Mt Everest Norra ABC

Ska till Kina och jobba i sommar och tänkte kombinera detta med lite resande. Jag har funderat en del på att trekka till advanced base camp på tibetsidan av Everest. Är det någon som har gjort det och har tips? Behöver man guide eller är det bara att knata på. Hur lång är vandringen, och vad finns det för risker?

Ursprungstanken är att det ska ge bra erfarenhet av högre höjder då jag har som mål att inom de närmsta åren vandra upp för Aconcagua. Samtidigt ska det vara förhållandevis riskfritt med tanke på mina stackars oroliga föräldrar. Är jag fel ute? Alla svar och tankar är välkomna.
 
hink; sa:
Ska till Kina och jobba i sommar och tänkte kombinera detta med lite resande. Jag har funderat en del på att trekka till advanced base camp på tibetsidan av Everest. Är det någon som har gjort det och har tips? Behöver man guide eller är det bara att knata på. Hur lång är vandringen, och vad finns det för risker?

Jag är ingen expert på nordsidan. Men jag undrar bara. Är du säker på att du ska till advanced bace camp? Rent generellt så är ABC ett "framskjutet basläger" och ligger rätt högt upp på berget. Om man klättrar Everest från Nepal så är ABC på ca 6500 meters höjd. Som vandrare får du inte gå upp högre än till baslägret som ligger på ca 5300 meters höjd.
Jag skulle tro att det är likadant på den norra sidan. Alltså ska du till base camp. Och inte ABC.

/
 
Är medveten om att ABC logsikt sett är högre beläget än BC, men enligt många företag som säljer guidade turer går de upp till ABC som ligger på 6200 möh. Huvida man behöver extra tillstånd för att vandra dit vet jag ej. Enligt vad jag hört så är denna "vandringsled" den högst belägna i världen.
 
A.S.; sa:
hink; sa:
Ska till Kina och jobba i sommar och tänkte kombinera detta med lite resande. Jag har funderat en del på att trekka till advanced base camp på tibetsidan av Everest. Är det någon som har gjort det och har tips? Behöver man guide eller är det bara att knata på. Hur lång är vandringen, och vad finns det för risker?

Jag är ingen expert på nordsidan. Men jag undrar bara. Är du säker på att du ska till advanced bace camp? Rent generellt så är ABC ett "framskjutet basläger" och ligger rätt högt upp på berget. Om man klättrar Everest från Nepal så är ABC på ca 6500 meters höjd. Som vandrare får du inte gå upp högre än till baslägret som ligger på ca 5300 meters höjd.
Jag skulle tro att det är likadant på den norra sidan. Alltså ska du till base camp. Och inte ABC.

/

Jag tror inte att det är likadant på den norra sidan. BC ligger en bit ifrån själva berget och det går en 'vandringsled' efter East Rongbuk Glacier fram till ABC på 6340 möh, som inte ligger uppe på 'berget'.
 
Yakman speak out!

hink; sa:
Enligt vad jag hört så är denna "vandringsled" den högst belägna i världen.

Vill inte verka petig (men det är ju det jag är alltså)
Att vandra till Everest Base Camp från Kanchejunga är under flera dagar på högre höjd än 6300möh. Tror även att leden mellan Langtang och Shishapangma är högre.

Du kan bli med upp till ABC på norra sidan, det ordnar en trekkingbyrå, kolla med olika det varierar mycket i pris. Det är ganska platt på norra sidan och du kan (om du vill fuska lite) bli körd med lastbil långt upp, Det går även att cykla ända fram till Base Camp.
Jag var i BC i 2002, inga problem att ta sig till på egen hand.
 
Re: Yakman speak out!

hink; sa:
Enligt vad jag hört så är denna "vandringsled" den högst belägna i världen.

yakman; sa:
Vill inte verka petig (men det är ju det jag är alltså)
Att vandra till Everest Base Camp från Kanchejunga är under flera dagar på högre höjd än 6300möh. Tror även att leden mellan Langtang och Shishapangma är högre.


