P.D Mygg runt jämtlandstriangeln Fjällvandring 5
Henriksotare Mygg och knott i Jämtlandsfjällen!!? Fjällvandring 12
Markus88 Mygg i fjällen? (juni) Fjällvandring 13
Gunnel78 Vatten och mygg i Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 1
avslutat medlemskap1105 Hur har det varit med mygg i år? Fjällvandring 13
Overland Mygg och mat i Padjelanta Fjällvandring 1
Erica2 Hund + mygg i Vindelfjällen Fjällvandring 2
Nettan A Mygg- och vattenläget i Kebnekaiseområdet? Fjällvandring 10
hs-ranger Mygg eller knott i Sarek ? Fjällvandring 0
mdlist Läget (vatten, mygg) i östra Sarek/Stora Sjöfallet? Fjällvandring 0
rosetwig Finns det mygg på fjället? Fjällvandring 15
Fisch Yra mygg Fjällvandring 5
danielnorgren Mygg i trakten kring Vålådalen? Fjällvandring 2
grodanbolle Mygg i fjällen! Fjällvandring 0
140062 Mygg och annat elände Fjällvandring 47
Jokk Mygg i Jotunheimen? Fjällvandring 3
Vålnaden Mygg och väder i Jotunheim Fjällvandring 2
pandeon Knott och mygg Fjällvandring 1
Hedman Väta eller mygg? Fjällvandring 5
jogrim Mygg i Tarfaladalen sista 1/2 av augusti? Fjällvandring 11
utter Mygg i fjällen Fjällvandring 0
Matsan Mygg och vattenläge i Sarek Fjällvandring 2
pillanbengtsson B-vitaminer mot mygg ???????? Fjällvandring 7
Väder, vatten, mygg Vakkotavare- Keb? Fjällvandring 3
Mygg vid Kebnekaise? Fjällvandring 2
Mygg-medel i Sarek?? Fjällvandring 12
Mygg i Sarek? Fjällvandring 2
Tilds Vandring i Narvik-Abisko-Kebområdet? Fjällvandring 4
Crimper Kebområdet i Augusti Fjällvandring 7
Nyttförsök Kort tripp i Abisko och Kebområdet. Fjällvandring 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...