mora m.i.k.e. vs mora miki

Här på utsidan

saknas ju inte direkt kometens inom många gebit. Trist om någon duglig gör skit för sig genom att inte be om råd även om det sker bakom ridån.....
 
Svar från MIKEs grundare, Mikael Åkerman

Hej alla läsare,

Det är jag som är Mikael Åkerman, grundare av http://www.survival.se, http://www.moraknife.se och en del andra produkter man kan hitta om man söker på survival och mitt namn på nätet.

Era frågor och kommentarer är i mycket helt befogade då informationen just nu är knapphändig både avseende produkten och själva konceptet. Detta beror på att MIKE-konceptet fortfarande är i utvecklingsfasen där bland annat en bättre slipyta, tändstål och vad jag vill kalla för ”inspirationsmaterial” kommer att adderas. Vi hoppas att någon gång under 2010 att kunna presentera denna.

Grundiden till MIKE är den skärande eggens egenskaper, som i grund och botten förklarar att det är handen som håller kniven som utgör den viktigaste länken i all "interaktion". Tänk er en Sushikock med 50 års erfarenhet, kan gissningsvis göra supergod Sushi med en gammal täljkniv från 50-talet. Ta en sushikock-nybörjare som använder en superkniv som kostar 5000 kronor. Kommer Sushin att smaka bättre? Nej. Detta beror på att kunskapen finns i handen som håller kniven och inte kniven som sådan.

Hur prissätter man 35 års knivkunskap? Fick jag välja så lärde jag hellre ut hur man använder en kniv än att sälja kniven i sig men det skulle kosta extremt mycket, kanske till och med mer än att betala 5000 kronor för en sushikniv. Men inspirationsmaterialet och ”tanken” bakom om hur man använder kniven vill jag mena är värt många gånger mer än kniven. Vill ni köpa en ”flashig” kniv är detta alltså fel produkt för er och som de flesta av er känner till finns det betydligt dyrare knivar därute som lovar mer men gör mindre.
Grundkniven bygger helt riktigt på en MORA MIKI på precis samma sätt som en Rolex bygger på en 199 kronors Casio men med den skillanden att vi tillför en förädling, en produktförbättring som en Rolex inte kommer i närheten av. Den visar ju inte tiden ”bättre” men MIKE skär bättre för vi berättar HUR. Jag skulle kunna ta ett otal exempel på produkter ni har där hemma som nästan uteslutande bygger på en enkel grundmodell men med lättköpt marknadsföring fått er att betala 10, 100 kanske 1000 gånger mer, utan förbättrad ”funktion”. Med MIKE vill jag överföra 35 års erfarenhet i en produkt som kostar 595 kronor.

Jag hoppas att jag lyckats räta ut några frågetecken i denna tråd. För er som är intresserade av att lära er mer om hur man använder en kniv, överlever i skogen utan el i 35 år eller har andra frågor av mer eller mindre viktiga spörsmål är varmt välkomna att höra av sig till mig på:
070-2417966
mikael@survival.se

Varma hälsningar,
Mikael Åkerman
Överlevnadsinspiratör
http://www.survival.se
http://www.moraknife.se
 
Överleva i skogen utan el har människan gjort innan elen,( de va nog längre tid än med el...) de kunskaperna finns överallt att ösa i sig, det är nog viljan det handlar om i stället...
 
Överleva i skogen utan el har människan gjort innan elen,( de va nog längre tid än med el...) de kunskaperna finns överallt att ösa i sig, det är nog viljan det handlar om i stället...

Icke, 80-talisterna nollställde tiden. De är ju de första som gör nånting på riktigt, ju. Tidigare fanns bara TV, inga riktiga liv.


valdemar
 
Icke, 80-talisterna nollställde tiden. De är ju de första som gör nånting på riktigt, ju. Tidigare fanns bara TV, inga riktiga liv.


valdemar

Joo de e sant, en 13 årig tjej spelade en ny låt om o om igen nyligen, (omgjord enligt mig) hon sa att de var sån musik man skulle spela nuförtiden, inte min töntmusik från 70-talets början, låten var "love Hurts"...
 
Joo de e sant, en 13 årig tjej spelade en ny låt om o om igen nyligen, (omgjord enligt mig) hon sa att de var sån musik man skulle spela nuförtiden, inte min töntmusik från 70-talets början, låten var "love Hurts"...

Jo, sånt är ganska skrattretande. Vi (lite) äldre vet ju ingenting...vi föddes antagligen vuxna.


valdemar
 
Jo, sånt är ganska skrattretande. Vi (lite) äldre vet ju ingenting...vi föddes antagligen vuxna.


valdemar

Vi dinasaurier kommer ju att "dö ut" om en tag, så det gäller att passa på att plåga omgivningen (läs 80-talisterna) med vår kunskap för döva öron, de kommer en dag att ångra att de inte pratade mer med oss...
 
Jämfört med Mora är "35-års kniverfarenhet" inte mycket att hänga i julgranen, moraknivar fanns redan innan 1970-talet har jag hört.

Jag kan ju förstå priset om man får med utbildningsmaterial med temat den skärande eggen.
 
Jamen killen är ju ett överlevnadsgeni! Köpa knivar för 30:- och sälja dem för 575:-. Det kan man väl överleva rätt länge på.
 
Lära ut hur man använder en kniv ? det finns ju olika användningsområden för en kniv, och knivens utformning varierar därefter.

En slaktares område

En kocks område

En snickares område

En hantverkares områden, bearbetning, förädling av olika material

En hantverkare med konstnärlig inriktning

En hantverkare med nyttoföremålsinriktning

En fiskares område

En frilufts inriktad skogsmans/kvinnas område

En elektrikers område

En golvläggares område

En knivslipares område

En knivtillverkares område

En krigares områden

En dräpares område....

Kom inte på mer...

500-600 kronor är billigt för en komplett knivutbildning....mycket billigt...
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.