Ja, finns flera som kan vara petiga. Tror att du menar "three col´s leden" som har klätterinslag ung. motsvarande en medelsvår trekking peak i Nepal. Den startar alltså från Makalu, inte Kanchenjunga som ligger en tre-fyra(?) veckors vandring österut. Då spenderas i alla fall två dar över 6000, då de två första passen som ska paseras vid Baruntse är dryga 6100. Inte varit där själv men träffat en norrman som varit och klättrat och vandrat i Nepal 20+ gånger. Denna "led" var hans favorit.

Sen är Henrik inte helt fel ute när han skriver om högsta "led" nära EBC, Tibet. Vissa aktörer marknadsför en trek vid Kangshung Face som världens högsta, Lhakpa La 6800+ och Rabu La 6500+(frågan är då snarast av definitionsmässig art, när vandring övergår i klättring)
 
Re: Yakman speak out!

yakman; sa:
Vill inte verka petig (men det är ju det jag är alltså)
Att vandra till Everest Base Camp från Kanchejunga är under flera dagar på högre höjd än 6300möh.

— ???
— finns det någon rutt?
— vem har i så fall gått den?
Tror även att leden mellan Langtang och Shishapangma är högre.

— leden???
— det finns väl ingen led där?
— såvitt jag förstår krävs utpräglad klättring för att ta sig från Langshisa till Nayalam.

För att återgå till tråden. Tibet präglas av stora breda dalar och slätter. Det finns därför gott om vägar, och såvitt jag förstår kan man åka jeep, truck eller jordfräs ända till Rongbuk. Hur långt upp man kommer sedan beror utöver årstid o väder på tillfälligheter. Vissa dagar kan den kinesiska ockupationsmakten vara ganska tillåtande, andra dagar är det omöjligt att göra någonting utan att betala en massa.

Reste genom tibet för några år sedan och det kändes ungefär som det skulle ha gjort att turista i Norge eller Holland 1942. Vi hade tänkt vandra norr om Everest men lämnade Tibet efter en vecka p g a att vi inte kunde göra det vi ville p g a ockupationen.

Den kanske mest realistiska alternativa vägen till Rongbuk är via Nangpa La http://www.nepal-dia.de/BKE-Travellogue_Khumbu/BKE-Nangpa_la/bke-nangpa_la.html som är den traditionella rutten från Khumbu, dessvärre finns även där en massa politiskt betingade komplikationer. Både Kina och Nepal fäster stor vikt vid viseringar och in- och utstämplar, etc, etc.

Per
 
Re: Re: Yakman speak out!

slob; sa:
hink; sa:
Enligt vad jag hört så är denna "vandringsled" den högst belägna i världen.

yakman; sa:
Vill inte verka petig (men det är ju det jag är alltså)
Att vandra till Everest Base Camp från Kanchejunga är under flera dagar på högre höjd än 6300möh. Tror även att leden mellan Langtang och Shishapangma är högre.


Tror att du menar "three col´s leden" som har klätterinslag ung. motsvarande en medelsvår trekking peak i Nepal. Den startar alltså från Makalu, inte Kanchenjunga som ligger en tre-fyra(?) veckors vandring österut. Då spenderas i alla fall två dar över 6000, då de två första passen som ska paseras vid Baruntse är dryga 6100.

Nja....vad jag menar så börjar man nära Kanchenjunga och går över Yonma passet vidare mot Umbak Himal går mellan Umbak och Lumba Sumba peak, fortsätter längs gränsen och fortsätter mot Makalu B.C.
fortsätter sedan "three cols" Om man går alternativ rut från french camp så är den högre än 6200 möh.

Sant som du skrev, gränsen mellan trekking och klättring vart går den? Vad är vandring och vad är klättring?
Men annars måste ju världens högsta led/tur vara att ta toppen på Cho Oyu 8201möh. På Cho Oyo räcker det med stegjärn och isyxa, repen har man bara för risken vid fall och för glasiärsprickornas skull, ingen artificiell klättring alls.
 
Re: Re: Re: Yakman speak out!

yakman; sa:
gränsen mellan trekking och klättring vart går den? Vad är vandring och vad är klättring?

Den är tämligen tydlig. Klättring brukar definieras som "där man måste använda händerna" för att komma fram.

Det är trevligt med folk som drömmer över kartor. Men jag kan utan att vara förmäten säga att de rutter du talar om framstår som helt ogenomförbara fantasier. Ingen har vandrat över Shishapanga. Innan du ens kan se berget ska du upp på Broad White Peak, berget i bakgrunden, fotograferat från Langshiaa i övre Langtangdalen.

http://www.lowdin.nu/Treks/Langtang/Film0254.jpg

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JörgenÅkesson Everest base camp (EBC) och Lobuche peak april 2018 Trekking 10
atothek Förboka boende längs med Everest Base Camp - trekken? Trekking 0
atothek Everest Base Camp april / maj Trekking 1
robert petersson Everest Base Camp Dec/Jan Trekking 4
Karngard Någon som ska till Everest BC i oktober? Trekking 2
musse592 Solo Trekk, Everest BC. Nervöst. Trekking 4
musse592 Hjälp inför Everest Base Camp! Trekking 17
Lost Wanderer Everest Base camp 2014, ska ni med? Trekking 3
RosenbergAlexander Mount Everest base camp + kalapattar Trekking 8
Harry47 Mt Everest-vandring Trekking 12
C.E Everest 2013 Trekking 1
Magnus H Everest vs Annapurna. Bilder & Info. Trekking 37
frida_n Budget för resa till nepal + Everest BC Trekking 16
markushhh Everest Base Camp på kort tid Trekking 6
Gohan Frågor om Everest Base Camp Trekking 12
Gregory Lhasa - Everest - Lukla Trekking 2
Gregory Everest base camp trekking Trekking 1
KajsaMalm Everest cirkuit trekk Trekking 12
kristofer_wallmark Vad gör Mount Everest så svårt? Trekking 35
hanswe Organiserad resa till Everest Base Camp Trekking 3
Klondike Everest Basecamp I juni? Trekking 4
berg-man är det nån som vill till Everest bc och island peak Trekking 1
skogsvakt Everest Base Camp Äventyrsresor Trekking 11
Joakim Ambrosson Serien Everest - funderingar Trekking 5
Joakim Ambrosson Hur högt får man klättra på Everest? Trekking 2
tovalova Magnus Flock på Toppen av M Everest Trekking 3
Fredrik_Andersson Everest base camp/Island Peak Trekking 0
montanaemma Mount Everest BC trekking hösten 2005? Trekking 12
Jonas J Everest Base Camp i mars? Trekking 3
PerPerPer Kahtmandu - Everest BC Trekking 12
Jonas78 Everest Base Camp samt Island Peak okt 04!!!!!!!!!!!! Trekking 0
ErOg Nepal: Everest BC i vår (-04) Trekking 50
Jeppe555 everest-trekking Trekking 4
steffcarro Everest base camp! Trekking 11
Picea Dagsturer i norra Vietnam Trekking 8
Clinger Tio dagar i norra Italien med bil och tält Trekking 4
defrgt55 Norra Spanien i höst? Trekking 0
sandall Vandring norra italien Trekking 6
givin Vandring i norra Thailand Trekking 2
mardh Norra Indien Januari 2010 Trekking 4
anse Vandringsförslag på norra Island Trekking 0
kfs Suveränt i norra Pakistan Trekking 1
jecka Vandring i norra Spanien Trekking 0
perlowdin Vandring i norra Yunnan Trekking 0
ÄventyrsUffe Att se i Thailand och norra Indien Trekking 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.