Mitt blå ryggåstält på Rusta

Finns för 149 spänn på Rusta nu igen såg jag, om nån vill ha ett prisvärt litet enkelt tält.

Har för mig det stod att det väger 1,4 kg, men då är det troligen tältpinnar och stänger av stål.


(Hmm, hade kanske passat bättre i lättpackningsforumet.)
 

Bilagor

  • tent_front.jpg
    tent_front.jpg
    168 KB · Visningar: 3,362
  • tent_rear.jpg
    tent_rear.jpg
    167.5 KB · Visningar: 2,139
Senast ändrad:
Hmm, optimal modell. Ser ut att rymma 3 st lättpackare med (lätt-) packning. Om man limmar det av fallskärmstyg (utan tråd) så behövs inga stänger, det hålls uppe av utandningsluften när lättpackarna sover.
 
Jag köpte ett Monodome för 99 kronor som är ett grönt kupoltäl, väger 1.6 kilo och köptes på ÖoB. Har haft det på mina senaste två vandringar med 2 övernatttningar och tältet är helt klart mycket prisvärt. Självstagande och extremt lätt och snabbt att sätta upp, i med de två stängerna och svikta till så står det där.
 
50% rabatt...

...på campinggrejer på Rusta nu.
Betalade 74.50 för Nermanders tältmodell, vikt enl spec 1,43kg, höjd 95cm, längd 190cm, bredd 120cm.
Alltid kan man hitta på nått roligt med det.
 
I de billiga kupolvarianterna brukar det ju bli så mycket kondens att man inte ens behöver regn för att använda dem som pool.
 
Jag har haft tältet på tre stycken 3-dagarsvandringar och ett dussin helg-hajker med scouterna och duken är ordentligt tät. Dock är det en söm nertill på taket som man får se upp med, om "väggen" på tältet lutar åt fel håll kommer droppet från sömmen att trilla rakt in genom myggnätet (som är längsgående längs hela långsidorna).

Jag har tätat sömmen nu och ser till att väggarna inte lutar åt fel håll.

Jag köpte tältet för att göra en tarp av taket, men det är lite för kort för det. Men som ett enkelt och lätt tält att sova i fungerar det utmärkt för en person, hjälpligt för en vuxen och ett barn. Två personer då får man inte in nån packning.

Byter man stänger och pinnar blir det också lättare (själva tältet väger strax över 800 g har jag för mig, resten är alltså pinnar och stänger).
 
I de billiga kupolvarianterna brukar det ju bli så mycket kondens att man inte ens behöver regn för att använda dem som pool.

Njae, det brukar vara ventilation i toppen på tältet, men en mössa att snöra på om regnet kommer. Jag har bott en månad i ett rustatält (utan regn) och hade inga bekymmer med kondens. Dock så snörade jag sällan på "regnskyddsmössan".
 
Finns det några uppgifter om vad det klarar i vattenpelartryck?
Jag gillar dess vikt, enkelhet o pris men hade gärna sett att det vart i grönt eller camo, nån som vet om det finns på nåt av våra varuhus?
Står de stora pinnarna i en plastsko?, vore det enkelt att tälja till 2 käppar på plats om man tänkt sig att lämna stängerna hemma tror ni?
Ett alternativ vore ju att beställa från http://www.asmc.de/de/Zelte/Zelte/Zweimannzelt-Mini-Pack-Super-woodland-p.html (1500 mm vattenpelartryck,
men nåt likvärdigt kanske finns på närmre håll?
100371_0.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
vandrafjäll Mitt Sovsystem -40° Bo och sova 6
Nennaa Hittat mitt utgående helsporttält i Norsk webbshop, söker mellanhand Bo och sova 2
ricksteam Duger mitt tält? Bo och sova 7
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
rJohansson Otroligt, mitt tältgolv är redan trasigt? Bo och sova 24
rJohansson Har jag slagit upp mitt tält rätt? Bo och sova 10
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
daanzken Mitt första tält! Bo och sova 54
Vtvdjgsaga90 Mitt sovsystem är varmt, men inte fötterna! Bo och sova 25
Peaken Mitt Hilleberg Soulo Bo och sova 29
Glännman Satte upp mitt Berganstält idag - ett par frågor med tillhörande bilder Bo och sova 8
Linda D Mitt Exped Downmat 9 viner! Bo och sova 4
Napoleon Var hittar jag footprint till mitt NF-tält från 2005? Bo och sova 2
Danjelsan Det stänker in i mitt Nallo Bo och sova 17
nurmiranta Vem har hällt klister i mitt tält? Bo och sova 6
adventure_transport Dal eller topp eller mitt emellan för att inte frysa? Bo och sova 14
henke_den_III håller mitt tält måttet? Bo och sova 4
Matti Sy mitt eget Hillenberg.. Bo och sova 6
Vatten i mitt z-rest Bo och sova 3
Lätta blå tält Bo och sova 2
DAGHtält Söker 2-personers ryggåstält från tidigt 1900-tal till en långfilm Bo och sova 8
aronwidforss Ryggåstält (Rajd) i vinden Bo och sova 1
bergholm Ryggåstält i fjällen? Bo och sova 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.