Ryggåstält (Rajd) i vinden

Hej,

Jag har sedan några månader tillbaka heltidsjobb för första gången och har därav naturligtvis börjat köpa friluftsprylar utav bara h*lvete. Nu sitter jag här med två HB, en från vardera extremerna av deras sortiment, varav en är en Rajd, dvs ett ryggås tarptält. Det ska tilläggas att jag ännu inte hunnit testa tältet i några krävande situationer.

Vad jag undrar är hur jag ska tänka när jag placerar detta tält i vinden. Ventilationen sitter ju på långsidan, så rimligtvis borde jag normalt placera den lovarts, men vrida tältet nittio grader vid starkare vindar.

Tänker jag rätt? Har aldrig använt ett ryggåstält tidigare.
 
Har bara brukat mitt Rajd härnere vid kustutflykter men det kan blåsa rätt bra. Har alltid ställt kortsidan mot vinden, brukbarheten ökar rejält med en rymlig tarp som yttertak, mest glad har jag varit för 8-10 m2 tarpar.
Rajd i fjällen skulle jag nog nöja mig med att slå läger i lälägen nere i björket. För fjällbrukt finns vida bättre alternativ.
Bruka på, dammsamlare gör inte dig glad och trött.
go tur
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.