Mont Blanc

Jag och fyra kompisar bilar ner till MontBlanc v.32 (början av augusti) och bilden börjar klarna något över vad jag behöver men några frågor:

Hur vass sovsäck behöver jag?
(Vi sover i tält)

På vilka höjder bör jag övernatta för att aklimatisera?

Vilken led är enklast?
(Finns någon bra länk där jag kan hitta en skiss eller karta)

Är ex. stegjärn, isyxor och hjälmar billigare i Frankrike än här hemma?

(Jag har länkar till bra sidor om du är intresserad)

Vägen till toppen

Hej Johan!
Mitt förslag är att ni bosätter er i dalen, springer, cyklar eller vandrar ett par dagar för att få fart på benen efter bilfärden. Gör sedan några turer på lite höjd. Det finns massor av sköna leder att vandra eller springa uppför i Chamonixdalen. Ät lunch på 3000 m eller högre om möjligt vid något eller några tillfällen.
Bestigningen:
Dag 1, ta bilen till Sallanche (tror det stavas så) och hoppa där på tåget som tar er till Eagels Nest. På med ryggorna och vandra upp till Güter Hut på ca 3800 meter. Se upp för stenslag när ni passerar korridoren mellan snöfältet och "klättringen". Slå upp tältet på drivan lite ovan hyttan, ät och vila/sov.
Dag 2, starta tidigt mot toppen (ca 02:00). Gå inknutna i replag. Finns lite sprickor på vägen och slutklämmen är lite luftig om det blåser hårt. Använd isyxa och stegjärn.
Gå ner till hyttan, vila några timmar, packa ihop och gå ner till tåget.
Klätterutrustning är billigare i Frankrike, tyvärr är Chamonix dyrare än många andra ställen i landet men dock billigare än i Sverige.
Gör ett besök på Guidebyrån och fråga hur leden ser ut för tillfället. Byrån ligger nära Turistkontoret i centrala Chamonix.

Lycka till!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ska upp v. 26-28

Jag och två kompisar ska upp på Mount Blanc v.26-28 någonstans. Kul att kolla med Er vad ni kommit fram till i planeringen ang. utrustning och träning samt resa dit o hem.

Det kommer i alla fall bli GRYMT KUL!!!

To the top.....(and back!)

Hej!

Jag skall iväg med tre nyblivna vänner och toppa Mont Blanc. Vi kommer att vara där nere v.27. Jag har en del information men vill gärna ha mer så hör gärna av er.

Mvh Stefan

Kul att höra hur det gick?!

Hejsan!
Vore kul att höra hur det gick för er. Själva hade vi en KANON-tur! Vilken känsla att stå på toppen och blicka ut över Alperna. Stå där ovan molnen och bara mysa medans solen gassar i ansiktet. Vara där ovan molnen för ett par korta ögonblick för att sedan vända hemåt...

Det är värt varje höjdmeter och varje steg med stegjärnen.

/m

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips