Mygg, knott och svi

En fin kväll, stilla så kommer myggen och jagar min kropp. Men vad händer senare på kvällen när det helt plötsligt bara är borta. Det måste finnas vissa temperatur och luftfuktighet värden som krävs för att de ska trivas.

Jag delar in otygen i myggor, knott och svi ( de minsta som bara svider och den mentala statusen inte klarar av). Vad heter det igentligen?
 
Sviknott

Dom här små liven kanske är vad du söker. Dom höll förövrigt på att driva mig till vansinne en sommarkväll i Jämtland nyligen.. :)


http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Svidknott

Måste var de kräken jag tänker på. OBS i texten står att man inte får förväxla dem med knott. De tillhör annan familj. Tjosan det tänker jag inte på när min hatiska och dödande han sveper fram i lufte.

Men då har vi frågan kvar om temperatur och fuktighet .
 
Dom här små liven kanske är vad du söker. Dom höll förövrigt på att driva mig till vansinne en sommarkväll i Jämtland nyligen.. :)


http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Svidknott

Svidknott (Ceratopogonidae) är en familj i underordningen myggor. I hela världen finns ungefär 4*000 arter. I Sverige finns drygt 50 arter. De brukar i norra Sverige benämnas svidare, sviern, svidon, svedan, svidan, svirro, sväda, småsven, sve, svidd eller brännmy: i Norrbotten gnadd, Ceratopogon pulicaris[1] På samiska mueiva.[1] De ska inte förväxlas med knott som tillhör en annan myggfamilj.

Svidknotten är så små (0,6-5*mm, oftast cirka 2*mm) att de utan hinder går rakt igenom myggnät och de kan efter regniga sommarkvällar uppträda i mycket stora antal. De kan då bli en plåga för människor som vistas i naturen då de kryper in i hårbotten, i öronen och vid ögonen och suger blod. Många hästar, särskilt islandshästar kan få eksem av svidknottens bett. Speciellt islandshästar som vuxit upp på Island där svidknott saknas kan få problem. [2]

Larverna lever antingen som predatorer på små insekter i vatten eller i fuktig jord där de livnär sig på alger och bakterier. Det är inte alla arter som suger blod på ryggradsdjur. Vissa arter äter insekter eller suger blod på insekter, andra lever på nektar.

Arten Culicoides imicola är den främsta vektorn för djursjukdomen blåtunga.
 
På jamtska kallas dom bland annat "smasvadan" På svenska blir det väl närmast "småsvedan" Min mor som kommer från norra delen Västerbotten säger "schwia" Oavsett vad de kallas för så är det nog de jobbigaste av alla blodsugare i naturen. Värsta anfallet upplevde jag i Vansbro då jag skulle simma Vansbrosimmet. Vi skulle slå upp tältet på den nyklippta fotbollsplanen under kvällen och vi hade bara shorts på oss. Jag ville bara skrika!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutatmedlemskap160620 Mygg nu Vilda djur 13
grodanbolle Mygg! Vilda djur 12
TROY GARNER Knott... Vilda djur 6
gasko medel mot knott Vilda djur 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...