Mora Frost C-223 P

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
En kompis hade en sån när vi var små. Köpte den på dåvarande lantmännen, idag granngården. Sjukt klumpig minns jag den som.

En kompis hade en sån när vi var små. Köpte den på dåvarande lantmännen, idag granngården. Sjukt klumpig minns jag den som.
Av en liten grabb upplevs nästan alla fullstora knivar som klumpiga ;).

Faktum är att kniven är - med tanke på storleken - förvånansvärt användbar. Den väger t ex bara 180 g. Tack vare bladgeometrin så är den lika bra på att skära bröd som att hacka sig igenom ett buskage.

~Paul~

Jag googlade knivens namn och precis en sådan såg jag på en konkursutförsäljning. Jag hade kunnat köpa den för 45 kr men då den är alldeles för stor och klumpig lät jag bli :D... bladet var även aningen tunt.

En bättre motsvarande

har du säkert i kökslådan....
Att skära glas/mineralullskivor hör väl inte direkt till Utsidans aktiviteter....
//J

Det tunna bladet gör den verkligen till en potent kniv i köket, men också ute. Det är inga problem att använda kniven i samband med lättare huggande, eggen håller för det tack vare en kort nordisk slipfas och Uddeholms fina UHB 20C (AISI 1095) härdat till runt 60 HRC. Den här delen är den enda man behöver torka efter användning eftersom resten av bladet är blånerat.

Nackdelen är att det inte följde med någon slida när jag fick min. Är inte säker på om det över huvud taget finns en sådan till den här modellen.

~Paul~

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips