Mycket folk i fjällen, hur upplevde ni det?

Hej,
Nyheterna matade oss med att det skulle vara flera i år som drar till fjällen. Inte till Lappland iallafall. Under mina första 9 dagarna mötte jag 5 sällskap och 2 sällskap på avstånd. Av de 5 sällskap var 2 ensamvandrare. De flesta flög till Tarraluoppal och gick in i Sarek. Först när jag var framme i Arasluokta mötte jag fler och de flesta gick Padjelantaleden. Men det var också mindre folk än vanligt. I Stalo som är något av en knutpunkt var det lätt att få rum trots att jag inte hade förbeställt. Jag var ensam i ett fyrbäddsrum (varje sällskap ett rum för sig själv), så även på några andra ställen. På Nordkalottleden mötte jag max en person vid varje etapp och någon etapp ingen alls. Och då var hälften från utomlands, några Tyskar, Belgier och från Tjeckien vågade ta sig till fjällen. Stugvärden i Vaimok berättade att hon hade max 3 förbokade personer under de 5 veckorna som hon skulle vara stugvärd. Var fanns alla de svenskarna som skulle åka till fjällen, på Kungsleden möjligtvis? Var det fullt i stugorna på Kungsleden? Att man fick förboka exakt på dagen skrämde nog bort vandrare. Hur upplevde ni det generellt?
 
Jag gick en vecka på kungsleden och en vecka i Sarek. På kungsleden tyckte jag det var färre än vanligt (t.ex. en (1) person boende inne i Sitojaure när vi tältade i närheten). Båtförarna i Sitojaure sa att det var färre än vanligt. På bussen till Ritsem pratade jag med en guide från Åre som sa att i Jämtland var det mycket mer än vanligt. I Sarek mötte jag flera sällskap varje dag, ungefär som mina tidigare turer där. Åker upp på fredag igen för en hösttur.
 
Tror att det är många fler som gör dagsturer och är på nyböjarställen. Jämtlandstriageln, Åre och funäsdalen tex har haft mycket folk. Sen verkar det vara väldigt många vid tex njupeskär, fettjeåfallet och blanktjärnsrundan.


Skickat från min AC2003 via Tapatalk
 
Senast ändrad:
Jag instämmer med föregående talare. I mitten av Juli var jag i Jämtlandsfjällen för att gå Stora Syltraversen, och jag har aldrig sett så mycket folk på lederna där. Både Storulvån och Sylarnas fjällstationer var också så fulla att man var glad att man sov i tält, på ordentligt avstånd från stationerna :)
 
Vi gjorde en 10 dagars tur i lapplandsfjällen nu i augusti, delvis på Kungsleden norr om Kvikkjokk, men även betydande del utanför led. På Kungsleden var det givetvis andra vandrare, men inget mer än förväntat, även in mot höga leden utmed rapadalen mötte vi några personer men även det är ju ett huvudstråk liksom Skierfe och entrén via Suorva. Så fort vi rörde oss bortom dessa huvudstråk var vi helt ensamma, så summa summarum tyckte jag nog inte att vi mötte fler i år än tidigare år i det området.
 
Var i Funäsdalen i början av Augusti och avsaknaden av norrmän kompenserades mer än väl av svenska barnfamiljer. Med andra ord var det tomt på parkeringen utanför systembolaget men desto mer välfyllt på Guldtursparkeringarna.

Men det var å andra sidan bara att ta sig några hundra meter från lederna eller Guldturerna så var man i princip ensam igen.
 
Tycker även att det varit lite folk under mina turer några fler när jag gjorde tur nr2 och kom ner till Vakkotavare...tror som sagt att folk har gått kortare turer kanske med start från Abisko? Kanske det bara var en tidningsanka med all folk i fjällen?
 
Var i Funäsdalen i början av Augusti och avsaknaden av norrmän kompenserades mer än väl av svenska barnfamiljer. Med andra ord var det tomt på parkeringen utanför systembolaget men desto mer välfyllt på Guldtursparkeringarna.

Men det var å andra sidan bara att ta sig några hundra meter från lederna eller Guldturerna så var man i princip ensam igen.
I tillägg, gick Kläppen upp mot Helags och vände tillbaka på vinterleden mot Torkilstöten. På den sträckningen har jag nog aldrig sett så mycket folk.....
 
Vet inte så noga, gick en dagstur Abisko-Abiskojaure-Abisko på Midsommardagen, mötte inte så mycket folk.
Men det var min enda tur i det området så jag har inga referenser.

Sen har det blivit nada och inget med fjäll...inte till fots iaf.

Ska ut på en tredagars tur med tält på Fredag i ett område som tydligen haft mycket tyck under semestermånaderna, men jag håller mig lite undan värsta "truist epicentrum" så jag kan nog får en fin tur...om jag har tur.
 
Gick med tält en sväng från Björkliden, över måndalen, längst in i kårsavagge och tillbaka till abisko vi linbanan.
Håller med föregående talare. Mycket folk i abisko och på tåget. Fick flyga hem då nattågen var fulla. Vid Kårsavaggestugan såg vi en person mitt på dagen. I övrigt var det också glest, förutom nära Njulla och linbanan. Där var det full rulle!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Hur mycket ska ett tält klara? Allmänt om friluftsliv 18
hereinsweden Hur mycket vatten? Allmänt om friluftsliv 7
Moxer NRKs "Ut i naturen" mycket bättre än SVT Allmänt om friluftsliv 7
brigas varför klagar man så¨mycket på just dessa? Allmänt om friluftsliv 135
Webb med mycket produktbilder Allmänt om friluftsliv 1
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
lsjonsson Efter sommarens nedskräpning i fjällen – ny kampanj hoppas ge fjällvett Allmänt om friluftsliv 12
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2019 Allmänt om friluftsliv 0
fowwe Är friluftslivet i fjällen jämställt? Allmänt om friluftsliv 103
Lackan Längsta stigningen utanför fjällen Allmänt om friluftsliv 1
J88 Samåkning Skåne-fjällen Allmänt om friluftsliv 0
Nirrebosse Packraft i fjällen. Söker råd. Allmänt om friluftsliv 25
AgnetaG Tälta i fjällen med hund - björn? Allmänt om friluftsliv 14
desireman Radioaktivt i Svenska fjällen? Allmänt om friluftsliv 20
desireman Berätta: Den gången blev det farligt i fjällen! Allmänt om friluftsliv 18
waltruz Vill uppleva i södra fjällen: isfiske, snöskoter, längdåkning, bastu osv. var? Allmänt om friluftsliv 1
veni Väderförhållande i fjällen Allmänt om friluftsliv 2
Frans_Krans Vandra i fjällen Allmänt om friluftsliv 27
ickaster fjällen i mitten på september Allmänt om friluftsliv 7
Dannepihls Att fiska i fjällen.... Allmänt om friluftsliv 7
Fjällvinden Skotertrafiken ökar i fjällen Allmänt om friluftsliv 5
PetNor Tågpriser till fjällen är hutlösa, eller? Allmänt om friluftsliv 22
avslutat 73229 Tre omkomna i Norska fjällen Allmänt om friluftsliv 1
Johansp Väder i fjällen? Allmänt om friluftsliv 2
Akkajonte När är du i fjällen ? Allmänt om friluftsliv 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...