Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
för den kolapsade
tur att man placerat allt på icke-brännbart material
här kommer bilden på vedköket (0.5l färgburk och en "vanlig" konservburk)
den jettar innåt när värmen gör att det sugs in luft i mellanrummet mellan burkarna. en näve ris brann riktigt länge...
Gjorde en ny, 2nd attempt, av vedköket (men orkar inte starta en ny tråd).
Det skall förståss vara 1l färgburk som man använder och sen en vanlig konservburk.
I det andra försöket tog jag ytterligare en konservburk (skivad annanas) och gjorde om till kastrullställ (som då kan stoppas ner i köket om man lyfter på färgburkslocket).
Jag tog även och gjorde till-luft hålen större och 2st till. i övrigt samma konstruktion.
de större hålen gjorde hela köket till en eldkastare, det brann utav h-vete och blev varmt som den.
bilden blev inte så bra, men va fn
ja här kommer ett par bilder på burken.
187g väger den tutti baletti.
elden fås av lite björknäver, björkflis och en tändsticka
6mm hål i inre burkens botten typ 12st. (det är väl bara den bilden som saknas)
inre burken satt i locket på färgburken (om det inte va uppenbart)
"kastrullstödet" e borrat å klippt... inte snyggt men effektivt. ett hål större för vedinmatning
nedersta bilden ser man hur det kommer in frisk luft som antänds...
Har nu pysslat ihop en eld-låda av en 5l Jever öl-burk. bilder kommer kanske i afton då vissa alterationer anses nödvändiga efter gårdagskvällens proveldning
Vedköket verkar effektivt, ett föryelsebartbränslekök i all ära, det är något för dom som ser sig som miljömedvetna, så lämna inte burkar på återvinningen längre, utan gör vedkök o sälj.
nu har jag lagt upp lite bilder på eldburk, grill, kamin eller va fn det nu är,på min sida.
Tanken var att det max skulle bli 500g (nästan).
Att den skall kunna användas i kåtan för värme, ljus och matlagning.