Möjlighet att lägga in gränser?

Hej, har just tillbringat ett tag vid detta eminenta forum och läst in mig på tips o tricks rörande Garmins GPSMap 60 Csx. Har nyligen införskaffat en dylik och håller på att ordna till autorutt-möjlighet, har inte riktigt kommit i mål än men med assistans av gamla trådar här på www.utsidan.se samt www.geodude.nl kan det nog bli finfint.

Min tanke är att i första hand använda gpsen vid jakt i en tämligen smal mark där det finns visst värde av att veta var i marken man befinner sig. Finns det ngt sätt att markera ut gränserna i kartan? Misstänker att ett sätt är att gå runt hela marken och få en log men det borde ju finnas ett sätt att "rita" in detta.

Tacksam för assistans.
//Sundh

Hej Sundh!

Jag har också en GPSMap 60CSx som jag använder mycket i skogen både vid jakt och att leta upp fastighetsgränser i terrängen. Till GPSen har jag också köpt Fritdskartan Pro och då fått med programvaran Mapsource. Jaktområdet har jag ritat in som "färdspår" på kartan.

Ett bra sätt att rita in jaktområdet kan var att utgå från fastighetskartan i RIK format från Lantmäteriverket som går att köpa via tjänsten "Min karta". Fastighetskartan kan du öppna med hjälp av programmet Kartex som man får med vid köp av Lantmäteriets "Sverigekartan". Observera att Kartex skall bli gratis någon gång i höst. Andra program för att öppna fastighetskartan är Fugawi eller Oziexplorer.
Du kan sedan i Fastighetskartan rita ett "Spår" runt jaktområdet som du sedan konverterar till Mapsource format och för över till din GPS. Du får då upp jaktområdets gränser som spår i GPSen.

Mer detaljer om konvertering av spåret, mm hittar du i tråden:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=45667

Om du endast har tillgång till fastighetskartan som papperskarta kan du i stället skanna in kartan och kalibrera den i Fugawi eller Oziexplorer. Du kan då rita spåren i dessa program och konvertera till Mapsource formatet (gdb)

Hälsn
Bernt

PS
På tal om fastighetsgränser, så har jag i vissa fall, då det varit svårt att hitta gränsstenar i terrängen med hjälp av spåren genererade i Kartex och fastighetskartan, använt de gamla förättningskartorna från 1800 talet. Dessa har jag skannat och därefter kalibrerat (Oziexplorer eller Fugawi). Genom att rita upp gränsen som spår och föra över till Mapsource har jag kunnat jämföra gränsen enligt fastighetskartan och förrättningskartan. Vid sneda och krokiga gränser har det ibland varit avvikelser på upp till 10-15 meter mellan kartorna. Denna skillnad har ibland varit avgörande för att hitta en gränssten.
DS

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips