Mt Kenya

Hej

FInns det någon som vet hur svårt det är att komma upp på Mt Kenya? Måste man klättre, hur mycket utrustning behövs i så fall?

Hälsningar

Jonas
 
jbirger; sa:
Hej

FInns det någon som vet hur svårt det är att komma upp på Mt Kenya? Måste man klättre, hur mycket utrustning behövs i så fall?

Hälsningar

Jonas

Jag var där för några år sedan. Den topp jag besteg var Lenana som är den tredje högsta av de tre topparna. Det är den enda av dem som du inte behöver använda teknisk klättring för att bestiga. Den höga höjden drygt 5000 m är dock ett problem för många. Vi tog 2,5 dagar till toppen och det är för snabbt om man vill må bra. Naturen är underbar och unik för dessa Afrikanska berg. Det är frost på natten och varmt på dagen. Regn får man räkna med. Själva toppattacken (eller vad det heter) sker kl 3 på morgonen för att man skall se soluppgången kl 6, otroligt vackert.
Det finns stugor och dyligt att övernatta i så man behöver inte tält.

Hans
 
Här är en mycket bra länk, gå in på "sketch" länkarna så får du se skisser av rutterna.

Har drömmar om att klättra upp på Batian eller Nelion själv. Tyvärr så verkar klimatförändringarna ha gjort att den i mitt tycke intressantaste rutten, Diamond Couloir (is), numera är väldigt osäker :-(.

Båda de ovanstående topparna kräver klättring i någon form för att man ska komma upp.
 
Mt. Kenya

Hej!

Frågan om klättring på Mt. Kenya har varit uppe i detta forum ett antal gånger tidigare. Jag har själv klättrat detta underbara berg via Southwest Ridge Route (IV) och har svarat tidigare på hur det är att klättra där och vad som krävs. Mitt tips om du ska klättra Nellion eller Batian är att läsa boken/föraren "Kilimanjaro & Mount Kenya" - A Climbing And Trekking Guide" av Cameron M. Burns. Här finns allt från turbeskrivningar till utrustningslistor.

Diamond Couloir har sedan ett par år tillbaka ej varit klätterduglig pga usla is- och snöförhållanden. Om ytterligare några år finns det nog ingen is eller snö på vare sig Mt. Kenya eller Kilimanjaro.

Att ta sig upp på den 3:e högsta toppen Point Lenana kräver ingen klättererfarenhet alls medan du på Nelion och Batian måste ha erfarenhet av klippklättring och gärna också på hög höjd. Bered dig på lös klippa och regelbundna stenras. Nedfirningen görs lämpligast via normalvägen upp på Nellion. Klättrar du upp på Batian måste du således traversera till Nellion för säker nedfirning. Använd de ankare som finns då mycket av klippan är extremt dålig ur säkringssynpunkt!!

Här är en liten tråd till mitt förra inlägg ang. klättring på "Diamond Couloir":

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=14110

Lycka till...

Anders
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.