Möten med puckade turister

Knäppskallar finns i alla kulturer...

...även svenska...

Fastighetsägare med intressanta uppfattningar om hemfridszoner har jag själv mött (det hör till en annan tråd tror jag) men jag har också hört talas om kända svenska kulturpersoner som mer eller mindre anekterat havsvikar/naturhamnar i skärgården och verbalt skäller ut alla som försöker att närma sig, ingen nämd och ingen glömd.

Som någon tidigare konstaterat tror jag det utifrån den egna njutningen kan vara bra att försöka att undvika dylika personer, de har uppenbart problem som något proffs kan behöva reda ut. Detta under förutsättning att det inte är ett nödläge för då gäller andra regler!
För jag tror knappast att en konflikt skulle förbättra läget för någon av er. Speciellt inte för barnen även om agerandet är idiotiskt.

//Dag

//Dag
 
Jag är glad att jag är ointresserad av segling, även om det är kul en gång vart femte år att kuta runt och dra i tampar. Var ut en midsommar i Stockholms skärgård och skulle lägga till vid en ö. En kille/gubbe kom ut från en båt en bit bort och berättade att stället där vi skulle lägga till var tingat, som att man skulle kunna boka/äga tältplatser i fjällen ungefär. Vår skipper som är en gammal sjöbjörn körde på regeln first come first serve och struntade i mannen på land så det blev hård ordväxling. Senare visade det sig att en gammal kvinnlig kollega till vår kapten hörde till den andra båten och de pratade och hade roligt resten av kvällen, till den andre kaptenens förtret.
 
Om puckade turister

Min tanke om fel turister på fel plats. De hade nog kunnat vara av vilken nationalitet som helst.
Men att ta en ö i besittning och hindra andra att under dagtid landa och ta en paus är ju sjukt.
Detta hände vecka 27 och jag har fortfarande svårt att skriva om det märker jag, jag tänker dagligen på det. Vad hade hänt om någon med diabetes hade råkat ut för något sådant.
Den viktiga kosthållningen, insulin, socker, osv. hade fått kämpa för att komma till land.
Ungdommar var det. Och det är sant.
Hoppas att detta var en engångs grej.

MVH Glenn
 
Kort sagt hindra aldrig någon att nå land, det finns alltid en anledning, liten eller stor.
I vårt fall var det att få på tösen torra kläder och kanske lite att äta.

MVH Glenn

PS. Låt dom rädda vara ifred. Bra sagt. DS.
 
Som sagt, vid nödläge gäller andra regler!

Min son är diabetiker så jag förstår hur du tänker!
Men mitt råd är ändå att du försöka att lägga detta bakom dig.
"- Det är ingen ide att vara arg, man blir bara förbannad,"

De som borde skämmas lär knappats bry sig eller ens läsa denna tråd i alla fall så den enda som lider är du själv.

Paddla lugnt .

//Dag
 
ja nog har man mött korkade turister som tror att dom få göra hur dom vill.

det vanligaste som var förr var att dom stanade mitt i vägen när de kom renar och fotade länge.

en gång stäldes två bilar mot varandra och började prata på allmän väg o de var turiter de me.
kommer inte ihåg vilket land dom kom från.

men dom vart sura när man började göra djud med motorn så renarna försvann.
men de var länge sen.
 
Tom. dom bofasta ute i skärgården har råkat ut för samma sak på sin egen brygga vet jag. Två gubbar försökte få mig att snabbt dra därifrån utan att lägga till men jag hade bestämt mig för att ockupera deras brygga och koka eftermiddagskaffe och det blev "flytta på er gubbj*vlar, det finns både kaffe och bullar åt er också och flyttar ni inte på er får ni bada".

Dom berättade när vi satt och fikade om just tyskar som var riktigt hotfulla och "pinkade in revir" så därför försökte dom få turister att välja andra platser att rasta på för att slippa all skit. Jag rastar fortfarande ganska flitigt där på bryggan och är hjärtligt välkommen därute men tyskar är fortfarande hatade då flera av dom betett sig underligt och hotfullt på senare tid.
Jag har dock inte träffat på "avarterna" än då jag ju flyr terrängen när semestrarna bryter ut.
 
Rädda individer och grupper har mer än en gång i historien visat hur snabbt de kan slå om och bli aggresivare.
Undvik dem och deras problem. YMMV

Det är klart att man inte ska "tränga sig på" rädda individer, men det är ju synd att folk ska springa runt och vara rädda i onödan. Och farligt (i större sammanhang) om rädda grupper tillåts isolera sig och fantisera ihop "sanningar" om "de farliga".

Bättre att göra som hundarna, de är väldigt duktiga på att bemöta misstänksamma och rädda individer... Först visa sig ofarlig, sen bjuda lite på en vänskaplig gest, tassa runt lite, och sedan slicka dem i mungipan (försiktigt med de tyska damerna dock ;)) och leka lite! Vad jag menar är naturligtvis att ta ett första steg själv till att skapa ett vänskapligt band och visa att fördomar oftast är felaktiga.

Jag drar mitt strå till stacken genom att lifta mycket (fantastisk hobby), och försöka visa folk som är rädda (jo, en del rädda stannar också! Ibland ber de artigt att jag inte ska råna eller skada dem, helt sant!) att liftare är jättesnälla människor. Ju räddare de var desto gladare blir de! :)

Istället för att skälla ut dem nästa gång, gå fram och fråga varför de gjorde så? Bjud på en bärs och sätt er in i deras situation... Det kanske var fel gjort av dem, men de kanske hade en god orsak till att göra fel? Att bli galet utskälld helt oförtjänt och oförklarligt av en kollega kan ju få en att koka över och explodera tillbaka, men när man får höra att dennes far dog dagen innan så är det ju kanske lättare att förstå varför hon "gjorde fel"...
Och galningen som körde om er i 150 på en 90-sträcka kanske är på väg till BB? Om man friar hellre än fäller så blir man gladare själv också, och kokar mindre :)

Teknikerns kommentar "passa er så jag inte kastar i er, men det finns kaffe och bulla också!" gillar jag :)

Kram, och slick i mungipan på er!
/Erik
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.