mountainbike i Västsverige

Hej! Vi är två tjejer som har börjat cykla är ännu i nybörjarstadiet men har tänkt att satsa nu i år. Vi skulle bli hemskt glada om vi fick tips om fina mbleder i Göteborgsområdet med omnejd. Även om det finns trevliga leder i t ex södra Sverige där man kan cykla och finna trevliga övernattningsställen ( typ vandrarhem, hotell etc) som är lämpliga helgturer. Svar mottages tacksamt Marianne

Vandringsleder

Jag vet inget om MTB-leder i Göteborgstrakten, men däremot finns det en hel del vandringsleder i Västra Götaland av mycket varierande svårighet på olika etapper. Vissa sträckor är mest grusväg, medan andra bitar är så tekniska så att de flesta får bära cykeln i flera kilometer i sträck. Några bra leder ut cykelsynpunt är Västra Vätterleden (framför allt norr om Hökensås semesterby), Rankåsleden och Kinekulleleden.

Ps ställ frågan på mtb-forumet för säkrare svar.

/Niklas

Re: Re: Vandringsleder

GunnarH; sa:
niking; sa:
...och Kinekulleleden.

/Niklas

Men ge f-n i att skrämma mina barn när de är ute och
plockar smultron. Meddelas på förekommen anledning.

Det är ju precis lika självklart att MTB-cyklister ska visa god hänsyn mot forgängare, hästryttare, smultronplockare etc som att de ska visa god hänsyn till MTB cyklister!

/Niklas

nybörjare

hej tack för ditt svar som du förstår är jag inte bara nybörjare på mountainbike utan även här på utsidan, skall försöka att hålla mig till rätt forum i fortsättningen. MvH Mipr

Hej Hej !!

Det finns en mängd mycket bra mtb mark runt Göteborg.

Delsjöområdet,Sandsjöbacka. Vättlefjäll , vi kör hela tiden !!!!!

mvh Uffe

Aktuellt

Springa, vandra, fascineras – redaktörens möte med platåberget

Utsidans redaktör Philipp spenderar en helg på Billingen, Västergötlands största platåberg och en av nyckelplatserna i Sveriges första UNESCO-geopark.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Till minne: Lars Fält, överlevnadsexpert och författare

Lars Fält, en av Sveriges största profiler inom friluftslivet, har gått bort. Utsidans medarbetare Gabriel Arthur berättar om möten med författaren.

Vinn Haglöfs Breeze Mimic Hood!

Nu har du chansen att vinna vinterns nya favoritjacka från Haglöfs. Vi tävlar ut en vardera av dam- och herrmodellen i valfri färg och storlek!
MTB i Göteborg

Det bästa om man ska lära sig bra cykelställen är att gå med i en cykelklubb.
Jag är själv med i Mölndals CK
http://www.molndals-ck.nu
och vi koncentrarar oss på MTB även om det blir en del landsväg också.
Bra områden i Göteborg är Ängårdsbergen om man gillar att köra varvbanor, vill man köra leder så är bohusleden eller sandsjöbacka ganska roligt.
Lycka till med cyklandet:)
/ Christopher

Mtb i GBG.

Ha ha! Tjena Crichan... Jo, jag är också med i Mölndals CK. Fin och anrik klubb.

Änggårdsbergen i västra gbg är absoulut bäst. Men, varför inte testa Kviberg där mountainbike-SM ska gå i juli (24-28)?! Lycka till! Mvh - Sara

kul men liteet...

Visst är ängården roligt men det är ju inte särskilt stort....Men det duger utmärkt för efterjobbet cykling!! Speciellt när man som jag bor 30 m ifrån:).
Annars är som någon annnan nämnde bohusleden ganska tufft.
/S

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips