MTB i Rogenområdet?

Kommer i sommar att befinna mig i Funäsdalen och ha med mig cykeln upp. Jag har funderat på Rogen.

Är det någpon som har erfarenhet av Rogen som cykelområde? Leder eller ställen att utgå ifrån vore toppen!

Eller finns det andra tips på leder/stigar runt Funäsdalen som ni kan rekommendera?

/ Henrik

Jag kan svara rakt på frågan om man kan cykla i Rogen. Det går inte! Det är mycket stenigt där så det går knappast att cykla där. Tyvärr. Det går bara att vandra, paddla eller skida i Rogen.

Jonas

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Fast på norska sidan är det mera sandåsar, där borde det gå att cykla, men man får nog hålla sig utanför femundmarka nationalpark i så fall.

KLAGER; sa:
Fast på norska sidan är det mera sandåsar, där borde det gå att cykla, men man får nog hålla sig utanför femundmarka nationalpark i så fall.
Sandåsar, det låter behagligt. Så här ser det ut på norska sidan runt Lilla Våndsjön. MTB i de här nejderna, ja då lär det våndas;-)

cpic40c18b3829276.jpg

Raskesven

Rogen är för stenigt som nämnts härovan. Trakterna runt Mittåkläppen tror jag nog är mycket trevliga för MTB.
Annars kan du ju köpa en tur med Jon på Strapatser och mjölka honom på information. http://www.strapatser.nu
Du bara måste cykla på Flatruet också, vänta in fint väder så blir det en höjdare.
/BAX

Flatruet?

Flatruet, får man cykla där? Alltså, jag har för mig att det är renskötselområde och därmed privat mark. Eller gäller allemansrätten och försiktigthet-principen där också?

Det låter iallafall inte dumt, har vandrat där i krokarna ett par gånger. Tips på turer och utgångspunkter på Flatruet?

/ Henrik

Re: Flatruet?

jonzzon; sa:
.....Alltså, jag har för mig att det är renskötselområde och därmed privat mark. Eller gäller allemansrätten och försiktigthet-principen där också?
.....

/ Henrik
1/3 av Sveriges yta är renskötselområde;-)

Raskesven

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips