Mountainbike i Västerås

Hej!
Finns det någon som har några bra tips på var man kan cykla i närheten av Västerås? Jag är ny i stan och behöver lite bra tips.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Hej Joakim,

Rocklunda-spåret är bra för teknikträning, men vill man ut på lite längre turer är Badelunda-åsen det bästa stället i närheten av stan. Det går att hitta fina stigar hela vägen från grusgropen i Hökåsen, ner över Anundshög och ända ut till södra spetsen Björnön. Håll undan för fotgängare bara!

Dessutom har jag ett par sjyssta teknikslingor i Mälarparken. Skicka ett mail, så ställer jag gärna upp & guidar.

/magnus

MTB i västerås

Kan hålla med om att både Rocklunda och Badelunda åsen är bra. Gällande Rocklunda har jag hört rykten om att det råder cykelförbud i MTB-spåret, dock inget bekräftat mer än av en sur gubbe med hund som skrek.

Har också hört att Bruksleden ska vara bra att cykla, dock stenig. kanske kan någon bekräfta även detta rykte.

Själv har jag norra slingan (norr om Rönnby) i Rocklunda som favorit, hög hastighet och mycket kurvor, tyvärr många som rastar hundar där så man får vara på sin vakt.

MVH Marcus, också lite ny i stan

Bruksleden

Cykla upp till Skerike och sväng sedan in på Bruksleden. Den är lite stenig men den går alldeles utmärkt att cykla.

Vad gäller gubben som hävdade att det var förbjudet att cykla i Rocklundas MTB-spår så fråga honom nästa gång var de skyltarna sitter, dock utan att vara spydig.

Tomas

cykelförbudet

Tror att den gubben som skrek efter dig..( så man gör i västerås har jag märkt) så har han rört ihop regelverket. Det råder cykelförbud i det huvudsakliga motionsspåret sitter skyltar uppe. Dock inte överallt eftersom det är skog. Men väl vid start och mål och på sporadiska platser. Men i skogen är det bara att trampa på :) Have fun.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips