Montane Minimus - plötsliga bekymmer med lyckligt slut

Denna tänkte jag på:

Minimus Lite heter den. Men jag kollade närmare nu och den är inte alls så lik minimus utan saknar också de funktioner du vill ha, så helt ointressant för dig. Jag vill också kunna justera min jacka. (...)
...och sämst av allt: felplacerade fickor som hamnar under höftbältet, dvs helt oandvändbara + potentiellt skaviga. VARFÖR har så många jackor, fleecejackor mm, uppenbart designade för friluftsliv, denna tanklösa fickplacering???
(färgen fick jag ögonblödning av, men det är väl en smaksak och jag väljer ändå killversioner, tjejkläder har ALLTID för trånga axlar och ärmar)
Jag skulle inte bli förvånad om jag säljer Minimus efter sommaren då jag vanligtvis uppskattar att även ha pit zips och använder regnjackan en del även vid uppehåll. Men tänkte testa hur det blir med en väv som andas bättre än mina tidigare och med en ngt rejälare skjorta att byta med än tidigare.
Jag brukar svettas så fort jag är aktiv, men har faktiskt inte saknat vädringsblixtlåsen. Tvärtom var det skönt att slippa böket under armhålorna.
Jag älskar Tear Aid som ger väldigt pålitliga och elastiska lagningar. Men för tunna regnjackor och liknande använder jag hellre spinnakertejp. Den är tunnare, lättare och smidigare och märks mindre efteråt. Den lossnar inte under användning och håller oftast även för maskintvätt men är lite enklare att pilla bort ifall man skulle behöva av någon anledning.
Denna har jag: https://www.widforss.se/psp-spinnak...MIqtj4k-mt_QIVRjcYCh3qbgsNEAQYASABEgIUF_D_BwE
Jag gissar att du har testat spinnakertejp men annars rekommenderar jag att prova någon gång. Den är lättare än tear aid också :)
Hmm - jag har faktiskt testat seglande vänners spinnakertejp, men deras variant var grövre och stelare än Tear Aid. Finns det olika sorter?
 
Senast ändrad:
färgen fick jag ögonblödning av
Ja den var sällsynt ful, även för att vara ett damplagg!

Hmm - jag har faktiskt testat seglande vänners spinnakertejp, men deras variant var faktiskt grövre och stelare än Tear Aid. Finns det olika sorter?

Hm, den jag länkade till är absolut tunnare och smidigare än Tear Aid. Vanlig Tear Aid, då vet inte om den finns i olika sorter mer än A och B. Vet inte om det fiinns olika sorters spinnakertejp, har bara provat denna sorten. Har inte handlat i riktig båtbutik, de kanske har grövre grejer där? Tear Aid är alltid med på mina turer ändå för det är bättre till uppblåsbara liggunderlaget (har hund så det händer olyckor ibland).
 
OK @Kimkim, då vet jag vilken upplaga av Minimus du köpt. Skulle ju kollat i denna tråd innan jag killgissade i denna. Montane anger inga värden på den jackan och lägger mest fokus på löpning i sin beskrivning. Bergfreunde anger fortfarande 20 000 VP. Jäkla trist med den sortens förvirrande marknadsföring.

Tack. Men även denna gissning var fel :)

Membranet ser ut så som på den du länkar till. Men den har en vattentät dragkedja, utan vindslå, på en bröstficka.

Exakt så här ser den ut:

MON1833_1000_1.jpg


Jag har nu mailat Bergfreunde. Och förutom att jag bad dem föreslå en lösning så att jag får en vattentät regnjacka så bad jag också om information om skillnaden mellan membranet i byxorna och i jackan, eftersom byxorna var vattentäta och ser lite annorlunda ut. Hoppas de kan bringa någon klarhet i saken.


Och för ordningens skull, då vi flyttat från en annan tråd, så lägger jag även till hur insidan av jackan ser ut efter att utsidan blivit blöt och utsatt för ett mycket lätt tryck av ett finger.

