Mjölkvit hinna på epoxi?

Epoxin på skrovet till min blivande Isfjord blev inte helt klar utan fick en närmast mjölkvit hinna som ser lite tråkig ut. Blandade nogrannt med våg och hade över 20 grader varmt i lokalen. Så vad kan detta bero på? Använder NM275 epoxi.

Det är ingen jättekatastrof men hur som helst vill jag lyckas bättre när däcket skall plastas.


Leif...
 
Jag kan bara ur egen erfarenhet hitta tre anledningar till mjölkvit epoxi – och ingen av dem tycks passa här: det ena är att hög fuktighet (i virket eller i luften) kan ge upphov till en permanent missfärgning av epoxin, det andra att vissa epoxifabrikat härdar med fetaktig blåvit hinna i låg temperatur (men den går lätt att tvätta bort med ljummet vatten och lite diskmedel) och slutligen att UV-ljus gör epoxin mjölkvit och kritig (men jag har aldrig hört talas om att det kan hända inomhus under byggtiden – du bygger väl inte i ett solarium?). Har du kollat med tillverkaren?

Björn
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Det skulle vara fuktigheten som ligger närmast till hands isåfall (hm, undrar vad som
räknas som för hög fuktighet?) Nåja, får se om tillverkaren har något tips.

Leif...
 
Fick svar från NM men de hade ingen förklaring, det ska inte bli så....

Jaha, det är väl bara att hoppas då.


Leif...
 
Några frågor

Hur la du på epoxin? pensel, skrapa, roller?
Glas?
Hade du mättat träet före? Slipat?

Jag har använt NM till alla mina kajaker plus alla dom jag haft i kurser mm. Ännu har det inte blivit nån mjölkaktig hinna. peppar, peppar ...ta
Ljusa fläckar kan det bli om man inte ser till att mätta glaset, eller om man skrapar ur för mycket.
Om man inte dammar av ytan, träet eller slipad epoxi noggrannt kan man också få lite dimslöjor eftersom epoxin lyfter upp allt kvarvarande damm. Drar man sen omkring det, blandas det i luft och om det är för varmt, härdar epoxin med luftbubblorna kvar.
Jag har tittat på ett prov i mikroskop. En alldeles blank och fin bit från det jag sågade ut från en sittbrunn. Mikroskopet visade en massa små inneslutna luftbubblor!
 
Prova lite av det kvarvarande materialet på någon slags provyta. Om det blir mjölkigt igen, så kan du ju reklamerar burkarna. Om det inte ska bli så och tillverkaren inte kan förklara vad du gjort för fel så är det väl rimligt att du får nya burkar - särskilt om du kan skicka med ett utfallsprov.

Om du kan göra ett prov utan att det blir mjölkigt minskar ju risken att det ska hända på däcket.
 
Jag vet att jag någonstans läst om detta fenomen, och tror att man helt enkelt hävdade att det var normalt beteende för epoxi som härdat vid för låg temperatur. Ytskiktet blev grumligt av slaggprodukter och fick en "tvålaktig" hinna. Det skall gå att tvätta ytan med vatten och tvättmedel (oklart vilken sort). Prova att höja temperaturen ytterligare, så att epoxin säkert härdar med mer än 20 degC. Tror att ovanstående finns att läsa i "Kanotboken" av Björn Thomasson.
/Rilleman
 
Det är sista ytlagret på skrovet som har drabbats. Jag använde pensel och lade på så flödigt jag vågade utan att få rinningar. Det vita ser ut att bara vara ett tunt skikt på ytan men samtidigt verkar det sitta fast ordentligt, enbart vatten eller aceton biter inte. Tvål/tvättmedel kommer jag att prova härnäst, går inte det heller kommer jag att prova rubbing men det får vänta tills det blir dags för lackskiktet.

Jag kommer också att följa rådet med en liten testblandning samt höja temperaturen ytterligare och sedan hoppas på det bästa. Men det dröjer säkert en vecka innan det blir dags plastning av däcket, har fortfarande en del slipning kvar att göra.

Hm, lutar åt att det kan ha varit temperaturen som har sjunkit för snabbt. Jag brukar värma upp lokalen till ca 25 grader i god tid innan, sedan lägga på plasten samt när jag går därifrån slå ner elementen på lågeffekt. Det brukar inte vara mer än ca 10-15 grader efter något dygn.

Leif...

[Ändrat av bogart 2005-02-13 kl 20:50]
 
Förmodligen är det temperaturen som varit för låg.

Den ska vara minst +15 C i upp till 48 timmar till dess att epoxin sluthärdat. Härdningstiden kan skilja beroende på epoxifabrikat. Kontrollera tillverkarens datablad.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips