Mycket folk i fjällen, hur upplevde ni det?

Stugvärdarna på Padjelantaleden närmast Kvikkjokk sa att de hade haft ganska lite folk jämfört med andra år. Jag vet inte hur många som brukar gå där, men jag tyckte nog att det var en hel del folk på leden, men det var många från andra länder och det kanske är ännu mer folk i vanliga fall. På kyrkhelgen i Alkavare kapell sa de också att det var färre besökare än det brukade, men det kan ju ha andra orsaker, t.ex. vädret.
 
Var vid Helags i mitten av Juli och där var mycket folk kring stationen och på toppturen. Inget vidare. Tror många söder ifrån som jag, tog bilen istället för tåget i år. Och då är det för långt att åka till Lappland. Så resonerade jag iaf. Jämtland/Härjedalen är ok att köra till.
 
Gick Norkalottleden mellan Staloluokta och Kvikkjokk. Mötte 2 personer mellan Staddajokka och Pieskehaure och därefter max 6 personer per dag. Det hade varit få personer i alla stugorna varav minst i Vajmokk och färre än förra gången jag gick sträckan. Många valde att tälta. Körde bil till Kvikkjokk då det tydligen var hyfsat fullbokat på nattågen.
 
Senast ändrad:
Gick från Abisko till Kvikkjokk i början av augusti och mindre folk jämfört med tidigare år enligt mig. Frågade flera stugvärdar och det var lite blandade tankar men generellt höll de med om att det vara mindre folk i år högt uppe i norr. Fanns alltid plats i stugorna och antal personer avtog kraftigt efter att jag passerade Singi/Kebnekaiseområdet.
 
Senast ändrad:
Upplevde att det var mer folk på lederna fr.f.a dagstursrundorna i Jämtlandsfjällen. Däremot som vanligt utanför lederna. När jag kom förbi fjällstationerna så var det mer folk. Med tanke på hur många var utrustade så är jag glad att de inte gick "offpist".
 
Jag frågade i Abisko i början av Augusti hur de upplevde situationen och de menade att det varit lite mindre än vanligt och att det mest var de utländska turisterna som uteblivit. Jag tyckte ändå att det var en del, främst tyskar, men även spanjorer, fransmän och holländare. Och en amerikan som gick barfota.
 
Båtskjutsen i Kvikkjokk sa också att det var mindre folk som de kört till/från Padjelanta än vanligt. Hon trodde att en anledning var den stängda gränsen till Norge.
Mellan Kvikkjokk och Ammarnäs mötte jag kanske 5-10 personer/dag i andra halvan av Augusti. Vet dock inte vad som är normalt där vid den tiden.
 
Den bild jag fått från ett antal företag i Jokkmokk och Kittelfjäll är varierande. Stuguthyrare i Kvikkjokk och Årrenjarka har haft bra med besökare, medan t ex Arctic Camp i Jokkmokk sett en mycket stor nedgång beroende på att den normalt är fullsmetad med norrmän hela sommaren. Ájtte har sett en 50% nedgång i antalet besökare, men de har handlat mer än normalt så det ekonomiska tappet var mindre. I Kittelfjäll rapporterar de flesta företag att sommarsäsongen varit den kanske bästa någonsin. Längs Vildmarksvägen via Stekenjokk ställde den ökande turismen till problem för rennäringen under sommaren och renar fick tyvärr avlivas.
Jag tror att många som kanske inte traditionellt åker till fjälltrakterna gjort det. Man packar bilen, hyr en stuga eller bor på hotell och gör kanske enklare dagsturer, fiskar i närheten eller stugmyser, men gör inte flerdagsvandringar. De lokala guideföretagen har haft rätt dåligt då svenskar inte är så benägna att anlita guidetjänster.
Vi får väl se när siffror börjar komma. Gissar att det inte ser överdrivet positivt ut för besöksnäringen i regionen överlag.
 
Gick Kungsleden Kvikkjokk-Jäkkvik i slutet av augusti och såg mellan två och tio personer per dag. Det var tyskar, britter, amerikaner, fransmän, belgare, spanjorer men få svenskar. Vet inte vad som är normalt för den tiden och den sträckan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Hur mycket ska ett tält klara? Allmänt om friluftsliv 18
hereinsweden Hur mycket vatten? Allmänt om friluftsliv 7
Moxer NRKs "Ut i naturen" mycket bättre än SVT Allmänt om friluftsliv 7
brigas varför klagar man så¨mycket på just dessa? Allmänt om friluftsliv 135
Webb med mycket produktbilder Allmänt om friluftsliv 1
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
lsjonsson Efter sommarens nedskräpning i fjällen – ny kampanj hoppas ge fjällvett Allmänt om friluftsliv 12
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2019 Allmänt om friluftsliv 0
fowwe Är friluftslivet i fjällen jämställt? Allmänt om friluftsliv 103
Lackan Längsta stigningen utanför fjällen Allmänt om friluftsliv 1
J88 Samåkning Skåne-fjällen Allmänt om friluftsliv 0
Nirrebosse Packraft i fjällen. Söker råd. Allmänt om friluftsliv 25
AgnetaG Tälta i fjällen med hund - björn? Allmänt om friluftsliv 14
desireman Radioaktivt i Svenska fjällen? Allmänt om friluftsliv 20
desireman Berätta: Den gången blev det farligt i fjällen! Allmänt om friluftsliv 18
waltruz Vill uppleva i södra fjällen: isfiske, snöskoter, längdåkning, bastu osv. var? Allmänt om friluftsliv 1
veni Väderförhållande i fjällen Allmänt om friluftsliv 2
Frans_Krans Vandra i fjällen Allmänt om friluftsliv 27
ickaster fjällen i mitten på september Allmänt om friluftsliv 7
Dannepihls Att fiska i fjällen.... Allmänt om friluftsliv 7
Fjällvinden Skotertrafiken ökar i fjällen Allmänt om friluftsliv 5
PetNor Tågpriser till fjällen är hutlösa, eller? Allmänt om friluftsliv 22
avslutat 73229 Tre omkomna i Norska fjällen Allmänt om friluftsliv 1
Johansp Väder i fjällen? Allmänt om friluftsliv 2
Akkajonte När är du i fjällen ? Allmänt om friluftsliv 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.