IMG_1107.jpg
 
Vad bra, återkom när du fått reda på något. Byxorna var (vad jag minns, gett bort mina) deklarerade för bara 10 000 VP och även sämre ångdiffusion, kanske annat/tjockare/mer vattenavvisande yttertyg? Pertxmembranet är inte som Goretex patenterat som ett helt paket, utan kan lamineras på ala möjliga tyger.
 
Vad bra, återkom när du fått reda på något. Byxorna var (vad jag minns, gett bort mina) deklarerade för bara 10 000 VP och även sämre ångdiffusion, kanske annat/tjockare/mer vattenavvisande yttertyg? Pertxmembranet är inte som Goretex patenterat som ett helt paket, utan kan lamineras på ala möjliga tyger.

Fick svar från Bergfreunde nu. De skickar tillbaka pengarna, jag behöver inte skicka tillbaka jackan. Orkar inte ligga på dem med ytterligare frågor om membranet och skillnaden osv så får nöja mig med detta.
Men helt klart ett plus med att köpa riktiga märken från bra butiker är ju att man kan vara rätt säker på att bli rimligt nöjd med funktionen annars får man ju tillbaka sina pengar och kan köpa något annat.

Kollade byxorna på Bergfreunde där jag köpte dem och de anger mycket riktigt 10 000 VP. Yttertyget känns lika lätt som jackan, men membranet känns tjockare. Membranet känns som att det är gjort i plast, på jackan känns membranet som att det är gjort i papper. Men ju mer erfarenhet jag får av regnkläder och olika membran, desto mer skeptisk blir jag till uppgifter om VP som mått på hur vattentätt något är. Det stämmer säkert i någon slags teoretisk värld men tycks variera en del i verkligheten.

Så nu får jag dyka tillbaka till den andra tråden om marknaden för vattentäta jackor och se vad jag hittar :)
 
Precis som på kimkims bild i inlägg #40 ser min OR Helium jacka ut på alla ställen den är utsatt för lite tryck i samband med regn. Även den har Pertex Shield laminerat på ett tunt yttertyg. Funkar för en kort regnskur men undermålig för dagsregn tyvärr.
Jag har nergraderat den jackan till lätt reserv på resor och dagsturer, men för fjällvandring använder jag nu en Marmot Minimalist, lite tyngre men gör sitt jobb bättre.
 
(...) Men helt klart ett plus med att köpa riktiga märken från bra butiker är ju att man kan vara rätt säker på att bli rimligt nöjd med funktionen annars får man ju tillbaka sina pengar och kan köpa något annat. (...)
Visst. Fast klen tröst när man står där genomblöt mitt ute på fjället :p
(...) Kollade byxorna på Bergfreunde där jag köpte dem och de anger mycket riktigt 10 000 VP. Yttertyget känns lika lätt som jackan, men membranet känns tjockare. Membranet känns som att det är gjort i plast, på jackan känns membranet som att det är gjort i papper. (...)
Stämmer bra med vad jag minns också.
(...) Men ju mer erfarenhet jag får av regnkläder och olika membran, desto mer skeptisk blir jag till uppgifter om VP som mått på hur vattentätt något är. Det stämmer säkert i någon slags teoretisk värld men tycks variera en del i verkligheten. (...)
Stämmer bra på mina 10 000 VP byxor, både Berghaus och Black Diamond. Har inbillat mig att högre VP-tal ska ge någon grov uppfattning, eller åtminstone en säkerhetsmarginal. Men det är ett jäkla lotteri, och "lotterna" är ju svindyra. Hur många jackor har man råd att testa sig igenom IRL? Och vilket miljö- och resursslöseri.

Test man hittar på nätet handlar sällan om någon mer långvarig användning.
Utsidan är bättre :)

För att återgå till trådens huvudspår: jag kommer i varje fall inte köpa fler regnplagg med Pertexmembran.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.