Munstycken till Multifuel + lite andra frågor

Då primus inte längre har har broschyren för Mulltifuel på sin hemsida längre och och jag ej heller har den så har det uppstått ett litet problem för mig. Det finns två munstycken. Vilket är till respektive bränsle? Jag antar att munstycket med störst hål är det som gäller för gas. Men övriga bränslen då?

Vidare kommer jag ihåg att jag förra vintern försökte mig på att elda med fotogen då det ska vara säkrare än bensin då det inte ska flamma okontrollerat. Jag lät en del fotogen rinna ut, ner i botten för att sedan antända det och och således förvärma. Det blev dock aldrig någon låga när jag sedan öppnade ventilen igen och lät fotogenet strömma ur. Vad gör jag för fel? Kan det vara så att den lilla "svampen" i botten av köket är kritisk i detta sammanhang? Jag har nämeligen inte den kvar och hade ej heller den vid fotogenförsöket. Dock har det tidigare inte varit problem med att förvärma bensin.

Mvh
KS

Min brorsa har ett sånt kök o jag har använt det lite.

Finns två munstycken. Det ena är till bensin och gas. Det andra är för fotogen. Kommer tyvärr inte ihåg om det är det stora eller lilla munstycket som är för bensin....:(

Man kan inte förvärma med fotogen. Det krävs helt enkelt för mkt värme för att tända det. Kolla i andra trådar hur folk har löst det. Jag o brorsan har bara använt bensin själva.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
35:an är för ren bensin/gas och 28:an för slaggigare produkter. Låter ologiskt, ja men så är det enl instruktionen.

Kruxet med bensin för att få ett kontrollerat förlopp vid tändningen är att släppa ut ytterst lite bensin på filten. Lite väta i innerkanten, bara...Det räcker för att få upp värmen tillräckligt. Funkar inte detta är det dags att rengöra...

Det r att förvärma med fotogen [men det är inte optimalt!] om man har någon form av veke att bränna fotogenen genom. En 'kudde' av glasull i förvärmarskålen brukar funka fint. Det sotar ungefär som det sotar från en vanlig fotogenlampas gulbrinnande veke, men det sparar ju in behovet av ett separat 'förvärmningsbränsle'.
Själv förvärmer jag dock mitt KAP-Arctic med sprit, det är effektivare, även i kyla [spritflaskan förvarar jag i innerficka].

Glasullskuddar finns som reservdel! Bekvämast är att förvärma med rödsprit.
Till varierande kök finns olika märkta bränsedysor. enklast är det med måttsatta som Primus, Optimus har havt bokstavsmärkta K=kerosine, G=gasoline, T=T-röd och B=Gas.
Fotogen som förvärmningsmedium utan veke är inget vidare, men några pappertussar kan hjälpa upp situationen väsentligt.
//J

Tändgelé är en riktig höjdare för förvärmning! Jag brukar förvara min i en flaska som tidigare innehöll aceton. En sådan där av märket Gripen som säljs i mataffärer.

Hei

Jeg har tidligere hatt behov for å tenne parafin (fotogen på svensk) og fant da at det fungerte med en liten sprut T-sprit. Jeg brukte en slik flaske du får når du kjøper låsolje. Du vet en sånn med lang spiss tut.

Pump opp litt trykk på tanken, slipp ut litt fotogen, steng igjen, en liten sprut T-sprit, fyrstikk eller lighter, og du har fin fyr. Fungerte i alle fall før. Prøv deg frem før du drar så finner du ut hvor mye du skal ha av hver enkelt del.

När det någon som har lyckats få ordentlig fyr på tsprit i ett omnifeul och isåfall med vilket munstycke? Bra att veta som reservalternativ.

avslutad210712

Gäst
När det någon som har lyckats få ordentlig fyr på tsprit i ett omnifeul och isåfall med vilket munstycke? Bra att veta som reservalternativ.

I så fall som reservalternativ eftersom tätningarna i omnifuel torkar ut av spritbränslen och blir förstörda.

T-sprit är dessutom minst potent av de flytande bränslena, dvs du måste bära med dig 2,5-4 gånger så mycket som av bensin och fotogen.
//J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips