Möten med puckade turister

Jag snodde idén från en tidigare tråd.
Jag paddlar gärna och ofta med min tioåriga dotter, kul tycker vi båda. Men hon har astma så jag måste planera våra "rutter" lite mer än andra. Det har alltid funkat bra, fram till sista dygnet vi var ute denna sommar.
Vi blev överraskade av regnet när vi hade ett par hundra meter kvar till en lägerplats, fram kom vi våta. Snacka om att bli förvånad när de som var där blockerade oss helt när vi skulle "angöra".
Vi bytte kurs lite grand, då sprang andra åt det hållet och hindrade oss att gå i land.
Det slutade med att jag fick tag i en skreva i berget för att hålla kanadensaren hyfsat still när tösen plockade fram ponchon samtidigt som vi "övervakades" på 2 m avstånd. Att detta var tyskar gjorde det kusligt.
Hur puckad får en människa vara till sjöss? Att hindra folk från att komma iland tycker jag är för puckat, eller?

MVH Glenn
PS Annars var det en underbar DS
 
Södra delen av Foxen. Paddlande tyskar pratar inte mycket med andra. Själv kan jag inte tala tyska
men eftersom jag jobbat där fattar jag vad dom säger. Ofta hör man "Dom tillhör dom som pratar engelska". Men vem som helst kan ju behöva toa, eller.
 
Har mött tyskar vid övernattnings plats, rastskydd som förklarade bestämt Betzets och så var det, även TCt 100m bort bevakade de. Säkert rädda för de var sex och ego kom solo.
 
Har mött tyskar vid övernattnings plats, rastskydd som förklarade bestämt Betzets och så var det, även TCt 100m bort bevakade de. Säkert rädda för de var sex och ego kom solo.

Råkat ut för samma sak på Sörmlandsleden att en famlij tyskar hade okuperat ett vindskydd vid en sjö. Jag tältade ett 100-tal meter bort, men de bevakade TC:n på samma sätt, hade de kunnat skulle de säkert satt hänglås på den! När jag gick vidare dagen efter låg de kvar och verkade inte alls förbereda sig på att vandra vidare.
 
Jag snodde idén från en tidigare tråd.
Jag paddlar gärna och ofta med min tioåriga dotter, kul tycker vi båda. Men hon har astma så jag måste planera våra "rutter" lite mer än andra. Det har alltid funkat bra, fram till sista dygnet vi var ute denna sommar.
Vi blev överraskade av regnet när vi hade ett par hundra meter kvar till en lägerplats, fram kom vi våta. Snacka om att bli förvånad när de som var där blockerade oss helt när vi skulle "angöra".
Vi bytte kurs lite grand, då sprang andra åt det hållet och hindrade oss att gå i land.
Det slutade med att jag fick tag i en skreva i berget för att hålla kanadensaren hyfsat still när tösen plockade fram ponchon samtidigt som vi "övervakades" på 2 m avstånd. Att detta var tyskar gjorde det kusligt.
Hur puckad får en människa vara till sjöss? Att hindra folk från att komma iland tycker jag är för puckat, eller?
Om jag hade varit i samma situation, och de hade fortsatt efter att jag hade skrikit lite åt dem, så hade jag sett det som grund för en polisanmälan om jag hade varit på det humöret. Vilket jag förmodligen hade varit efter ett tag.
 
Om jag hade varit i samma situation, och de hade fortsatt efter att jag hade skrikit lite åt dem, så hade jag sett det som grund för en polisanmälan om jag hade varit på det humöret. Vilket jag förmodligen hade varit efter ett tag.[/QUOTE]

Jag trodde jag var tuffare, men när jag fattade att dom hindrade oss från att gå iland på ön ville jag bara iväg.
En annan gång kan det ju vara en med diabetes eller något annat.

MVH Glenn
 
Det där lät ju helt vansinnigt, bland det värsta jag hört. De måste ha blandat ihop allemans- med annekteringsrätt :) Har blivit bestulen på ett liggunderlag för länge sen när jag fiskade, såg det på för långt avstånd för att kunna göra något. Vad var det för åldrar och kön på de som som försökte stoppa er att komma iland?
 
Vore

av värde att höra deras version också.

Traditionellt så har man mycket stor gästfrihet och intresse av andra människor i utpräglad glesbyggd / vildmark i de flesta kulturer. I storstäder är reviren annorlunda.

Vandrar man i fjällen så skall alla som vill beredas sovplats i stugor.

Thure
 
Erfarenhetsmässig är det väl så att allas historia och syn på saken inte alls är interessant. Intresset för andras synpunkter blir vid osocialt beteende placerat rätt långt ner på listan. Flera typer vill vi inte ha med att göra och de valen gör vi mer eller mindre automatiskt, vi går runt eller håller oss undan.
De som förhindrar oss att nyttja gemensamma faciliteter som brunnar, eldstäder och TCn är redan så rädda i sig själva att det lämpligaste vi kan göra är att lämna dem allena med sina rädslor.
Rädda individer och grupper har mer än en gång i historien visat hur snabbt de kan slå om och bli aggresivare.
Undvik dem och deras problem. YMMV
 
Låter ju inte bra. Men ett poar kommentarer

  • Håller med Thure, alla historier har två sidor.
  • Jag är inte beredd att dra alla tyskar över en kam. Har träffat för många trevliga tyskar för det.
Men som sagt, stämmer det så är det ju inget trevligt beteende, jag hade antagligen blivit arg. Att sen din dotter har astma hade antagligen eldat på argheten men tyvärr är det information som tyskarna inte hade.

Christian
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.