Mt.Blanc, vad kostar det?

Jag och några kompisar ska ut och bila i sommar, och tänkte gå upp på Mt. Blanc. Nu är det så att vår reskassa inte är obegränsad, så jag skulle vilja veta vad en topptur kan gå på?

Vi är fjällvana och har vinterklättrat en del, så det ska nog gå utan guide. Eftersom vi ska resa runt ett tag vill vi inte släpa med oss en massa onödigt som t, ex. stegjärn och yxor, det går ju att hyra. Om någon har varit på Mt. Blanc de senaste åren vore vi intresserade av att höra vad det kostar med prylhyra, försäkring, boende (förbjudet att tälta?) osv.

/Björn
 
Nu vet jag

Åka lift till Aguille du Midi (3800m): 200FF, dvs ca 280 kr.

Parkera en dag vid Aguille du Midi: 30 FF

Åka liften vid Argentiere upp till 3200m: ca 200 kr

Campa Argentiere 4 nätter 3 pers, 1 bil 1 tält: 435 FF

Bo på hytta: 260 FF Med helpension. (inte testat, men det ska tydligen vara prisvärt, betänk att Kebnekaise kostar 250 utan mat för STF-medlemmar) Boka i förväg.

Kom vi upp? Nej, vi var där och pulsade runt i snön och halkade runt på glaciärer ett par dagar, men en veckas dåligt väder var i antågande, och vi orkade inte vänta. Vi hann dock med Mont-Blanc du Tacul, 4248 möh. Ganska trevlig tur och inte så svår. Läs på: http://www.cosleyhouston.com/MB_du_Tacul.htm För Mont-Blanc du Tacul behövs några dagars höjd-aklimatisering. Läs mer på Kottens sida: http://kotten.e.slappa.st/medicin.html
Påväg ner gick vi förbi några som ramlat ner i en spricka och dött! På dom två dagar vi var ute och klättrade glaciärer dog totalt 6 personer. Ingen lekstuga altså!

Hörde om två belgare som gått upp, lagt sig i sovsäckarna och hittats några dagar senare, döda av höjden. Ett farligt berg altså. Och överbefolkat.
/Björn
 

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Vad är bäst?

Hej,

Mt.Blanc vill jag verkligen komma upp på. I första hand med skidor men kan även tänka mig en sommartur.

Är det ett bra sätt att bara åka ner till Chamonix, vänta på bra väder, ta liften upp och efter en övernattning i refugen spotta i nävarna och knata på?

Jag känner till att UCPA har 2-veckorspaket på sommaren för typ 9000-10000 kr (ej resa) och att man kan boka en svensk bergsguide en vintervecka med topptur för samma pris ungefär.

Har du som varit där någon uppfattning om vad som är det vanligaste arrangemanget för att ta sig upp, och vad som är värt pengarna?
 
Mt Blanc

Vinterturer är ovanliga och kräver betydligt mer. De går vanligen via mellanstationen upp till Aiguille du Midi och därifrån vidare uppåt förbi stugan Les Grands Mulets. Högsäsongen är i juli-augusti. "Den vanliga vägen" (la voie normale) har främst ett riskabelt ställe (le grand couloir) pga risk för stenras men i övrigt är det inga problem vid bra väder. Har gått den normala vägen upp och sedan ner via Les Grands Mulets två gånger i juni. Tidigt i juni var det ok, i slutet av månaden rent dumt. Bossonglaciären var riktigt knölig när snön börjat smälta, och säkert riktigt farlig också.

Så utan guide är rekommendationen definitivt den normala vägen. "Hela vägen till fots" så startar den i Les Houches, ett par järnvägsstationer från Chamonix, och går vidare upp mot Nid d'Aigle (örnnästet), Refuge de Tête Rousse, Refuge de Goûter, Refuge/bivouac Vallot och sedan toppen. Samma väg tillbaka. Under högsäsong och bra väder är det jättelätt att hitta vägen pga alla pilgrimer som är på väg upp eller ner.

Många tältar vid Tête Rousse och Goûter och det verkar inte vara några problem (ha dock ett riktigt bra tält vid Goûter!). I Vallée Blanche råder tältförbud mellan 08.00 och 18.00 om ni väljer den vägen upp.

Lycka till!

/Rasmus
 
Hej!

Jag har gjort en skidbestigning av Mont Blanc i början av maj. Tog Aiguille du Midi liften till mellanstationen. Gick därifrån till Les Grands Mulets. Gå upp dit tidigt på dagen så kan man fippla lite med prylararna samt äta, dricka och vila. Gick sedan vidare vid två tiden morgonen, pannlampa kan vara bra att ha. Gå sakta, stanna sällan. Ha choklad, powerbars
lättilgänliga. En camelback eller likanade är bra så slipper man ta av och på ryggsäcken.
Det tog oss 8-9 timmar från Les Grands Mulets till toppen. Åkte ned samma väg som vi gick upp.
 
Ambitiöst!

Ambitiöst att gå från 3200 m till toppen på en dag! Fick ni inte ganska rejäl huvudvärk?

/Rasmus
 
De flesta som går upp på Mont Blanc via Les Grands Mulets, brukar nog ta
toppen och tillbaka till Les Grands Mulets på en dag. Det finns inte så många
andra alternativ, om man tar den vägen. Den lilla hyttan uppe på kammen
(kommer inte ihåg vad den heter) är ju mest som en (ganksa ofräsh) nödstuga
och inget man övernattar i om man slipper. Är man vältränad, acklimatiserad,
dricker mycket, och käkar diamox, så klarar man sig bra från huvudvärk.

Vi tog denna väg för några somrar sedan. Vi hade även med oss miniskidor
för att åka på de stora snöfälten mellan c:a 4.500 m och c:a 3.500 m.
Det var ett snabbt sätt att ta sig ner, men eftersom vi var ganska trötta
blev inte skidåkningen riktigt den njutning som vi hade förväntat oss.
Ångrar dock inte att vi hade dem med oss!

/Andreas
 
Diamox

Hmm, ni vågade käka diamox? I förebyggande syfte eller när huvudvärken väl satte igång? Själv har jag blivit avrådd att använda diamox och istället köra med aspirin så länge det fungerar och gå nedåt snarare än att övergå till diamox om aspirinens effekt slutar. Eller känns diamoxen tillförlitlig i det att man inte drabbas av hybris och fortsätter uppåt trots begynnande höjdsjuka? Åsikter?

Mt Blanc-turen är förmodligen inte så hög att det spelar någon roll (dvs det är ändå inte livsfarligt, förutsatt att man inte bivackerar på toppen!), men det kan ändå vara bra att veta pillrens och kroppens begränsningar.

Var fick ni tag på diamox någonstans? I Sverige? Skulle vara bra att ha i first-aid-kitet.

/Rasmus
 
Höjdsjuka inte ofarligt!!!

Man kan få mer än huvudvärk! Huvudvärken kan bero på begynnande hjärnödem, detta är dödligt! Åker du direkt till toppen utan att ha gjort några aklimatiseringsturer så är du riktigt illa ute! Det är inte som:
-Oj, jag fick lite huvudvärk, bäst att bita ihop.

Det är mer att gå ner medan du kan gå, det kommer fort! Det kan gå 5 timmar utan att du märker något, och sen värsta tänkbara huvudvärk på nån halvtimme. 4800m räcker till för att ta livet av någon som inte är aklimatiserad.

En kamrat blev drabbad , jag vågar påstå att magnecyl (samma sak som aspirin) inte hade någon som helst verkan på honom. Själv fick jag lite vätskebrist-huvudvärk, då hjälpte magnecylen (och vatten såklart.) Kamraten ville helst lägga sig ner och ge upp samt kom med dumma idéer, tecken på hjärnödem. Vi hade varit på 4000m ca 5 timmar. Endast en aklimatiseringsdag innan, ca 3 timmar på 3500m. Askorkat, man behöver längre tid.

Kort sagt, var inte så korkade som vi var. Jag har insett att jag är motsåndskraftig mot höjdsjuka, men aldrig vill riskera att drabbas.
 
Diamox m.m.

Om jag kommer ihåg rätt så säljs diamox som medicin mot grön starr i Sverige. Det finns m.a.o. på apoteket, om man skaffar ett recept. Vi tog diamox i förebyggande syfte enligt doseringstips från en höghöjdsartikel i en brittisk klättertidskrift (1994). Det var något i stil med en tablett var 3:e timme. Vi åt dem bara under den dag då vi gick Les Grands Mulets -> toppen och tillbaka. Den biverkning vi kände av var att vi fick pinka extremt ofta!! Av vad jag har hört så är problemen med höjden på de relativt måttliga höjder som Mt Blanc ändå är, mestadels ett vätskebristproblem. Det går åt mycket vätska att fuktsätta den torra luft man andas på dessa höjder. Diamoxen lär fungera så att den drar vätska ur cellerna och därigenom frigör vätska på något sätt. (Är inte läkare, så någon sådan får gärna förklara bättre...)

Ang. acklimatisering, så tältade vi några nätter på 2500-3000 m innan vi fortsatte uppåt. En natt tillbringade vi vid den gamla övergivna kabinstationen Les Glaciers, (som var rätt kul att titta på, med sina hyfsat intakta reklammålningarna från, gissningsvis, 50-talet!)

/Andreas
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips