MSR Tälten? Är de bra...

Söker ett lätt tält som väger max 1,5kg och ligger på ca 2500kr
Har tittat på nåra lätta tält bla
MSR MicroZoid
MSR Zoid 1 och 1,5
Mckinley Doulite
(inge Akto sorry alla Hillebergare)

men jag har inte sätt de i verkligheten så jag kan inte granska de i detalj)

MicroZoid har en höjd av 70 cm och undrar ifall det är tillräkligt för att sitta i tältet(jag är 185 cm)
de andra har 90 cm och väger vid maxvikt ca 1,5 kg
men är lite dyrare ca 600kr.

Någon som har testat modellerna ovan och kan ge ris och ros?
Räcker höjden till mej.
vill spara in vikten och volym??
så det lutar åt MicroZoid

MVH Jocke

Adventurer; sa:
MicroZoid har en höjd av 70 cm och undrar ifall det är tillräkligt för att sitta i tältet(jag är 185 cm)
de andra har 90 cm och väger vid maxvikt ca 1,5 kg
men är lite dyrare ca 600kr.
Jag är också 185cm och 90cm är precis på gränsen. Det är väl bara att sätta sig ner och mäta annars?

Var hittar du MSR-tälten till de attraktiva priserna? BUSA?

MSR har en cool annons med ett gäng brandmän som står och sprutar vatten på ett tält en längre stund. Enligt MSR så står tälten pall för detta under en lång period utan att läcka in vatten vilket talar för bra tålighet. Jag har ingen aning om hur det är med andra detaljer man jag skulle tro att MSR är rätt måna om sitt varumärke.

Edit: Jag tror att det är Phantommodellen (4-säsongerstält) eller någon liknande som blir misshandlad i annonsen.

[Ändrat av haskell 2003-07-03 kl 16:56]

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
de på Outsides order sa att ett Microzoid skulle gå på 2400kr inkl frakt,de får in tälten v29
de får ochså in Zoid 1,5 för 2900 tror jag...

Vad galler kvaliteten pa MSR-talten kan jag bara saga att MSR kopte upp Moss och det ar i princip samma talt fortfarande. Och Moss var inte direkt kanda for att vara samst pa marknaden...

SWE3171; sa:
Vad galler kvaliteten pa MSR-talten kan jag bara saga att MSR kopte upp Moss och det ar i princip samma talt fortfarande. Och Moss var inte direkt kanda for att vara samst pa marknaden...

det käns ju bra, tror nog att det blir ett Zoid 1 men vi får se,har tittat på TNF moutain marathon också...

Nallo då?

Vad jag kan se ligger zoid 1,5 på 1,6 kg och 2,0 på 1,8 kg. Då är du ca 200 gr från ett Nallo 2 som väger ca 2,0 kg, med en sitthöjd på 100 cm och dessutom en absid som går att använda. Även om jag själv letar ett lätt tvåmanstält så verkar ziodarna vara allt för trånga för komfort.

/Micke

MIcro zoid ligger på 1,1 kg i minimum och i fast and ligt ligger den på 850 g...Zoid 1 ligger på 900g i fast och 1,3 kg iminimum och max är 1,5 kg så nog spar du inn på d alltid...Absiden är på 0,7 m2 lika som i Akto...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips