Mjuk flasta till t-röd!

Stopp ett tag! Tenol innehåller väl metanol? Där är väl konsekvenserna av en förväxling desto allvarligare. Metanol får under inga omständigheter riskera förväxlas med vatten....

Jo Tenol innehåller 5-10% metanol - resten är etanol. Är det någon som tror att risken är stor att någon förväxlar 95%-ig sprit med vatten..? (Tenol Säkerhetsblad.pdf)

Om någon jätte-törstig person ändå skulle hinna svälja en klunk är det inte hela världen. Metanlo-halten är för liten, och Tenolen har dessutom inbyggt motgift.

... T-röd smakar bara lite konstigt...
"lite konstigt..."
sick.png
sick.png
sick.png

T-röd har inget berättigande i min värld - över huvud taget.

UnderEnTarp:
Jag tänkte nog mest på förväxlingsrisken av misstag. Om du skulle råka förväxla korken till din vattenflaska, blir den obrukbar för resten av turen. Är det då den enda vatten-flaskan blir det lite jobbigt. Men det ska väl gå att unvika med tydlig och permanent märkning av sprit-korken. Eller med Tenol...

Om det är "miljövänlig" plast i form av någon majs-stärkelse-baserad eller annat förnyelsebart råmaterial, skulle jag kanske tveka på hållbarheten mot sprit och vilja testa lite. Men med "vanliga" plastmaterial typ PC,PE (LD/HD) PP, PET you name it... som används mest överallt, är det inga problem. Speciellt som du i det här fallet inte talar om långtids-förvaring.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jo Tenol innehåller 5-10% metanol - resten är etanol. Är det någon som tror att risken är stor att någon förväxlar 95%-ig sprit med vatten..? (Tenol Säkerhetsblad.pdf)

Om någon jätte-törstig person ändå skulle hinna svälja en klunk är det inte hela världen. Metanlo-halten är för liten, och Tenolen har dessutom inbyggt motgift.

"lite konstigt..."
sick.png
sick.png
sick.png

T-röd har inget berättigande i min värld - över huvud taget.

UnderEnTarp:
Jag tänkte nog mest på förväxlingsrisken av misstag. Om du skulle råka förväxla korken till din vattenflaska, blir den obrukbar för resten av turen. Är det då den enda vatten-flaskan blir det lite jobbigt. Men det ska väl gå att unvika med tydlig och permanent märkning av sprit-korken. Eller med Tenol...

Om det är "miljövänlig" plast i form av någon majs-stärkelse-baserad eller annat förnyelsebart råmaterial, skulle jag kanske tveka på hållbarheten mot sprit och vilja testa lite. Men med "vanliga" plastmaterial typ PC,PE (LD/HD) PP, PET you name it... som används mest överallt, är det inga problem. Speciellt som du i det här fallet inte talar om långtids-förvaring.

Tack Pierre för ett utömmande svar och jag har ännu inte till denna dagen förväxlad flaskorna eller korkarna. Jag använder idag en liten 3dl vattenflaska med röd kork som t-rödsflaska. Vattenflaskan är på en halvliter och som har en blå sportkork. Jag har även en fyra liters vattenblåsa med sugslang, även den blå. Jag bedömmer risken som obefintligt för min egen räkning - men det kan fortfarande finnas risk att någon annan, utanför min kontroll, får för sig att dricka ur t-rödflaskan, så för säkerhetsskul så stoppar jag in den flaskan i en röd liten packpåse :)

/Andreas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips