Mont Blanc sommaren 2013 partner!

Ska de bära dig upp?

11000:-
Du måste skoja?

När vi var på Mont Blanc gick inte allt ens på 11000:- , resa i bil ner från Sthlm och tillbaka, boende, mat, utrustning osv.

Vi hade inte heller någon vana, hade gått en klätterkurs i Sverige och klättrat på klippa ute.
Vi råpluggade igenom massor av böcker om glaciärvandring, replag innan vi åkte ner.

Utrustning: en del hade vi, en del köpte vi, en del hyrde vi. Köp inte på plats bara. Dubbla priser mot härhemma.

Väl där nere tränade vi glaciärvandring, klättrade ner i sprickor och lät de andra dra oss upp, tränade på att ta oss upp från en spricka på egen hand osv. Vi gjorde detta på "The Mer de Glace" Samtidigt vi tog linbanan upp till "Aiguille du Midi" och satt där i ett par dagar för att vänja oss vid den tunna luften.

Vi var där en vecka innan vi tog oss upp på toppen via Gauterleden från Les Houche.

Tyvärr fick vi vända en liten bit från toppen pga snöstorm. Vi var där på Midsommaraftonen.

Jag ska inte säga att det är lätt att bestiga Mont Blanc men det är jobbigare fysiskt än än det är svårt rent tekniskt.

Vill man inte gå en sk.normalled blir det givetvis mycket svårare.
Men 11000:- det tycker jag man kan lägga på annat

OT: Men vad tusan är dubbelt så dyrt i Cham mot i Sverige? När jag regelbundet reste dit köpte jag all klätterutrustning jag behövde där, ffa alpint, som inte bara var mycket billigare, utan också fanns i bredare utbud.

11000:-
Utrustning: en del hade vi, en del köpte vi, en del hyrde vi. Köp inte på plats bara. Dubbla priser mot härhemma.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
OT: Men vad tusan är dubbelt så dyrt i Cham mot i Sverige? När jag regelbundet reste dit köpte jag all klätterutrustning jag behövde där, ffa alpint, som inte bara var mycket billigare, utan också fanns i bredare utbud.

För 10-15 år sedan var det som sagt mycket billigare i cham, nu är det dock liknande priser som i Sverige. Å andra sidan kan man ju alltid fynda ful-märken på schnell eller sport-extreme som inte går att hitta i sverige.

Men dubbelt så dyrt? Näe..

Stort tack för allas engagemang. Som säkert alla "nybörjare" inom alpinismen är mina ambitioner skyhöga och jag vill naturligtvis så småningom till himalya. Det jag i sommar mest är ute efter är att skaffa mig så mkt kunskap och rutin jag bara kan, samtidigt som jag får en storslagen upplevelse där jag åtminstone så mkt som möjligt kan få känna på hög höjd och tunn luft. Blev mkt intresserad av den andra tråden här om elbrus. En vecka i chamonix med guide/introkurs, för att sedan ansluta till ett gäng för elbrus, skulle det kunna vara något?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips