Mt Everest och gradering

Nu kanske det är svårt att få någon som har förstahandserfarenheter att svara på detta, så alla de med någon kännedom är välkomna att svara ;)

Vilken klätterteknisk nivå skulle man kunna säga att Everest egentligen ligger på? Jag tänker då om man nyttjar sig av fasta rep, stegar och andra preparerade hjälpmedel och går South Col. Jag förstår att det varierar för olika partier, men andra berg, t.ex. Mt Blanc, har ju en gradering på normalleden, trots att det varierar i svårighetsgrad även där. Finns det någon som har tagit del av någon bedömning? Min spontana gissning är att det bör ligga runt AD. Era tankar?

Mvh /Joel

All gradering maste ta hansy till hur exponerad klattraren ar dvs hur serios leden ar. Sedan kan man dela upp det i Vatten is, mix och ren alpin gradering. Nar det galler Everest skulle jag lagga till IDIOT gradering ocksa dvs hur stor ar risken att du ofrivilligt involveras med totala IDIOTER som inte bara riskerar sina egna liv utan ocksa andras.

For att svara OT sa ar val allt man kan aka pa skidor tveksamt att gradera i termer av klattring. SW Face ser daremot ut att bjuda pa fin klattring. Skulle tro VI for seriositeten, M5 och 90 grader, WI 5/6 men jag har bara tagit del av olika forsok av Park fran Korea samt britterna som faktiskt toppa ut.

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips