Modern android-mobil, IP67, FMradio och 3,5mm uttag?

Har tyvärr badat mobilen i ett dåligt stängt fordral och tittar efter ny. Tidigare har Sony matchat mina krav men nu verkar de inte ha det jag önskar.
Hyfsat modern Android-version >=10 (dvs ~släpt 20 eller 21), >=IP67 (dvs dammtät och kan doppas 1m djupt i 30 min), äkta FMradio (dvs inte web/IP-radio) samt 3,5mm hörlursuttag. Ska finnas plånboksfordral att köpa till. Bra omdet även finns genomskinliga skärmskydd att köpa till. Vill inte ha en alltför grovhuggen ("rugged") som inte får plats i fickan. Skärmstorlek helst omkring 5-6 tummar med rimlig upplösning. RAM >=3GB, gärna mer om man ska köra örnsätrarns kartor.

Tror det är kombinationen IP67 och FMradio som är svår, eller snarare FMradio allmänt blir allt svårare i mobiler.

Somliga på nätet säger att om FM radio finns på ditt mobilchip men inte aktiverat från mobilleverantören så ska t ex NextRadio kunna låsa upp det, men jag har inte lyckats med det på svensksåld Samsung S9 (vissa US-sålda S9or har FM radio).

Tacksam för tips!

/Patrik
 
Somliga på nätet säger att om FM radio finns på ditt mobilchip men inte aktiverat från mobilleverantören så ska t ex NextRadio kunna låsa upp det, men jag har inte lyckats med det på svensksåld Samsung S9 (vissa US-sålda S9or har FM radio).


/Patrik

Nu vet jag inget om FM radio på just denna modell, men värt att veta är att USA sålda Samsung S9 mobiler oftast har Qualcom Snapdragon 845 chipset, medan vi här i Europa får nöja oss med Samsungs eget chipset Exynos 9810 vilket kan förklara vissa skillnader. Så samma modell men olika motor mm...
 
Jag använder min 6 år gamla Sony Experia Z3 Compact (D5803) just pga en riktig FM-radio, litet format och 2 veckors batteritid i Ultra Stamina-läge (svartvit skärm, etc.) Köpte senare uppföljaren men upptäckte att den `självständiga´ FM-radion var borta så jag har fortsatt med den gamla. Byter man o-ring håller den tätt.
Har läst att många tycker att modellen är klen-känslig men min med ett case-mate har varit i Sarek ett par gånger och studsat på berget samt fortsätter att fungera bra med sitt originalbatteri.
 
Köpte precis en Samsung Galaxy Xcover Pro. Ej testat men den ska ha fm radio enligt snabb googling (står på gsmarena iaf). IP 68 vattentät och ”ruggad” utan att se ut som en grävskopa själv.
 
Galaxy xcover 4s är IP68-klassad och har FM radio.
Jag har denna telefon både privat och i tjänsten, det är absolut ingen värsting men den är å andra sidan inte speciellt dyr heller.
 
Galaxy xcover 4s är IP68-klassad och har FM radio.
Jag har denna telefon både privat och i tjänsten, det är absolut ingen värsting men den är å andra sidan inte speciellt dyr heller.

Jag kör med just en sådan och är nöjd med den, GPS funktionen fungerar bra till div kartprogram med.

Min förra, en Xcover 3 råkade jag köra två gånger i tvättmaskinen och den lever ännu så jag betvivlar inte Xcover modellernas fukttålighet.
 
Köpte precis en Samsung Galaxy Xcover Pro. Ej testat men den ska ha fm radio enligt snabb googling (står på gsmarena iaf). IP 68 vattentät och ”ruggad” utan att se ut som en grävskopa själv.

Just denna hittade jag också när jag sökte själv men sidan som sålde den berättade inte om den har FMradio eller inte. Kan du bekräfta att den verkligen har det (och inte webradio). Om man har web eller äkta FM-radio märker man tydligt om kollar om nyheterna startar exakt N.00.00 eller med omkring 90 sek fördröjning (då är det IPradio). Ett annat sätt som jag tror gäller all FMradio är om radion bara startar då man har kabelheadset ipluggat - sladden är FM-antenn.
Sen brukar GSMarena vara tillförlitligt så den ligger nära inköp nu.

/Patrik
 
Då jag själv har erfarenhet av Blackview vill jag å det bestämda direkt avråda från detta märke.
Sämre telefoner får man leta med lupp efter.
 
Det är en svår önskelista. Galaxy Xcover Pro fyller vad jag kan se alla dom kraven, och ja den har "riktigt" FM-radio. Köpte en sådan till farsan, funka helt okej, den är inte snabb och kameran är inte särskilt bra. Men för priset är det dugligt. Den är dock rätt stor som den är, ett plånboksfodral till den blir en rejäl pjäs skulle jag tro.
 
Det är en svår önskelista. Galaxy Xcover Pro fyller vad jag kan se alla dom kraven, och ja den har "riktigt" FM-radio. Köpte en sådan till farsan, funka helt okej, den är inte snabb och kameran är inte särskilt bra. Men för priset är det dugligt. Den är dock rätt stor som den är, ett plånboksfodral till den blir en rejäl pjäs skulle jag tro.

Tack för att du bekräftar äkta FMradio. Ja, telefoner blir allt större och altmer befriade från FMradio och 3,5mm-uttag. Sony har ju annars hintat om en kompetent compact men gissar att den inte kommer att ha FMradio, kanske inte heller IP-klassning och 3,5mm heller.

Kan du gissa vad som får den att gå långsamt? CPU, RAM eller något annat?

Lutar ändå ganskamycket åt en Xcover pro nu. Synd att det inte finns en tålig motsvarande 5G variant.

Ska kolla att det finns fordral, skärmskydd mm till den bara.


/Patrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.