MSR XGK + Trangia vindskydd

Primus OmniLite Ti med sitt 'originaltillbehör' Primus ljuddämpare för Primus OmniLite Ti.
Säljs den ens utan hatten? Vem är så korkad att de köper den utan hatten?

Och sedan har vi, som du säger, alla de "dubbelkranade" brännare som Gary Adams har designat tystbrännarhattar för. Och det är många... (Vissa saknar också ventil vid pumpen/bränsleflaskan eftersom den ventilen egentligen inte behövs, den är en spillover från möjligheten att ansluta gasolbehållare. Så de blir väl egentligen "enkelkranade"...) Så att lösa det här är numera lätt som en plätt.

Tidigare var det nog bara Gunnar Finns KAP-Arctic och Optimus' Explorer 11 (som bägge använder Optimus' 207-brännare) som kommer i närheten av de kriterierna: full reglerbarhet och hattbrännare - avsedda för hantering som 'bärbara' campingbrännare. Resten av Opti 207-brännarna kom i olika, mer eller mindre, tunga 'hus'.
/Odd
PS
Personligen gillar jag inte MSRs bränsleslangslösning; för styv och för kort. Det hade de kunnat lösa bättre... Man får ju nästan bryta ihop slangen för att få ner den och brännaren i en kastrull. Vi får se om jag med tiden lyckas få dit en Primus reservdelsslang och pump istället på mitt Dragonfly...
Jo, Primus Omnilite Ti säljs utan tystbrännarhatt, som ju är ett tillbehör. Å Primus själva säger att deras tystbrännarhatt bara funkar med bensin (läs Power fuel). Inte med fotogen eller dylikt. "The silencer is not suitable when burning diesel, kerosene/paraffin or aviation fuel."

Angående slanglängd, så ser jag ingen vits med lång slang. På enkelkranade kökssystem innebär ju lång slang bara att tar längre tid mellan kranvridning och påverkan på lågan. Dessutom blir det ju som regel också mer bränsle i slangen, vilket tar längre tid att bränna bort vid kökets avstängning. Alltså mer eldning för kråkorna.

Angående Dragonfly, så rekommenderar jag att att du först testar köket med originalpump och MSR-flaska. Är du fortfarande missnöjd, så kan ju alltid byta slang + pump senare.
/Niklas

Senast ändrad:
Ja, naturligtvis. För testet ska brännarna vara i så mycket originalutförande - som montaget i ett T25 tillåter. Det var därför jag beställde 0,6L-flaskan tillsammans med montagemanicken. Min stora 0,9L anses vara för stor. Alla brännarna kommer att köras med bränsleflaskor som är ca 0,6L stora för fotogenbrännarna. Spritbrännarna kommer helt enkelt att vara fyllda till bredden... Förvärmningsspriten kommer att mätas i milliliter per påfyllning.

En ev. ombyggnad av Trollsländan till något mer användarvänligt får anstå tills pensionärens Att-Göra-Lista är väsentligt kortare än den är för närvarande...

_Jag_ anser att de flesta slangar är för korta - men det är de för att tillverkarna vill undvika att de där bråttom-quick-fix-sökarna ska lyckas när de faller för frestelsen att ställa ner bränslebehållaren _i_ kokkärlet - i tron att det går bättre med förvärmt bränsle - så slanglängden hålls stramt kort. _Jag_ vet att man inte ska fåna sig med sånt - Eld-bollar är aldrig bra!!! - så jag tillåter mig att kringgå etablerad tradition... På mitt KAP-Arctic har slangen bytts ut, den var ju nästan 40år - och torkad + stel då, och den nya gjorde jag 52,5 cm lång. Då står inte bränsleflaska och pump i närheten av matlagandet... (Gas-slangen till mitt KAP-Arctic är dock normalkort.) Kvarlämnat bränsle i slangen har ingen betydelse i kök som har reglerventilen vid dysan, det är bara att stänga av där. Så länge det inte sitter någon over-engineerad och onödig backventil uppe vid pumpen så trycks väl överskottet bara tillbaks till flaskan när man släpper av övertrycket ur flaskan.
/Odd

Senast ändrad:

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
När det gäller de äldre XGK-modellerna, så är ju bränsleröret helstelt på gott och ont. Å då bli det svårt att hitta grytor som passar för nesting.(den nuvaren XGK EX har dock en böjlig slang).

Hade f.ö. ingen aning om att KAP-Artic kunde gå på gasol. Trodde det bara gick på fotogen och möjligtvis bensin (efter byte av munstycke).
/Niklas

Hade f.ö. ingen aning om att KAP-Arctic kunde gå på gasol.
Trodde det bara gick på fotogen och möjligtvis bensin (efter byte av munstycke).
_Mitt_ KAP-Arctic kan, men det är nog nästan ensamt om förmågan. Det kan
gå på de flesta bränslen - mer eller mindre bra: KAP-Arctic på gasol

Det var mycket fixande och trixande innan jag kom så långt. Och lönsamheten
(bortsett från mentala tillfredsställelsen i att ha lyckats med projektet) för experi-
mentet var väl nere på Trump-nivå... (Den gubbjäveln är redan skyldig mig en kvartsmiljon - så här långt... )
/Odd

Ja, naturligtvis. För testet ska brännarna vara i så mycket originalutförande - som montaget i ett T25 tillåter. Det var därför jag beställde 0,6L-flaskan tillsammans med montagemanicken. Min stora 0,9L anses vara för stor. Alla brännarna kommer att köras med bränsleflaskor som är ca 0,6L stora för fotogenbrännarna. Spritbrännarna kommer helt enkelt att vara fyllda till bredden... Förvärmningsspriten kommer att mätas i milliliter per påfyllning.

En ev. ombyggnad av Trollsländan till något mer användarvänligt får anstå tills pensionärens Att-Göra-Lista är väsentligt kortare än den är för närvarande...

_Jag_ anser att de flesta slangar är för korta - men det är de för att tillverkarna vill undvika att de där bråttom-quick-fix-sökarna ska lyckas när de faller för frestelsen att ställa ner bränslebehållaren _i_ kokkärlet - i tron att det går bättre med förvärmt bränsle - så slanglängden hålls stramt kort. _Jag_ vet att man inte ska fåna sig med sånt - Eld-bollar är aldrig bra!!! - så jag tillåter mig att kringgå etablerad tradition... På mitt KAP-Arctic har slangen bytts ut, den var ju nästan 40år - och torkad + stel då, och den nya gjorde jag 52,5 cm lång. Då står inte bränsleflaska och pump i närheten av matlagandet... (Gas-slangen till mitt KAP-Arctic är dock normalkort.) Kvarlämnat bränsle i slangen har ingen betydelse i kök som har reglerventilen vid dysan, det är bara att stänga av där. Så länge det inte sitter någon over-engineerad och onödig backventil uppe vid pumpen så trycks väl överskottet bara tillbaks till flaskan när man släpper av övertrycket ur flaskan.
/Odd
Du vet säkert detta men jag tänkte påtala det för de som inte är bekanta med Kap-Arctic.
Pumpen har en pys-skruv som gör att den kan släppa trycket utan att man som på många andra pumpar måste vända flaskan och låta bränslet i slangen brinna ut.
Både bränsle o tidsbesparande (köket svalnar fortare)
/John

Finns ju lite olika skolor här. Särskilt när det gäller sjudning och småkokning. Snösmältning + stormkokning av vatten är ju en annan femma.

Ett klassiskt Whisperlite-tips!
/Niklas
Nu har jag testat detta tips på mitt nyinköpta MSR Whisperlite Universal och det funkade kannon!
20250425_130434.jpg

Edit: Stekpannans handtag hänger på vindskyddets ovankant! Bättre då att plocka bort handtaget och istället använda tamojen.
/Niklas

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips