Mitt nya kök

Får man lov att fråga vad det är för kittel du har på bilden?, oxå antik eller finns den i handeln?.
Funderar på om den skulle kunna passa till min Glembring spis (förvara spisen i kitteln).
Glembringen är 135 mm i diameter och 115 på höjden.
Googlade förresten på "Radius 40" och fann ett till salu för den som är sugen på ett, verkar dock inte vara komplett, stödbenen syns inte på annonsbilden http://www.tradera.com/Kromfargad-Radius-No-40-auktion_86295555

Fann även dess produktblad
40rs.jpg

Hittade ett kök i ett skafferi hemma hos familjen. Trodde naivt nog att det skulle vara ett fotogenkök. Blev smått besviken när jag fick reda på att det var ett rätt kast spritkök med veke. Mina hittills totalt ofältmässiga tester har visat att: 1, det läcker vid transport, 2, det har rätt usel effekt, 3, det är rätt snyggt, det är ju mässing liksom, hur kan det bli fel? 4, det är ytterst känsligt för vind.

Dessutom matchar det min thermos (eller marackas beroende på hur man ser det) i tidsålder. Tyvärr fick det inte plats i mitt kokkärl, fast det kanske var tur, så slipper jag bli matförgiftad av utläckt t-sprit. Jag tror det kommer få följa med på ganska många turer framöver.

Har ett sånt jag MÄ !
Har inte testat det, men nu blev jag sugen !

Bilagor

• Pq4tKlG0.jpg
    Pq4tKlG0.jpg
    13.3 KB · Visningar: 593

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Får man lov att fråga vad det är för kittel du har på bilden?, oxå antik eller finns den i handeln?.
Funderar på om den skulle kunna passa till min Glembring spis (förvara spisen i kitteln).
Glembringen är 135 mm i diameter och 115 på höjden.

Ja det klart du får fråga. Det är från ett företag som heter zebra. Finns ingen svensk åf tyvärr. Jag har recenserat den. Ray mears säljer dem bl.a. Finns en dansk webshop som säljer dem. De finns i 10, 12, 14 och 16 cm bredder om jag inte minns fel. De är faktiskt förvånansvärt bra, de är liksom högre så de får ett mer balanserat läge när man använder dem över öppen eld. Från staterna går de på mellan 9 och 18 dollar, från raymears.com kostar de £15.

Tackar, ser ut att bli perfekt till mitt vedeldade Gremblingkök, vet dock inte om jag vågar chansa på 14 cm modellen (innerdiametermått om jag fattat rätt?) då jag nu ser att även köket mäter 14 cm, möjligt att den sitter som ett gummi men det är ju surt att chansa när man beställer från utlandet, blir nog att jag fegar ur o satsa på 16 cm varianten:cool:.

Tack, men jag skall inte med på V-leden, och det fick bli trangias "lilla" (2,5l) lägerkittel så länge då den var lättare att få tag i och den passade också perfekt höjdmässigt, sitter i spänn så det blir inget skrammel. Framigenom blir det en mindre variant, en Zebra eller Tatonkas 1.6l kittel som har en stekpanna/tallrik som lock.

Bilagor

• 02.JPG
    02.JPG
    42 KB · Visningar: 595
  • 03.jpg
    03.jpg
    58.7 KB · Visningar: 629
Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar