Mobiltelefon

Nu är det dags att skaffa ny mobiltelefon.

den gigantiska mobiltelefontillverkarbatterimedkortlivstid konspirationen har nått även mig. Nåja det kan säkert fylla en anna tråd.

Nu skulle jag i alla fall behöva lite tips på en stöt- och fukttålig mobil. Gärna med kamera, FM radio, ok minne och framför allt bra batteritid.

Nokia har ju 5140i och den nya 5500 som ser bra ut. Siemens har ju ME75 och M81

finns det några mer? Siemens verkar ju som om dom lägger ner mobilverksamheten dessutom...

Tips och erfarenheter emottages tacksamt.

Micke

Eh ... just det jag vill främst ringa med den!
 
5140i

Har själv en 5140i och är nöjd med den. Främst med minneskapacitet och batteritid. Hur stöttålig o vattensäker den är, har jag inte testat.

Tycker också att det är en fördel att inte ha en "vikvariant", måste vara en svag punkt i telefonen.

Kamera o radio är två funktioner som jag använder mycket lite.

Jan
 
MickeOlle; sa:
Nu skulle jag i alla fall behöva lite tips på en stöt- och fukttålig mobil. Gärna med kamera, FM radio, ok minne och framför allt bra batteritid.

Radio, kamera (av lite bättre kvalité) är trevligt att ha, men ovanligt i kombination med fukttålighet :-(
När jag köper telefon så bortser jag helt från fukttålighet. Ett enkelt skydd mot vatten är billigt och lätt, och kan köpas separat.

Nu svarar jag inte på din fråga utan svarar i stället på hur jag ser på telefon i naturen. Lovar att inte bli påstridig med min enfaldiga infallsvinkel... men... välj telefon efter vad som verkar roligast och bäst! Plastpåsar kostar nästan inget och löster fuktproblemet. :)

/Daniel
 
Har en Nokia 5140 sedan några månader tillbaka.

På pluskontot:
- Den är faktiskt rejält stötsäker. Jag har tappat den under cykling ner i asfalten och endast någon repa.
- Radio och LED-ficklampa. Ovanligt smidigt, även om radiofunktionen endast använts under vandring för att lyssna på väderleksrapporten.

På minuskontot:
- Har aktat mig noga för att testa fukttåligheten. Den lär vara ett skämt.
- Kameran (VGA) är så kass att den duger knappt till att ta fyllebilder med. Och då får det vara i dagsljus.
 
Utan att komma med några direkta tips så kan även jag komma med ett omdöme om Nokia 5140i.
Jag har haft den ett drygt år och är inte så snäll mot mina telefoner.

+Radion är faktiskt helt ok.
+Batteritiden
+Ficklampan! Hur kunde jag leva utan ficklampa i telefonen?!

-Skyddet för bottenkontakten ramlar av efter ett tag. Det är en bit gummi som till slut mattas och lossnar.
-Bottenkontakten är kass. Jag har bytt en gång men nu är det glapp igen..
-Antennen... Jag vet inte om det är nätet eller telefonen, men jag misstänker telefonen. Jag har ganska dålig täckning.

Vad gäller stöt- och fukttåligheten så vet jag faktiskt inte. Den är ju i alla fall inte tät, som Ericssons 310 är/var...
 
Det enklaste...

...är att hitta en telefon man gillar och stoppa in den i ett skyddsfodral..
Det är ju sällan man använder den när man håller på med nåt, utan kan vänta tills man paddlat färdigt eller vad man nu än gör.
Vill du ha nåt som inte behöver skyddsfodral finns det bara hajfenan att välja på.
Dessutom är den ruskigt bra att bre på messmöret med;)

En annan fördel med skyddsfodral är att man kan stoppa in en värmepåse i den vintertid. Då håller batteriet bättre.
 
För friluftsliv vill jag ha en enkel tålig telefon med bra mottagning som man kan ha råd att fördärva.
Jag har sparat en gammal Motorola 8900 för ändamålet.
Den har riktigt bra mottagning vid svåra förhållanden, har lucka som minimerar vindbrus när man talar, är rejäl så man kan telefonera med handskar.

//Martin

http://www.cykelforum.se
 
Nokia 5140

Har haft en i 1,5 år.

Gillar:
- Elektronisk kompass!
- Ficklampan (om än ganska svag)
- Stöttåligheten
- Batteritid

Gillar inte:
- Kameran usel
- Studsar som en gummiboll på hårda underlag

Neutralt:
- Har ljudmätare
- Går att komplettera med GPS-skal
- Börjar kännas åldrad
 
De ända två riktigt stöt och vattensäkra mobilerna som gjorts är r310s och r250pro. båda är från eriksson och kom unjefär samtidigt.

Själv har jag 3st r310s och 1 r250pro(med ett extra batteri) så om någon är desperat efter en nått sådant är det bara att höra av sig så kan man diskutera saken.
 
daniol74; sa:
När jag köper telefon så bortser jag helt från fukttålighet. Ett enkelt skydd mot vatten är billigt och lätt, och kan köpas separat.

Som paddlare/seglare har jag erfarenhet av telefon i "plastpåse" (vattentäta skydd av olika slag för ett par hundralappar). Det funkar bra!

Men; viktelefon funkar ju inte såklart. Och Ericsson lilla styrjoystick kan man inte heller köra genom plasten.

Tycker,
Patric
 
Siemens har en M75 också. bättre än ME75.
M75an är den enda telefon som jag hittat som har IP-klassning. IP 54. DVS den är testad enligt en norm, vilket gör att det borde bli lättare med ett eventuellt reklamationsärende för fukt. (Vilket ju kan vara mycket svårt att få igenom även för "fukttåliga" telefoner)
För övrigt en mycket trevlig telefon.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.