Monsen og nasjonalparkene

Norge har ingen matkultur. Exets släkt på pappans sida är norskar och jag har fått pina i mig viss mat när vi har varit i Norge på besök.
Norges national rätt är tacos numera.

Tycker ikke det är så stor skillnad mot Sverige men norsk julmat är nog "exotisk" vilket nog en del svensk julmat och andra specialiteter är för andra länder.

Har inte sätt så väldigt mycket Monson men att kritisera honom för att han äter fisken han fiskar på fel sätt eller istället för annan mat ...
 
Norges national rätt är tacos numera.

Tycker ikke det är så stor skillnad mot Sverige men norsk julmat är nog "exotisk" vilket nog en del svensk julmat och andra specialiteter är för andra länder.

Har inte sätt så väldigt mycket Monson men att kritisera honom för att han äter fisken han fiskar på fel sätt eller istället för annan mat ...
Nja, de äter medisterkaker, fiskekaker, makaronipudding med fisk. Och jag har även ätit tacos i Norge men tror inte det är någon nationalrätt. Kålpudding och kålsoppa äter vi även här i Värmland så det är inte bara norskt.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Nja, de äter medisterkaker, fiskekaker, makaronipudding med fisk. Och jag har även ätit tacos i Norge men tror inte det är någon nationalrätt.
Jag bor i Norge och det är garanterat inte bara jag som skulle säga att taco kan anses vara nationalrätt numera.

Men ok, exakt vad medisterkaker vet jag inte, är väl som pannpiffar tror jag.
fiskekakor är gott och borde väl i så fall kunna jämföras med fiskbollar som jag ofta fick som barn.
Fiskgratäng förstår jag inte heller problemet med.

Skulle säga att den svenska husmanskosten i så fall är minst lika konstig som den norska for att inte prata om surströmming.

Båda länderna har också mer och mer tagit över andras länders mat tradition som pizza, pasta, tacos, hamburgare, asiatiskt etc.
 
Jag bor i Norge och det är garanterat inte bara jag som skulle säga att taco kan anses vara nationalrätt numera.

Men ok, exakt vad medisterkaker vet jag inte, är väl som pannpiffar tror jag.
fiskekakor är gott och borde väl i så fall kunna jämföras med fiskbollar som jag ofta fick som barn.
Fiskgratäng förstår jag inte heller problemet med.

Skulle säga att den svenska husmanskosten i så fall är minst lika konstig som den norska for att inte prata om surströmming.

Båda länderna har också mer och mer tagit över andras länders mat tradition som pizza, pasta, tacos, hamburgare, asiatiskt etc.
Nu har jag inte varit Norge sedan coronan så det har säkert ändrat sig. En norsk rätt som är god är lapskojs, och läfsor.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Jag bor i Norge sen en tid tillbaka och den största skillnaden på maten ligger nog i folks vilja att laga den... Och utbudet i butikerna är bedrövligt. Väldigt lite importerad mat när den inhemska produktionen ska skyddas.
Men traditionsmaten är ofta väldigt spännande och god. Törrfesk, gjellosing, klippfesk, boknafesk, lutfesk, seilaks, rödsei är fantastiska nordnorska specialiteter. Fiskekaker är väldigt mycket bättre än fiskbullar. Rakfisk är också gott, men mer från Telemark och Hardangervidda.

Annars är det mycket som lever kvar från sjuttiotalet, tex används mer konserver här och det är en del konstiga rätter. Fiskgratäng med makaroner som nämnt.
 
Har bara hunnit sett om Gutulia som tydligen är Norges minsta Nationalpark, fin natur med gammelskog där och en trevlig sommaröppen fäbod att besöka och få sig en kopp kaffe om man vill.
(i alla fall när jag var där)
Fint även på Svenska sidan gränsen mot fäboden Valdalsbygget.
 
Jo, Norge är vackert. Jag har åkt skidor i Beitostölen, Trysil, vandrat Aurlandsdalen. Och sen varit hos Exets släkt i Gjövik.
 
Jag bor i Norge sen en tid tillbaka och den största skillnaden på maten ligger nog i folks vilja att laga den... Och utbudet i butikerna är bedrövligt. Väldigt lite importerad mat när den inhemska produktionen ska skyddas.
Men traditionsmaten är ofta väldigt spännande och god. Törrfesk, gjellosing, klippfesk, boknafesk, lutfesk, seilaks, rödsei är fantastiska nordnorska specialiteter. Fiskekaker är väldigt mycket bättre än fiskbullar. Rakfisk är också gott, men mer från Telemark och Hardangervidda.

Annars är det mycket som lever kvar från sjuttiotalet, tex används mer konserver här och det är en del konstiga rätter. Fiskgratäng med makaroner som nämnt.
Jag tycker det är synd att vi inte har römme i Sverige för den var god till tacos.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.