Mitt Sovsystem -40°

Jag har gjort en video som går igenom mitt sovsystem för vinterturer. Jag lägger in en länk längst ner. Förs lite om systemet:

Mitt sovsystem skyddar mig från extrem kyla ner till minst -40°. Den skyddar även mot fukt både inifrån och ut. Att sova i en plastpåse närmast kroppen kan verka väldigt obehagligt, men på längre hårda vinterturer överväger fördelarna.

Det finns även många andra fördelar, till exempel om du gräver ur i vestibulen så att du kan sitta i tältet kan du helt enkelt fälla in sovsystemet i gropen, då blir du helt isolerad från snön och kan sitta där och ha det mysigt och smälta snö.

Men för nödsituationer har det sin största styrka, om tältet slits sönder i storm kan jag enkelt bara placera sovsystemet i en grop eller på snön och överleva stormen.

Länkar till all utrustning finns i första kommentaren på videon.

 
Tack för att du delar med dig av dina kunskaper!
En fundering, förstår att det är bekvämt att snabbt kunna rulla ut sovsystemet, men varför är det viktigt ur överlevnadssynpunkt? Några minuter att plocka fram grejerna ur sina påsar gör ingen skillnad väl? Eller är det risken att man tappar dom i hård vind medans man packar upp som spelar roll?
 
Tack för att du delar med dig av dina kunskaper!
En fundering, förstår att det är bekvämt att snabbt kunna rulla ut sovsystemet, men varför är det viktigt ur överlevnadssynpunkt? Några minuter att plocka fram grejerna ur sina påsar gör ingen skillnad väl? Eller är det risken att man tappar dom i hård vind medans man packar upp som spelar roll?

Ja om det blir storm med snödrev så är det väldigt smidigt.
Annars ska jag öppna pulkan, plocka fram sovsakerna, och lyckas plocka ihop det utan att det yr in snö i allt. Det kan ju slå om så väldigt fort, då är det skönt att veta precis vart jag har grejorna, så att det går smidigt.
Plocka fram allt ur pulkan när det är fint väder är en sak, men att göra det i full storm är svårt.
Det är också som du säger en stor risk att något blåser bort när man håller på.
Jag blev själv av med ett par vantar när jag plockade i packningen när det blåste hårt samtidigtsom det var kallt.
Sedan gick det väldigt fort tills fingrarna var vita, jag fick sen stå med fingrarna i munnen och sedan armhålorna i ca 20 min innan de gick att greppa/arbeta med händerna igen.
 
Tack för att du delar med dig av dina kunskaper!
En fundering, förstår att det är bekvämt att snabbt kunna rulla ut sovsystemet, men varför är det viktigt ur överlevnadssynpunkt? Några minuter att plocka fram grejerna ur sina påsar gör ingen skillnad väl? Eller är det risken att man tappar dom i hård vind medans man packar upp som spelar roll?

Att kunna göra så mycket som möjligt utan att ta av vantarna är ovärderligt.
/John
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vtvdjgsaga90 Mitt sovsystem är varmt, men inte fötterna! Bo och sova 25
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
Nennaa Hittat mitt utgående helsporttält i Norsk webbshop, söker mellanhand Bo och sova 2
ricksteam Duger mitt tält? Bo och sova 7
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
rJohansson Otroligt, mitt tältgolv är redan trasigt? Bo och sova 24
rJohansson Har jag slagit upp mitt tält rätt? Bo och sova 10
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
daanzken Mitt första tält! Bo och sova 54
Peaken Mitt Hilleberg Soulo Bo och sova 29
Glännman Satte upp mitt Berganstält idag - ett par frågor med tillhörande bilder Bo och sova 8
Linda D Mitt Exped Downmat 9 viner! Bo och sova 4
Napoleon Var hittar jag footprint till mitt NF-tält från 2005? Bo och sova 2
Danjelsan Det stänker in i mitt Nallo Bo och sova 17
nurmiranta Vem har hällt klister i mitt tält? Bo och sova 6
nermander Mitt blå ryggåstält på Rusta Bo och sova 13
adventure_transport Dal eller topp eller mitt emellan för att inte frysa? Bo och sova 14
henke_den_III håller mitt tält måttet? Bo och sova 4
Matti Sy mitt eget Hillenberg.. Bo och sova 6
Vatten i mitt z-rest Bo och sova 3
Fawkes Flexibelt sovsystem för två Bo och sova 14
Bokeh Pony Sovsystem för sommarbruk. Bo och sova 2
Slif Sovsystem för par? Bo och sova 15
Caminista Vikt o kvalitet på Mountain Hardwear Fairview 40 sovsäck? Bo och sova 2
mo9jan -40 grader med två sovsäckar? Bo och sova 3
YoruTen Ultra pro #40 Bo och sova 0
lassebubben Haglöfs ultra pro #40 erfarenheter? Bo och sova 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.