Modern android-mobil, IP67, FMradio och 3,5mm uttag?

Nu vet jag inget om FM radio på just denna modell, men värt att veta är att USA sålda Samsung S9 mobiler oftast har Qualcom Snapdragon 845 chipset, medan vi här i Europa får nöja oss med Samsungs eget chipset Exynos 9810 vilket kan förklara vissa skillnader. Så samma modell men olika motor mm...

Så är det säkert, såg en annan Samsung på GSMarena där det på redan för FMradio stod "US&Canada only".
Jag känner mig dikriminerad och kränkt :)

/Patrik
 
... Jag känner mig dikriminerad och kränkt :)
Don't get mad - get even!

Det är väl bara att köpa en via någon mellanhand i nordamerika.
Men du bör vara medveten om att deras FM-band har en annan kanaldelning/centerfrekvens-
stegning än vad vi har i europa och afrika. Så lite tweakning lär kanske behövas...
 
Don't get mad - get even!

Det är väl bara att köpa en via någon mellanhand i nordamerika.
Men du bör vara medveten om att deras FM-band har en annan kanaldelning/centerfrekvens-
stegning än vad vi har i europa och afrika. Så lite tweakning lär kanske behövas...

Har gjort så med andra varor men då missar jag smidigheten vid reklamationer och den vill jag inte mista för en mobil, där jag tyvärr bedömmer risken för strul som signifikant..

/Patrik
 
Tack för att du bekräftar äkta FMradio. Ja, telefoner blir allt större och altmer befriade från FMradio och 3,5mm-uttag. Sony har ju annars hintat om en kompetent compact men gissar att den inte kommer att ha FMradio, kanske inte heller IP-klassning och 3,5mm heller.

Kan du gissa vad som får den att gå långsamt? CPU, RAM eller något annat?

Lutar ändå ganskamycket åt en Xcover pro nu. Synd att det inte finns en tålig motsvarande 5G variant.

Ska kolla att det finns fordral, skärmskydd mm till den bara.


/Patrik

Ja det är systemkretsen(CPU) som är största boven tillsammans med ganska lite RAM, det är en mellanklass-krets. Men det beror ju på vad man jämför med, kommer man från en top of the line lur av senare snitt känns det hemskt, byter man från en äldre mobil så känns det inte så farligt. Fodral och skärmskydd finns det.

Sonys nya compact är ju mest spekulationer än så länge, IP-klassning skulle jag bli mycket förvånad om den inte har. 3.5mm och fm-radio kan vi nog glömma. Personligen har jag kört trådlöst i ett par år så det saknar jag definitivt inte. Vill man hålla kvar i FM-radio får man nog köpa det som separat enhet, finns små rackare på en bit under 100g med uppladdningsbart batteri.
 
Ja det är systemkretsen(CPU) som är största boven tillsammans med ganska lite RAM, det är en mellanklass-krets. Men det beror ju på vad man jämför med, kommer man från en top of the line lur av senare snitt känns det hemskt, byter man från en äldre mobil så känns det inte så farligt. Fodral och skärmskydd finns det.

Sonys nya compact är ju mest spekulationer än så länge, IP-klassning skulle jag bli mycket förvånad om den inte har. 3.5mm och fm-radio kan vi nog glömma. Personligen har jag kört trådlöst i ett par år så det saknar jag definitivt inte. Vill man hålla kvar i FM-radio får man nog köpa det som separat enhet, finns små rackare på en bit under 100g med uppladdningsbart batteri.

Förr fanns ju BT-headset med FM-radio men har inte sett det på ett tag.
Jag byter från Sony Xperia 10 (mk I) som också är mellanklass och tycker också ibland den är lite seg för kartprogram men ändå tillräckligt bra.
Jag vill inte ha en lös FMradio - en pryl får räcka.

/Patrik
 
Jag köpte en doogee s95 pro. Den skulle klara allt verkade det som. Men redan efter någon månad gick den sönder. Den la på sig själv mitt under samtal och det riktigt rasslade om högtalaren. Efter ett väldigt jagande på Supporten som nästan aldrig svarade så slutade det med att jag fick betala frakt och skicka tillbaka den. Det är ca ett halvår sedan och jag har förstått att de aldrig kommer att skicka mig en ny eller laga den. Och jag orkar inte hålla på att mejla dem mer. Telefonen kan ju ha varit ett måndagsexemplar, men supporten är riktigt usel.
 
Det blev en Samsung Xcover pro och hitills upplever jag den inte som seg, har FM radio, IP68 (inte testat själv) men lite större än jag helst önskade, med fordral är den inte perfekt i byxans framficka.
Om någon köper och vill kompletter med skärmskydd så vill jag varna för att de flesta skärmskydd till Xcover Pro är några millimeter för små, både i längd och bredd, har reklamerat flera och frågar nu om mått på millimetern före beställning och de undrar varför i kundtjänst.
Den har inte 5G och sony släpper precis nu några IPklassade 5Gmobiler med 3,5mm uttag men tror tyvärr de övergett FMradio...

Men sammanfattningsvis en bra tålig mobil som ändå inte är "traktor"

/Patrik
 
Jag är också nöjd med min xcover pro. Kommer från en iphone 6 så jag tycker den känns blixtsnabb 😊 kameran har jag inget att anmärka på heller. Däremot lite övergångssmärtor
Från iPhone till android, hur man än gör så känns det inte lika smidigt och sömlöst som en iPhone.
 
Hittar inte FM-radio i specen för XCover Pro. Men du Patrik kanske fick tag i en från Nordamerika?

Kan man programmera de fysiska knapparna till att koppla in samtalet respektive lägga på?

Hur funkar den i kyla?

Trådlös laddning?

Thure
 
Senast ändrad:
Samsung S10 har 3,5 mm uttag, IP68 klassning och enligt uppgift FM-radio men ingen app medföljer för radio men ska gå att ladda ner. Batteritiden är väl sådär (S10e) men i flygplansläge klarar man några dagar.
 
Hittar inte FM-radio i specen för XCover Pro. Men du Patrik kanske fick tag i en från Nordamerika?

Kan man programmera de fysiska knapparna till att koppla in samtalet respektive lägga på?

Hur funkar den i kyla?

Trådlös laddning?

Thure

FM radio ja, och köpt i Sverige (elgiganten), GSMarena som brukar ha rätt specar och de säger inte att FMradion är marknadspecifik, vilket jag sett på andra Samsungmobiler t ex S9:

Fysiska knapparna är programerbara ja, se sid 12-13 i bruksanvisningen:

Köpte min då det började bli vår i Blekinge så ingen egen erfarenhet av hur den gör sig i kyla ännu.

Xcover pro har inte trådlös (QI) laddning tyvärr, vilket dock min S9 (jobbluren) har.

/Patrik
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...