MTB pedal, råd & tips?

För att sammanfatta mina intryck av det hela så skulle jag säga att det nog är bättre att börja med platta pedaler och sedan gå upp på SPD.

Jag kör SPD på min XC cykel.

Med platta pedaler kan du köra allt hårdare och hårdare i stökig terräng och hela tiden ha tryggheten att du inte behöver klicka ur när du behöver sätta ned foten i marken.

Jag funderar på att gå över till SPD även på min 160 mm cykel efter att ha cyklat MTB rätt aktivt i 6-7 år. Då är min inriktning trail, all-mountain och i viss mån även DH.

Jag tror jag skulle fegat mer om jag haft SPD från början.

Rätt kul med så olika perspektiv på det här med pedaler på MTB.
Själv gillar jag ju att köra plattform på MTB. Det är mycket roligare när jag kan flytta foten på pedalen. Dessutom är det av någon anledning mycket lättare att bunnyhoppa om man INTE sitter fast.
Det jag dock aldrig har fattat är att de flesta verkar tycka att det största problemet med SPD/CB/Time etc är att komma loss?!
Det största problemet är att jag inte kan flytta foten för bästa kontroll, det näst största är att komma i när man råkat få stopp på något stökigt ställe, helst brant utför.
Problem med att komma ur när det verkligen gäller har jag aldrig varit med om, välta från stillastående däremot.... Jo, någa såna pinsamheter har även jag ställt till med, både i skog, stad och på landsväg.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips