Är det någon som monterat en Primus Omnifuel brännare i ett Triangiakök. Går jag ensam klarar jag mig med mitt Svea kök, men när vi är fler så åker triangiat med. Gasbrännaren, (epigas), är ingen större fart på så jag tänkte köpa en omnifuel. Har bekanta som inte varit nöjda med Optimus Nova brännaren.
Montera Primus Omnifuel i Triangiakök
- Trådstartare hvidt
- Start datum
Jag har försökt att montera i mitt Omnifuel i ett trangia jag gjorde det genom att köpa en sprit brännare och skära sönder den så att jag bara fick kvar själva koppen om man sätter i trangiat men det funkadet inte helt perfekt på grund av att reglaget på omnifuel hamnade precis i kanten där man sätter ihop övre och undre vindskyddet. Men man kanske kan "sänka" brännaren på något sätt.
Rickard
Rickard
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
hvidt; sa:Är det någon som monterat en Primus Omnifuel brännare i ett Triangiakök. Går jag ensam klarar jag mig med mitt Svea kök, men när vi är fler så åker triangiat med. Gasbrännaren, (epigas), är ingen större fart på så jag tänkte köpa en omnifuel. Har bekanta som inte varit nöjda med Optimus Nova brännaren.
KÖp en Nova-kopp från Trangia och borra upp hålet om det behövs (nya Nova har större diameter på skruven så det kanske inte behövs). Du behöver dessutom anpassa trangians undre vindskydd lite (hålet för reglerratten).
Enligt Primus är det ingen bra ide, de säger att Trangians vindskydd kan smälta av värmen.
//J
Trangia + Omnifuel
Hej Sven..
denna vecka får jag mit nya Omnifuelkök och kommer med hjälp av en kopp från Optimus NOVA (Trangiaversionen) bygga om det så att det passar i ett Trangia 25 kök. Har en kompis som har detta systemet i hans Trangia..
Så snart jag är klar får du reda på hur det funkar.
MVH
Björn
Hej Sven..
denna vecka får jag mit nya Omnifuelkök och kommer med hjälp av en kopp från Optimus NOVA (Trangiaversionen) bygga om det så att det passar i ett Trangia 25 kök. Har en kompis som har detta systemet i hans Trangia..
Så snart jag är klar får du reda på hur det funkar.
MVH
Björn
Omnitrangia!!
Funkar nästan för bra.. jag är rädd att smälta sönder trangia!!
MVH
Funkar nästan för bra.. jag är rädd att smälta sönder trangia!!
MVH
Har du bilder på bygget? Vi är nyfikna...
PS
Om inte ett KAP-Arctic smälter ner vindskyddet så borde väl inte några andra liknande brännare göra det heller? Så länge ventilationshålen placeras åt rätt håll [och det finns något att värma upp i kärlen!] så borde inte Trangian smälta ner...
PS
Om inte ett KAP-Arctic smälter ner vindskyddet så borde väl inte några andra liknande brännare göra det heller? Så länge ventilationshålen placeras åt rätt håll [och det finns något att värma upp i kärlen!] så borde inte Trangian smälta ner...
Funderar på att göra samma sak med mitt Omniefuel!, men om Trangiat smälter är det kanske ingen lyckad lösning!?
Björn!... har din kompis haft problem med att det Trangiat har smält??... fick Du borra om "nova-plattan"? Berätta gärna lite om hur det funkar efter lite provkörning i fält!?
Björn!... har din kompis haft problem med att det Trangiat har smält??... fick Du borra om "nova-plattan"? Berätta gärna lite om hur det funkar efter lite provkörning i fält!?
mullerocker; sa:Funderar på att göra samma sak med mitt Omniefuel!, men om Trangiat smälter är det kanske ingen lyckad lösning!?
Se tidigare inlägg + artikel:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=21831
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=26312
http://www.utsidan.se/ddb/sakerhet/artiklar/702.htm
Omnitrangia
Hej
Altso det med att det smälter är lite överdrivet.. men om man kör med tomma kärl kan jag nog tänka mig att det händer..
Själva bygget.
Man måste borra ett hål i undre delen av vindskyddet på trangian så att bensinslangen kommer in. Nova platta måste man inte göra något med förutom sätta in Omni. det är lite krångligt att få in hela rubbet i Trangiat men efter att ha gjort det 2 gånger vet man hur man ska göra och det är ihop byggt på 1 minut.
bilder kan jag gärna skicka via mail om någon är intereserad.
En nackdel som igentligen inte är en. Trangia + Omnifuel är inte "ultralight" men ett efektivare kök får man leta efter.
MVH Björn
Hej
Altso det med att det smälter är lite överdrivet.. men om man kör med tomma kärl kan jag nog tänka mig att det händer..
Själva bygget.
Man måste borra ett hål i undre delen av vindskyddet på trangian så att bensinslangen kommer in. Nova platta måste man inte göra något med förutom sätta in Omni. det är lite krångligt att få in hela rubbet i Trangiat men efter att ha gjort det 2 gånger vet man hur man ska göra och det är ihop byggt på 1 minut.
bilder kan jag gärna skicka via mail om någon är intereserad.
En nackdel som igentligen inte är en. Trangia + Omnifuel är inte "ultralight" men ett efektivare kök får man leta efter.
MVH Björn
Varför
Undrar när Svensken egentligen ska växa ifrån sitt ingrodda behov av att alltid släpa med sig trangia tillsatser!?!?
Undrar när Svensken egentligen ska växa ifrån sitt ingrodda behov av att alltid släpa med sig trangia tillsatser!?!?
Samtidigt som han slutar att väcka liv i döda trådar, genom att skriva korthuggna dåligt formulerade inlägg där det inte framgår vad han menar?
Inga bekymmer, tvärtom - ett kanonkoncept. Omniuel monterat medelst Novabygel i Trangias system. Filade till ena hålet i bottendelen av vindskyddet så att kranen som fästs i flaskan enkelt kommer ut (högra på bilden). Köket monteras på, tja, 30 sek. I min mening oöverträffat stabilt.
Bilagor
Liknande trådar
- Svar
- 23
- Visningar
- 3 M