Modifiera Optimus Hiker ???

Jag har haft två bensinkök, Whisperlite och Explorer. Fungerar sådär, meckiga att förvärma, serva i fält och packa ihop... har använt gaskök på vårvinterturer sista åren vilket fungerat över förväntan. Men, om man nu skulle skärpa sig lite och skaffa ett bensinkök, till vinterturer (med snösmältning som kvällsnöje) ?? Jag tycker att Optimus Hiker ser bra ut, verkar fungera lika bra eller dåligt som Nova, lätta att packa upp och packa ihop. Nu till min fråga: är det någon som prövat att modifiera själva lådan ? Köket väger ju 1600 gram, vilket är lite väl häftigt. Ett Novakök med tom bensinflaska med pump väger väl typ 600 gram. Jag förstår att värmefördelningsplåten gärna ska sitta kvar, men själva plåtlådan borde ju gå att göra betydligt lättare utan att förlora den enkla uppställningen. Något lite mindre stötskydd skulle jag kunna leva med... Ingen där ute som vacuumbakat en kevlarkompositlåda eller snickrat ihop en titanplåtlåda med nättare vindskydd till Hikern ??
 
Optimus 199 var ju just ett lättare kök. Det hade aluminiumlåda. Optimus 99 ännu lite lättare.
 
Senast ändrad:
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Innan

KAP Arctic kom på marknaden byggde t ex en svensk Himalayaexpedition ihop liknande Optimuskök med Trangia.

Thure
 
Kydex (som man gör bl.a. knivslidor av) ska ju vara lättarbetat. Bara att värma, forma, och låta svalna. Själva "gjutformen" har man ju redan i form av originalchassit.

Frågan är bara om Kydex finns i så stora ark/bitar.
 
Jo, fast det vore inte fel med Nova-brännaren. Den verkar pålitlig och bra. Och Thure: jag är inte intresserad av nåt Trangiabygge, det ska vara en låda - lyft -tada ! - köket klart.


Den sista Nova-brännare jag lade händerna på var tillverkad i Kina och en klockren hyllvara tyvärr...

Det finns lådor av äldre modell, 111b brusbrännare brukar finnas på Tradera. Grön låda och välhållna efter 40 år i förråd. Fungerar perfekt på första försöket...

//J
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Den sista Nova-brännare jag lade händerna på var tillverkad i Kina och en klockren hyllvara tyvärr...

Det finns lådor av äldre modell, 111b brusbrännare brukar finnas på Tradera. Grön låda och välhållna efter 40 år i förråd. Fungerar perfekt på första försöket...

//J
OK, men jag trodde att 111 bara gick på fotogen? Betyder b:et i 111b att den går att köra på bensin och fotogen, eller bara bensin? Jag har bara sett vanliga 111-kök, och jag trodde nog att man var tvungen att meka en del med dessa innan man vågar elda, typ byta säkerhetsventil och pumpläder och sånt?
 
Optimus 111B: Bensinkök, inte fotogen.

Manual:

http://www.spiritburner.com/fusion/showtopic.php?tid/534/post/new/#NEW

Optimus 111: Fotogenkök, inte bensin.

Manual:

http://www.spiritburner.com/fusion/showtopic.php?tid/11287/post/new/#NEW

Brännarna på de olika köken:

http://www.spiritburner.com/fusion/showtopic.php?tid/18983/tp/1/

Modellerna är finfina och bara jag tänker på ljudet drar jag mig till minnes fina oktoberseglingar med sena kvällar i kajutan och ljudet från 111:an...

/M.
 
Kydex (som man gör bl.a. knivslidor av) ska ju vara lättarbetat. Bara att värma, forma, och låta svalna. Själva "gjutformen" har man ju redan i form av originalchassit.

Frågan är bara om Kydex finns i så stora ark/bitar.

Större bitar kydexplast finns bl a hos biltillbehörsfirmor. Det lär inte klara värmen som strålar runt brännaren. Så tänk om.
 
OK, men jag trodde att 111 bara gick på fotogen? Betyder b:et i 111b att den går att köra på bensin och fotogen, eller bara bensin? Jag har bara sett vanliga 111-kök, och jag trodde nog att man var tvungen att meka en del med dessa innan man vågar elda, typ byta säkerhetsventil och pumpläder och sånt?

Det är jag som tomtar med beteckningen, mitt ex går på fotogen/motsvarande, sorry :).

Nej, det behövde inte meckas, bara att pumpa och köra. Man måste ju kolla att det inte är korrosion någonstans såklart...och pumplädret kan ju som du säger vara lite torrt, men det gäller f.ö. alla moderna pumpar med läder också, som ex vis Primus pumpar.

En trevlig variant är den norska modellen med tystgående 155-brännare, finns att köpa som norskt överskott. Med universalmunstycke kan den köras på både fotogen och bensin. Brännaren kan också skruvas in i ett 111 med brusbrännare (samma tankanslutning). Vid konvertering behövs dock nytt tanklock för att tanken ska gå att fälla in i originallådan...

Låda ja...måste den vara rektangulär..? Tänker nu tom målarburk/stor konservburk...kanske går att modda till...:)

//J
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.